• sextiotalist

orkar inte!

nyans skrev 2014-06-07 10:31:08 följande:
    Egentligen är ordet BONUSFÖRÄLDER missvisande, för det antyder att man har en föräldraroll eller föräldraansvar för barnet. "Pappas nya partner" eller "mammas nya kille" kanske är bättre att säga? Även om det blir lite långt...

"Bonusvuxen" är i så fall ett bättre ord. Bor man ihop och barnen är där ibland, finns man ju i barnens liv och hjälper säkert till ibland. Men man kan aldrig åläggas samma ansvar som bioföräldrarna.
    Håller med dig i allt som du skrivit

En som varit bonusvuxen i 20 år
  • sextiotalist
    Anonym (Meja) skrev 2014-06-09 10:05:08 följande:
    Jag har absolut inte sagt att TS skall vara tacksam att mannen jobbar och tjänar pengar. Men i vilken familj som helst så delar man upp ansvarsområden mellan sig. I de fallen (som i TS fall) där familjen väljer att mannen jobbar mycket och kvinnan jobbar lite så tar ju kvinnan mer av jobbt på hemmaplan.

Inget konstigt alls och har inget att gör med att man är bonus eller kärnfamilj utan hur man delar upp sysslorna inom familjen!

Om nu TS inte tycker att deras nuvarande fördelning är okej så skall hon naturligtvis prata med mannen. Men faktum kvarstår: Deras familj består av snart tre barn och två vuxna och dessa barn måste tas om hand.

Verkar som TS vill att mannen skall jobba kvar och att barnen skall tas om hand av någon annan och det verkar ju inte vara något alternativ i dagsläget. 
    Pappan har tre barn som han delar ansvaret över med barnets mamma.
    De två äldsta har två föräldrar som ska ta ansvaret över dom.
    Hur pappan och hans ex ska ta hand om sina barn, det får de komma överens om och fixa det. Kan inte pappan fixa det, då är det mamman som får ta den biten, fixar inte någon av dessa, då får de söka familjehem till de barnen, för det är inte ts sak att lösa detta
  • sextiotalist
    Anonym (Meja) skrev 2014-06-09 11:29:52 följande:
    Javisst kan man hårddra det så. Men om nu pappan behöver jobba mycket för att försörja alla sina barn + sambo när hon är fl så behöver han få hjälp med lite av sina andra ansvarsområden.

För är man så hård i sitt "mitt och ditt tänk" förutsätter detta även att TS och sambon har helt separat ekonomi. Alltså skall den lön han får in oavkortat gå till honom och hans barn och TS skall inte få nytta av dem alls.

Så i samma familj skulle mannen kunna äta oxfilé och TS havregrynsgröt. Deras gemensamma får en liten bit oxfilé och lite gröt. Men vem lever så i praktiken? Ingen hoppas jag. 
    Sambon och jag fixar det så, och även under min FL (på den tiden då man endast fick 75% av sin lön) och se, det gick jättebra.
    Vi delade de gemensamma kostnaderna, han lite mer eftersom hans barn var här vh, åt lite mer (två personer till) och sedan så betalade han sitt underhåll, utgifter för hans barn utöver underhållet, det han fick ut mer än vad jag fick, täckte den biten.
  • sextiotalist
    Anonym (Meja) skrev 2014-06-09 12:26:01 följande:
    Om din sambos ex hade dött under den här tiden då du var FL så hade alltså din man fått sluta sitt jobb? Ni hade då klarat er på bara din fp?
    Eller hade det blivit fosterfamilj då? Det var ju ditt förslag....
    Din man har alltså inga känslor för sina barn? Inga av dem eller bara odågorna han har med sitt ex?

Ni hade ju bara varannan helg men allt hade kunnat ändras drastiskt om mamman hade dött då och du förstår nog lika väl som jag att det anatgligen inte bara hade varit för din man att sluta jobba då....eller?

Mitt andra förslag var ju att TS man är fl och TS börjar jobba men det förslaget förkastades också. Så....hur hade ni löst det om ni plötsligt hade varit tvugna att ta barnen på heltid? 
    Om exet hade dött, ja, då hade han som ansvarsfull förälder tagit hand om sina barn. Eftersom de var skolbarn, så var de i skolan under dagarna, jag hade fortfarande kunnat göra vad jag ville. Hade hans barn varit små, så hade samboskap inte ens varit aktuellt.
    Utöver detta så råkade jag tillhöra den gruppen kvinnor som tjänar rätt hyfsat (gjorde det då och gör det nu, sedan var jag arbetslös en längre period), så jag klarar mig utan sambons lön

Jag hade kunnat sörja för mig och vårt barn helt själv när jag var fl.
Svar på tråden orkar inte!