• Alva3

Kissar din tre eller fyraåring på sig ibland?

Hej, min tre och ett halvt åriga son råkade kissa ner sig på dagis. Fick en kommentar både från personalen som sa att det var mycket ovanligt och från en mamma som sett det att det är ovanligt att barnet fortsätter leka när det är konstigt. Så till frågan, kissar din tre eller fyraåring på sig nån gång? Om ja, hur ofta? Ålder? Kön?

William 2006-12-27~ Maximilian 2010-11-30~ Valentin 2014-03-04
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kissar din tre eller fyraåring på sig ibland?
  • Drottningen70

Nej min har aldrig kissat på sig på dagtid sedan han slutade med blöja vid två. Men det är nog synnerligen ovanligt.

• Alexi

Min dotter slutade med blöja vid 3.5 år och hade i princip aldrig några omyckor alls. Sonen är 3.5 och slutade med blöja för en månad sedan och är absolut inte pålitlig ännu.

• Batmamba

Flicka, nyss fyllda 3. Ja, det händer någon gång ibland. Men hon säger till då.

Flera barn på hennes avdelning har fortfarande blöja, så de kissar och bajsar ner sig varje dag, flera gånger.

Jag har vaga minnen av att ha kissat på mig i skolåldern någon gång. Att man lekte ute och inte hann hem.

• hysteria

När min flicka var i den åldern gick det i perioder. Kunde vara torr i flera månader i sträck för att sen kissa ner sig 3-4 gånger på en dag.

• Natulcien

Vi har en 3,5-åring som har varit blöjfri i knappt ett halvår. Inga olyckor alls förutom de 2-3 första dagarna. Men jag skulle inte tycka att det var konstigt om han plötsligt skulle kissa på sig en dag. Olyckor kan hända.

Jag tycker snarare att det var konstigt att personelan behövde kommentera det. Det räcker väl att konstatera att "Hoppsan, en olycka!". Varför analysera?

• Alvisen76

Min 4 åring har varit torr ett år, men det händer emellanåt att jag får hämta små plastpåsar med kissiga kläder på dagis i bland ännu. Inte ofta, men kanske någon gång i månaden. När leken var så kul att han glömt. Ser det inte som onormalt.

• Överste Senap

Vilken idiotfråga, och ännu mer när man gör det till en omröstning. Det är väl klart att många 3-4 åring kissar på sig någon gang även om de slutat med blöja. Det är inte det minsta onormalt, oavsett kön.

• gbgumman

Sonen gjort det en gång. Dottern skratta en gång så hon kissa på sig.

• sasty

Men hallå!

Självklart kan det hända, inget konstigt alls.
    Barn har inte alltid tid, de har roligt och är inne i lek eller vad de just sysslar med.
    3-4 år är ingen ålder, de har ju precis lämnat blöjan.
    Händer på den förskolan jag jobbar på ibland.
    Då gör man ingen stor grej av det, bara går in och byter kläder.

• Amanda84

Jag upplever att många 3,5-åringar på förskolan där jag arbetar kissar på sig då och då.

Jag funderar på om du har missuppfattat kommentaren de gav? När jag läser det som du skriver så verkar det ju som att personalen eller föräldern (?) reagerade på att flickan fortsatte att leka när hon hade kissat på sig.

Det är inte ovanligt att 3,5-åringar kissar på sig. Det är vanligast att de säger till när de har gjort det, men det händer någon gång ibland att de skäms och därför inte säger till, drar sig undan och gömmer sig när det har hänt.

Kan det varit så personalen menade att hon gjorde? I så fall skall du inte ta det som kritik utan personalen berättade det för dig så att du skall kunna prata med din dotter om att det är viktigt att hon säger till att hon behöver nya kläder om hon råkar kissa ner sig, att det inte är en fara att man gör det men att man måste säga till så att man får hjälp.

Eller var det helt enkelt så att flickan står och leker, kissar på sig och samtidigt fortsätter att leka utan att reagera över huvud taget på att hon kissar (så att personalen och/eller föräldern ser att det blir mer och mer blött i byxan utan att dottern tar notis om det?) Om det var det som var fallet, så är det mycket, mycket ovanligt att barn gör så.

Svar på tråden Kissar din tre eller fyraåring på sig ibland?