• BymBym

Nationalsången på skolavslutning

Jag får ibland höra att det är fel att ta bort nationalsången på skolavslutningen. Jag har aldrig i hela mitt liv sjungit den på de skolavslutningar jag varit på. Det har varit Den blomstertid nu kommer som varit det stadiga inslaget. Hur vanligt har det varit och är det att nationalsången sjungs på en skolavslutning?

Glad sommar

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Nationalsången på skolavslutning
  • lövet2

Vi sjöng den inte på vår tid och ingen av ungarna har någonsin sjungit den på en skolavslutning.

• PlayWood

Vi sjöng den och det gör de fortfarande, samtidigt de hissade upp den svenska flaggan.

• MadHatter

Jag minns inte om vi sjöng den eller inte men vi sjöng den blomstertid och en annan sommarpsalm.

Min dotter har inte sjungit den på sina avslutningar. De brukar sjunga nya sånger varje år.

Idas sommarvisa sjöngs varje år på lågstadiet.

• Drottningen70

Den blomstertid och idas sommarvisa gällde under hela min uppväxt. Skolavslutning på skolgården. I ur och skur.

• fluu

Jag har aldrig sjungit den på skolavslutning under min skoltid. Bara på nationaldagarna under lågstadiet.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Aniiee
    Drottningen70 skrev 2014-06-07 23:51:03 följande:
    Den blomstertid och idas sommarvisa gällde under hela min uppväxt. Skolavslutning på skolgården. I ur och skur.
    Samma här. Ungarna sjunger den inte på skolavslutningen, min mamma sjöng den inte på sina skolavslutningar och inte min mormor heller. De sjöngs "den blomstertid", "En vänlig grönskas" och (min och ungarnas generationer) "Idas sommarvisa". Och ett gäng andra sånger. Men aldrig nationalsången.
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Penida
    Drottningen70 skrev 2014-06-07 23:51:03 följande:
    Samma här. Fast i kyrkan. Att man sjunger nationalsången har jag aldrig varit med om.
    Avskyr CIO-metoder
  • MrsPJ

Kan inte komma ihåg att vi sjöng den. Bara de vanliga sommarpsalmerna och vilka sånger det nu var. Flaggan var ju hissad men det var det enda. Varför ska man sjunga nationalsången på skolavslutningar? Har ju ingenting med skolan att göra. Hade skolavslutning på skolgården jag med. Begriper inte riktigt vad man ska i kyrkan att göra.

• Litet My

Har aldrig heller sjungit den på skolavslutningen och tycker inte heller den hör hemma där, dock inte pga "rasism" utan för att skolavslutningen inte har så mycket med just Sverige att göra som på tex nationaldagen eller vid idrottsammanhang. Vi fick dock lära oss nationalsången i musiken.

Svar på tråden Nationalsången på skolavslutning