• EnsamståendeMamma02

Spädbarn o umgängesrätt??!

Jag har ensam vårdnad över min 7veckors son.Pappan har haft 2 dagar i veckan som han kommer hit till oss och även kommit andra dar ifall jag frågat eller om han velat, Pappan och jag har haft bra kontakt osv tills igår då jag släppte ut dom 2 på promenad för 1a gången utan mig/sin mamma. När han sen kommer tillbaka så tror han att från o med nu kan han komma på morgonen o hämta honom och sedan lämna honom på kvällen för att han ska ha honom i hans hem tillsammans med hans tjej! Jag har försökt förklara för honom att han är för liten och att han ska inte vara ifrån sin mamma mer än nån/några timmar pgr av tryggheten,närheten osv.Han är endast 7 veckor och behöver sin mamma! Har jag helt fel?!?!? Nån som vet vad som gäller vid så små barn?Nån med samma problem eller har erfarenhet?! Tack på förhand

• Svar på tråden Spädbarn o umgängesrätt??!
  • Drottningen70
    Majz skrev 2014-09-01 17:48:00 följande:

Knappast skadligt när det är pappan vi pratar om!

Herregud!

Inse att barnet mår bra av att få träffa Båda föräldrarna ist och sluta va så ego

Barnet har inget begrepp om att det är "pappa" skulle lika gärna vara en granne som kom och drog iväg med ungen bort från mamma en hel dag. Seriöst.., såååå svårt att fatta kan det väl ändå inte vara va?
  • Brumma
    Anonym (Walidate) skrev 2014-09-01 18:33:45 följande:
    Jamen såklart närvarande. Vem bestämmer var barnet ska närvara? Du? Hahahaha.
    Det där är ju inte ens värt att besvara....
  • Majz

Mamman hindrar ju pappan att närvara...

Skulle ni vilja bli hindrade att få träffa ert eget barn?

• Drottningen70
    Majz skrev 2014-09-02 20:09:50 följande:

Mamman hindrar ju pappan att närvara...

Skulle ni vilja bli hindrade att få träffa ert eget barn?

Nej det gör hon inte. Tvärtom verkar hon väldigt generös . Hon begriper bara att barnet måste skapa en anknytning med pappan TILLSAMMANS med barnets primära anknytningsperson INNAN pappan kan ha barnet en hel dag. Jösses, är inte detta basic kunskap?
  • Anonym (N)

Det handlar inte om pappan det handlar om barnet då jag inte tycker att ett spädbarn på 7 veckor ska va borta så länge från mamman när den har börja äta annat som mos grejer purer och så då är det okej men det är själva start perioden den ammas och allt det där.. Jag är själv gravid nu skulle aldrig lämna bort

Mitt barn så tidigt förutom någon/några timmar.. Det måste va en trygg het från båda handlar inte om pappan är bra eller inte han kan va en Gud! Kanske bara jag som tycker den men första tiden ska inte inte ett spädbarn lämna mammans trygghet..

• Anonym (xx)

En till sån här tråd, översvämmad av åsikter, men där alla faktiskt förbiser forskning och vad som faktiskt är det bästa för barnet.

Du har rätt ts, ett så litet barn ska inte vara borta så länge från sin primära anknytningsperson..förklara för pappan att barnet inte mår bra av det. Att det är något som får bli senare. Han borde också vilja det bästa för sitt barn.

• en glad
    Anonym (xx) skrev 2014-11-04 01:31:55 följande:

En till sån här tråd, översvämmad av åsikter, men där alla faktiskt förbiser forskning och vad som faktiskt är det bästa för barnet.

Du har rätt ts, ett så litet barn ska inte vara borta så länge från sin primära anknytningsperson..förklara för pappan att barnet inte mår bra av det. Att det är något som får bli senare. Han borde också vilja det bästa för sitt barn.

Vilken forskning har du att hänvisa till, som styrker att barns anknytning främjas av upprepade, och ur barnets perspektiv långa, separationer från den förälder det varit närmast den första tiden i livet? Vad vet du om bebisars objektskonstans?
  • Anonym (xx)
    en glad skrev 2014-11-04 01:51:55 följande:

Vilken forskning har du att hänvisa till, som styrker att barns anknytning främjas av upprepade, och ur barnets perspektiv långa, separationer från den förälder det varit närmast den första tiden i livet? Vad vet du om bebisars objektskonstans?

Det är ju mamman som varit närmast första tiden? Långa separationer från henne är inte nyttigt nej. Vilket nog alla som läst anknytningsteori vet.
  • Anonym (ego)
    EnsamståendeMamma02 skrev 2014-06-08 06:51:23 följande:

Jag har ensam vårdnad över min 7veckors son.Pappan har haft 2 dagar i veckan som han kommer hit till oss och även kommit andra dar ifall jag frågat eller om han velat, Pappan och jag har haft bra kontakt osv tills igår då jag släppte ut dom 2 på promenad för 1a gången utan mig/sin mamma. När han sen kommer tillbaka så tror han att från o med nu kan han komma på morgonen o hämta honom och sedan lämna honom på kvällen för att han ska ha honom i hans hem tillsammans med hans tjej! Jag har försökt förklara för honom att han är för liten och att han ska inte vara ifrån sin mamma mer än nån/några timmar pgr av tryggheten,närheten osv.Han är endast 7 veckor och behöver sin mamma! Har jag helt fel?!?!? Nån som vet vad som gäller vid så små barn?Nån med samma problem eller har erfarenhet?! Tack på förhand

Jag uppfattar dig som ego som vägrar att låta honom knyta an till ert barn!

Helammar du inte kan även han ge barnet via t.ex flaskmatning.
  • en glad
    Anonym (ego) skrev 2014-11-04 02:32:31 följande:
    Jag uppfattar dig som ego som vägrar att låta honom knyta an till ert barn!

Helammar du inte kan även han ge barnet via t.ex flaskmatning.
    Vuxna knyter inte an till sina barn. Enligt anknytningspsykologin är det det lilla barnet som måste ges tillfälle att knyta an till minst en vuxen! Barnets medfödda anknytningsbeteende sätter i sin tur, förhoppningsvis, igång den vuxnes omvårdnadssystem .....
  • Anonym (ego)
    en glad skrev 2014-11-04 04:32:27 följande:

Vuxna knyter inte an till sina barn. Enligt anknytningspsykologin är det det lilla barnet som måste ges tillfälle att knyta an till minst en vuxen! Barnets medfödda anknytningsbeteende sätter i sin tur, förhoppningsvis, igång den vuxnes omvårdnadssystem .....

Det har du faktiskt rätt i!

Dock kvarstår för mig att ts är ego som inte vill att barnet ska knyta an tillräckligt med honom.
  • Anonym (ego)
    Anonym (Men?) skrev 2014-06-08 11:12:40 följande:

Det finns flaska och ersättning. SÖ utan mat blir väl inte barnet. De är ju så att barnet behöver pappa lika mycket också.

Men de brukar ju låta att först ska barnet vara med mamma. Och sen när barnet blir 1 år så heter de att dom inte känner varandra. Så de är klart att dom måste träffas för att känna varandra. Barnet är beroende av någon men de betyder inte bara mamma. Barnet behöver sin pappa också.

Min sons pappa gav han trygghet och närhet precis lika mycket som jag i den åldern och satt precis lika mycket kängurumodellen som mig. Jag tror egentligen de svider att han tar hem barnet och är där med sin nya tjej.

• Anonym (g)

Nu har det gått ett tag sen du startade tråden ts, hur har det gått för er alla? 
    Hur blev det till slut?

Svar på tråden Spädbarn o umgängesrätt??!