Du måste logga in för att svara i en tråd.

• EnsamståendeMamma02

Spädbarn o umgängesrätt??!

Jag har ensam vårdnad över min 7veckors son.Pappan har haft 2 dagar i veckan som han kommer hit till oss och även kommit andra dar ifall jag frågat eller om han velat, Pappan och jag har haft bra kontakt osv tills igår då jag släppte ut dom 2 på promenad för 1a gången utan mig/sin mamma. När han sen kommer tillbaka så tror han att från o med nu kan han komma på morgonen o hämta honom och sedan lämna honom på kvällen för att han ska ha honom i hans hem tillsammans med hans tjej! Jag har försökt förklara för honom att han är för liten och att han ska inte vara ifrån sin mamma mer än nån/några timmar pgr av tryggheten,närheten osv.Han är endast 7 veckor och behöver sin mamma! Har jag helt fel?!?!? Nån som vet vad som gäller vid så små barn?Nån med samma problem eller har erfarenhet?! Tack på förhand

• Svar på tråden Spädbarn o umgängesrätt??!
  • Anonym (tänk)
    Maddi skrev 2014-06-08 13:19:35 följande:
    Jag kan hålla med om att man kan flaskmata barnet från första början om man nu valt att separera. Jag tror de också är bra att pappan kan ta barnet några timmar för att inte bli blyg för pappan senare, men jag tror också på att pappan ska träffa barnet oftare än 2 dagar i veckan, kanske fyra. Då skulle de nog inte vara problem för pappan att ha barnet hela dagen.
    Även om amning är det bästa för barnet och mamman vill helamma? Nej, jag håller inte alls med dig.
  • Maddi
    Anonym (tänk) skrev 2014-06-08 13:20:45 följande:
    Även om amning är det bästa för barnet och mamman vill helamma? Nej, jag håller inte alls med dig.

Man har ju olika åsikter och de är många som flaskmatas och lever än idag.
  • Litet My
    Maddi skrev 2014-06-08 13:25:31 följande:

Man har ju olika åsikter och de är många som flaskmatas och lever än idag.
    Kan tänka mig att de flesta föräldrar har lite högre krav på sig än att barnet bara skall överleva, men alla är vi ju olika.
  • Litet My

TS: Vid umgänge med spädbarn är det "korta men täta" umgängen som rekomenderas, gärna var/varannan dag men inga längre stunder utan ett par timmar/gång.

Skulle du lämna bort en hel dag och du ammar skulle det förmodligen bli rätt jobbig med brösten som ju är vana att "tömmas" regelbundet förutom att det inte låter som någon höjdare för bebisen.

Ni skulle tex kunna gå på samarbetssamtal via familjerätten (det är gratis) och lägga upp ett umgänge tillsammans.
    Nu hade min äldstas pappa bara lust med umgänge 1 gång/v men tror vi började med 3 timmar per gång runt 5-6 månader (När han fått lite mer rutin och inte åt så ofta som de gör när de var riktigt små utan man kunde se ett mönster) och heldagar runt 9 månader och en övernattning/tillfälle vid 1 år. Det var vad FR rekomenderade oss även om det optimala såklart varit om pappan kommit med tätare mellanrum.

• nernu
    Maddi skrev 2014-06-08 13:19:35 följande:
    Jag kan hålla med om att man kan flaskmata barnet från första början om man nu valt att separera. Jag tror de också är bra att pappan kan ta barnet några timmar för att inte bli blyg för pappan senare, men jag tror också på att pappan ska träffa barnet oftare än 2 dagar i veckan, kanske fyra. Då skulle de nog inte vara problem för pappan att ha barnet hela dagen.
    Och vad gör man när barnet inte vill amma längre utan bara ta flaskan? Eller tvärtom?
  • Brumma
    elmadumle skrev 2014-06-08 12:26:47 följande:
    Ammar du så är det ju lite svårare, tar han flaska så är det inget problem att pappan har sin son en hel dag, givetvis under förutsättning att sonen känner sin pappa väl och inte är ledsen flera timmar. Det är inte bara ditt barn det är erat barn och han har rätt till båda sina föräldrar. Om ni hade levt ihop hade pappan inte fått chansen då att vara med sin son eller menar du att bara för att du är mamma så har du ensamrätt? då är du fel ute. Far och son ska umgås under sonens förutsättningar, som pappa är han också trygghet för sin son och kan ge samma närhet som du förutom amningen då.

Hade de levt ihop hade barnet träffat pappan varje dag och därmed knutit an på ett helt annat sätt än till en person barnet träffar två tillfällen i veckan. En förälder blur inte automatiskt en trygghet för sitt barn enbart för att man är mamma eller pappa - det krävs regelbunden kontakt. Ofta! Pappan får se till att träffa barnet oftare - SEDAN kan han ha barnet hela dagar då o då.
  • Brumma
    Litet My skrev 2014-06-08 13:33:51 följande:
    Kan tänka mig att de flesta föräldrar har lite högre krav på sig än att barnet bara skall överleva, men alla är vi ju olika.

• Brumma
    Anonym (Men?) skrev 2014-06-08 11:12:40 följande:
    Det finns flaska och ersättning. SÖ utan mat blir väl inte barnet. De är ju så att barnet behöver pappa lika mycket också. Men de brukar ju låta att först ska barnet vara med mamma. Och sen när barnet blir 1 år så heter de att dom inte känner varandra. Så de är klart att dom måste träffas för att känna varandra. Barnet är beroende av någon men de betyder inte bara mamma. Barnet behöver sin pappa också. Min sons pappa gav han trygghet och närhet precis lika mycket som jag i den åldern och satt precis lika mycket kängurumodellen som mig. Jag tror egentligen de svider att han tar hem barnet och är där med sin nya tjej.

Hur ofta träffade din sons pappa honom? För det är ganska avgörande vet du...
  • Brumma
    Anonym (Men?) skrev 2014-06-08 11:24:38 följande:
    De finns mat, de finns närhet, finns blöjor och antagligen någonstans att sova. Sonen är 7 veckor, då antagligen har Dom inte hunnit skriva faderskapet än. Förutom den lilla formaliteten så skulle han också vara vårdnadshavare med all rätt att träffa sitt barn.

Vårdnaden har inget med umgänge att göra. Man utgår vad som är bra för BARNET, inte föräldern. Det bästa är om barnet kan träffa båda sina föräldrar ofta, minst varannan dag - DÅ byggs en trygghet upp. Hade barnet av ngn anledning bott med pappan från födseln (tex om mamman blivit allvarligt sjuk eller liknande och gjort det omöjligt för henne att ta hans om barnet efter förlossningen) så hade pappan varit den primära anknytningspersoner. Då hade mamman fått träffa barnet i pappans närvaro och väntat med längre umgängen tills barnet var tryggt med mamman. Du ser rött pga att det är en pappa som inte får "göra som han vill", istället för att se bortom könet och se ANKNYTNINGSPERSONEN...
  • Litet My
    Brumma skrev 2014-06-08 22:58:08 följande:

Vårdnaden har inget med umgänge att göra. Man utgår vad som är bra för BARNET, inte föräldern. Det bästa är om barnet kan träffa båda sina föräldrar ofta, minst varannan dag - DÅ byggs en trygghet upp. Hade barnet av ngn anledning bott med pappan från födseln (tex om mamman blivit allvarligt sjuk eller liknande och gjort det omöjligt för henne att ta hans om barnet efter förlossningen) så hade pappan varit den primära anknytningspersoner. Då hade mamman fått träffa barnet i pappans närvaro och väntat med längre umgängen tills barnet var tryggt med mamman. Du ser rött pga att det är en pappa som inte får "göra som han vill", istället för att se bortom könet och se ANKNYTNINGSPERSONEN...
    Sanna och viktiga ord.
Svar på tråden Spädbarn o umgängesrätt??!