• Runes

Äter du lever?

Jag fick det just och vägrar äta det organ som är kroppens filter för gifter. Smakade bra förut men inte sedan med tanke på vad det är. Skulle inte ens ge det till en hund.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Äter du lever?
  • Annelie 76

Levern är reservdelslager och tillverkare av en massa livsviktiga ämnen, inte ett filter. Lever är det mest näringsrika man kan äta. Njurarna är ett filter men det finns ju de som äter dessa också utan att bli sjuka.

• Aniiee
    Astarte skrev 2014-06-08 18:59:05 följande:
    Jag hade gissat att det skulle vara mer, eller tänker inte folk på att leverpastej är lever?
    Folk tänker sällan på det =) Träffade en jätteupprörd mamma när jag hämtade ungen på förskolan en dag som skälde på personalen att det minsann inte var lever i pastejen, för lever är ju skitäkligt och det skulle inte hennes unge äta, för det var äkligt och man ska inte lura i ungarna att det är äkliga saker i god mat.

Undrar om hon är släkt med hon som tokvägrade tro på att mjölk kommer från kor.....

Men, jo, jag äter lever, nuförtiden. Ibland. Äter även bräss, njure, fötter (både gris- och kykling-),blod (är nog supervanligt att man äter i sverige....) och annat sånt, men inte så ofta kanske. Men visst gör jag.
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • berra100
    Läkarstudenten skrev 2014-06-08 18:24:56 följande:
    Levern är INTE ett filter. Den plockar upp vissa skadliga ämnen från blodet som den sedan utsöndrar via gallan. Tvärtom innehåller levern väldigt mycket fettlösliga vitaminer och mycket järn. Så länge man inte äter lever från ett djur som levt i mycket skadliga miljöer är lever väldigt nyttigt.
    Tack för klargörandet! TS verkar ju tycka att det mesta är farligt, enligt tidigare postningar...

Själv avnjuter jag  gärna en Kalvlever Anglaise, och någon leverpastejsmörgås ibland. Glad
Svar på tråden Äter du lever?