• puss

lekkompisar och städning?

jag skulle inte göra så. har man gäster så har man. mina gäster behöver inte städa eller diska efter sig.

cuz i´m a wild wild bitch.
  • puss
    Mithi skrev 2014-06-08 20:26:44 följande:
    Jag vet inte hur du gör när du själv är gäst, men när jag är gäst hos någon städar jag alltid undan efter mig innan jag går. T.ex. om jag druckit något ur ett glas eller en mugg plockar jag bort den självmant. Likaså om jag har ett fat jag fikat på. Spiller jag på golvet tar jag själv papper och torkar upp det. Sitter inte och väntar på att någon annan ska plocka upp det. Diska gör jag inte, men att plocka undan efter sig och att diska (samt dammsuga osv) är ju helt olika saker!

När jag själv har gäster ställer jag aldrig krav på att de måste plocka bort efter sig. Spiller de på golvet hämtar jag genast papper/trasa men oftast erbjuder gästerna själva sig att torka upp det. Jag antyder aldrig något om att gästerna får plocka undan efter sig. Dock gör alla det förvånansvärt nog. 

Jag skulle gissa på att jag plockar undan efter mig för att jag tycker det visar tecken på respekt och tacksamhet. För mig känns det skämmigt att inte plocka undan efter mig själv när jag är gäst hos någon (såvida inte värden hinner före). Därför tycker jag det är naturligt att även lära barn att plocka undan efter sig när de varit hos sina lekkamrater.
    Har jag gäster gör jag så som jag beskrivit. Är jag själv gäst gör jag som du beskrivit.
  • puss
    mammalovis skrev 2014-06-08 21:37:33 följande:

Skillnaden mellan att vara barn och vuxen som gäst är ju att jag inte går och drar ut en massa grejer hos andra. Ber jag däremot att få låna ett glas och ta vatten hade jag burit tillbaks det till diskhon åtminstone. Likaså kan jag bära ut min tallrik till köket eller hjälpa värdinnan att samla ihop flera tallrikar, om jag är på middag. Det hör till god hyfs, så att dottern hade städat om hon lekt hos andra hade inte varit mig emot.

Det är ju lättare att prata ihop sig med föräldrar som man tror har samma syn på att städa när man leker hos varandra.

Nu blev det väldigt låg nivå genast. Jag tror de flesta vet skillnaden på hur barn och vuxna umgås.
Svar på tråden lekkompisar och städning?