• Phillippa

lekkompisar och städning?

Att få mitt eget barn att städa upp sina leksaker är inte alltid helt lätt men visst går det. Nu är hon fyra år och vet att man plockar tillbaka det man tagit fram (även om det ibland blir motstånd).

Nu börjat dock kompisar spela en allt större roll och det kommer in grannbarn och ibland får någon kompis från förskolan följa med hem.

Jag tycker att det börjar bli dags att även kompisar hjälper till att städa nu när de lekt här. Hur gör ni andra vars barn är fyra år och uppåt? Städar ni när de gått eller hjälper kompisarna till att städa?

Vissa barn säger helt enkelt NEJ, när det är dags att städa! Mot min egen dotter är jag hård men det är inte lika lätt att vara lika hård mot kompisarna. Nu brukar jag få även kompisarna att städa i slutändan ändå men jag undrar hur andra föräldrar gör? Ska kompisarna få slippa städa?

Jag hade tänkt att starta denna tråd innan tråden "hon tvingade mitt barn att städa" eller liknande, dök upp men jag tror ändå inte att den är seriös...

• Svar på tråden lekkompisar och städning?
  • puss

jag skulle inte göra så. har man gäster så har man. mina gäster behöver inte städa eller diska efter sig.

cuz i´m a wild wild bitch.
  • Eleonor01

Självklart ska man städa efter sig oavsett vart man är. Det gör de på dagis också så det är bara att berätta för dem att så gör man.

• Phillippa
    puss skrev 2014-06-08 19:55:47 följande:

jag skulle inte göra så. har man gäster så har man. mina gäster behöver inte städa eller diska efter sig.

cuz i´m a wild wild bitch.
    Inte ens om det är en kompis som leker med ditt barn i stort sett varje dag?
  • Gurkan

Vi hjälps åt. Sonen och jag har ett system på hans leksaker som gör det enkelt att städa och hitta. Dvs alla småbilar och tillbehör i en låda, alla gosedjur i en låda, duplo i en osv. Inte alltid så lätt för kompisarna att greppa så ofta städar jag ;)

• Phillippa

Ni som vill få kompisar att hjälpa till, hur går ni till väga? Och vad gör ni om de vägrar?

• Vinterankan
    Phillippa skrev 2014-06-08 20:10:54 följande:
    Ni som vill få kompisar att hjälpa till, hur går ni till väga? Och vad gör ni om de vägrar?

Jag säger att de inte är välkomna tillbaka om de inte hjälper till och städar. Det är lite olika från barn till barn också. Om det är en kompis som jag kanske tycker är lite jobbig eller som jag av någon anledning inte tycker det är någon förlust för min dotter om den inte kommer tillbaka så är jag hårdare än om det är någon nyfunnen vän som jag vet att min dotter gillar väldigt mycket. De som hon leker ofta med är jag också hårda och då kan jag ju hänvisa till att de ju hjälper till hemma hos henne (är några grannfamiljer som pratat ihop oss lite om detta).
  • Mithi
    puss skrev 2014-06-08 19:55:47 följande:
    Jag vet inte hur du gör när du själv är gäst, men när jag är gäst hos någon städar jag alltid undan efter mig innan jag går. T.ex. om jag druckit något ur ett glas eller en mugg plockar jag bort den självmant. Likaså om jag har ett fat jag fikat på. Spiller jag på golvet tar jag själv papper och torkar upp det. Sitter inte och väntar på att någon annan ska plocka upp det. Diska gör jag inte, men att plocka undan efter sig och att diska (samt dammsuga osv) är ju helt olika saker!

När jag själv har gäster ställer jag aldrig krav på att de måste plocka bort efter sig. Spiller de på golvet hämtar jag genast papper/trasa men oftast erbjuder gästerna själva sig att torka upp det. Jag antyder aldrig något om att gästerna får plocka undan efter sig. Dock gör alla det förvånansvärt nog. 

Jag skulle gissa på att jag plockar undan efter mig för att jag tycker det visar tecken på respekt och tacksamhet. För mig känns det skämmigt att inte plocka undan efter mig själv när jag är gäst hos någon (såvida inte värden hinner före). Därför tycker jag det är naturligt att även lära barn att plocka undan efter sig när de varit hos sina lekkamrater.
  • VilkenLycka

Jag brukar fråga mitt barn om det vill ha hjälp av kompisen att städa eller om hen vill städa själv senare så att de kan leka lite längre. Frågar i tid innan vännen skall gå hem. Lite olika hur svaret blir.

• Phillippa
    Vinterankan skrev 2014-06-08 20:20:57 följande:

Jag säger att de inte är välkomna tillbaka om de inte hjälper till och städar. Det är lite olika från barn till barn också. Om det är en kompis som jag kanske tycker är lite jobbig eller som jag av någon anledning inte tycker det är någon förlust för min dotter om den inte kommer tillbaka så är jag hårdare än om det är någon nyfunnen vän som jag vet att min dotter gillar väldigt mycket. De som hon leker ofta med är jag också hårda och då kan jag ju hänvisa till att de ju hjälper till hemma hos henne (är några grannfamiljer som pratat ihop oss lite om detta).
    Jag hade också velat säga att de inte är välkomna tillbaka om de inte städar men då måste jag ju kunna hålla det också!

Vi har framförallt ett grannbarn som är extremt ouppfostrad så honom är jag lite extra hård mot eftersom jag tycker att han måste lära sig hyfs någonstans. För grannsämjans skull vågar jag dock inte säga att han inte är välkommen tillbaka ...
  • En blå giraff

Jag försöker få alla barn att delta i städning innan kompisen går hem. Det känns mest pedagogiskt. Sen kanske jag nöjer mig med att barnet plockar upp några enstaka leksaker om det är en "nej-sägare" vi har på besök.

• scanmia

Beror på dagsformen. Särskilt hos småbarn som fyraåringar. Är alla trötta och griniga så är det rätt dödfött att dra igång städning och det tar bara mer energi och tid än vad det är värt. Jag vill försöka se till att dagen går smidigt och att ungarna har en positiv upplevelse när de leker ihop. 

Jag försöker få in städningen i medvetandet så att de ska kunna klara av att städa, kanske inte denna gången, men i alla fall någon gång i framtiden. Jag tycker att det är något rimligt att sträva efter och när barnen är äldre tycker jag att det är ett helt ok villkor för att de leker i vårt hem att de hjälper till att plocka undan efter sig. Men det är en process.

• puss
    Mithi skrev 2014-06-08 20:26:44 följande:
    Jag vet inte hur du gör när du själv är gäst, men när jag är gäst hos någon städar jag alltid undan efter mig innan jag går. T.ex. om jag druckit något ur ett glas eller en mugg plockar jag bort den självmant. Likaså om jag har ett fat jag fikat på. Spiller jag på golvet tar jag själv papper och torkar upp det. Sitter inte och väntar på att någon annan ska plocka upp det. Diska gör jag inte, men att plocka undan efter sig och att diska (samt dammsuga osv) är ju helt olika saker!

När jag själv har gäster ställer jag aldrig krav på att de måste plocka bort efter sig. Spiller de på golvet hämtar jag genast papper/trasa men oftast erbjuder gästerna själva sig att torka upp det. Jag antyder aldrig något om att gästerna får plocka undan efter sig. Dock gör alla det förvånansvärt nog. 

Jag skulle gissa på att jag plockar undan efter mig för att jag tycker det visar tecken på respekt och tacksamhet. För mig känns det skämmigt att inte plocka undan efter mig själv när jag är gäst hos någon (såvida inte värden hinner före). Därför tycker jag det är naturligt att även lära barn att plocka undan efter sig när de varit hos sina lekkamrater.
    Har jag gäster gör jag så som jag beskrivit. Är jag själv gäst gör jag som du beskrivit.
  • mammalovis

Skillnaden mellan att vara barn och vuxen som gäst är ju att jag inte går och drar ut en massa grejer hos andra. Ber jag däremot att få låna ett glas och ta vatten hade jag burit tillbaks det till diskhon åtminstone. Likaså kan jag bära ut min tallrik till köket eller hjälpa värdinnan att samla ihop flera tallrikar, om jag är på middag. Det hör till god hyfs, så att dottern hade städat om hon lekt hos andra hade inte varit mig emot.

Det är ju lättare att prata ihop sig med föräldrar som man tror har samma syn på att städa när man leker hos varandra.

• puss
    mammalovis skrev 2014-06-08 21:37:33 följande:

Skillnaden mellan att vara barn och vuxen som gäst är ju att jag inte går och drar ut en massa grejer hos andra. Ber jag däremot att få låna ett glas och ta vatten hade jag burit tillbaks det till diskhon åtminstone. Likaså kan jag bära ut min tallrik till köket eller hjälpa värdinnan att samla ihop flera tallrikar, om jag är på middag. Det hör till god hyfs, så att dottern hade städat om hon lekt hos andra hade inte varit mig emot.

Det är ju lättare att prata ihop sig med föräldrar som man tror har samma syn på att städa när man leker hos varandra.

Nu blev det väldigt låg nivå genast. Jag tror de flesta vet skillnaden på hur barn och vuxna umgås.
  • Phillippa
    En blå giraff skrev 2014-06-08 20:39:54 följande:

Jag försöker få alla barn att delta i städning innan kompisen går hem. Det känns mest pedagogiskt. Sen kanske jag nöjer mig med att barnet plockar upp några enstaka leksaker om det är en "nej-sägare" vi har på besök.

Det är så jag brukar göra också. Jag förväntar mig så klart inte att det ska bli kliniskt rent när det är fyraåringar som städar men jag försöker få in rutinen i alla fall.
  • Alexi

Min femåring har senaste månaderna börjat ta med kompisar hem efter dagis och jag kände för första gången nu senast att jag tyckte det började bli dags att ställa krav på att de hjälps åt att städa innan kompisen går hem. För att det ska bli en vana både för min dotter och för kompisarna. Jag förväntar mig inte perfekt röjning i lekrummet tex men jag bad att de skulle bära tillbaka grejorna till det rum där de hör hemma, dvs en del grejor till lekrummet på nedervåningen och en del grejor till dotterns rum på övervåningen. Och det gjorde de faktiskt utan alltför stort knot. Sen finstädar jag senare, inga problem.

• Currykoalan

Skulle mina barn till äventyrs ha det städat när kompisen kommer förmodar jag att detta fråga hade dykt upp någon gång hos oss. Nu har de sällan så välstädat att det märks nämnvärt om ytterligare någon varit och rört till det. Dessutom brukar de fortsätta plocka med sakerna även när kompisen gått hem. Speciellt yngsta barnet och hennes kompisar har ett flertal projekt igång som nog skulle haverera om man plockade undan dem varje dag. De bygger, pysslar och donar.

Sånt som glas och fruktskruttar och annat som blir över liksom har inga barn som varit här haft svårt att ställa in i köket eller stoppa i sophinken.

Avslutar era barn leken helt när kompisen går hem? Eller dagligen om de inte har en kompis hemma? Vad leker de då med? Pågår inga bygganden av världar veckovis i sträck med bilbanor, tåg, barbiekafeer, kohotell och annat som alltid verkar fylla mitt yngsta barns rum till brädden?

• lövet2

Jag ingriper i leken om det verkar bära i väg för långt med grejorna. Påminner om att "ni vet väl om att någon måste plocka undan det här sedan också?". 5 minuter innan kompisen ska hem, så talar jag om att "nu är det dags att plocka i hop!". Vissa barn städar då glatt i hop efter sig, men andra barn klär bara på sig och går hem. Jag envisas inte då, utan det där brukar lösa sig med tiden. Mina barn lär sig vilka kompisar som bara drar fram och aldrig städar, och då väljer de själva om de ändå vill ha hem de kompisarna.

• Amanda84

Jag tycker att du förklarar för barnen att hemma hos er städar man efter sig. Om man inte vill hjälpa till så är man heller inte välkommen att komma på besök och leka med leksakerna.

Svar på tråden lekkompisar och städning?