Inlägg från: Phillippa |Visa alla inlägg
  • Phillippa

lekkompisar och städning?

Att få mitt eget barn att städa upp sina leksaker är inte alltid helt lätt men visst går det. Nu är hon fyra år och vet att man plockar tillbaka det man tagit fram (även om det ibland blir motstånd).

Nu börjat dock kompisar spela en allt större roll och det kommer in grannbarn och ibland får någon kompis från förskolan följa med hem.

Jag tycker att det börjar bli dags att även kompisar hjälper till att städa nu när de lekt här. Hur gör ni andra vars barn är fyra år och uppåt? Städar ni när de gått eller hjälper kompisarna till att städa?

Vissa barn säger helt enkelt NEJ, när det är dags att städa! Mot min egen dotter är jag hård men det är inte lika lätt att vara lika hård mot kompisarna. Nu brukar jag få även kompisarna att städa i slutändan ändå men jag undrar hur andra föräldrar gör? Ska kompisarna få slippa städa?

Jag hade tänkt att starta denna tråd innan tråden "hon tvingade mitt barn att städa" eller liknande, dök upp men jag tror ändå inte att den är seriös...

• Svar på tråden lekkompisar och städning?
  • Phillippa
    puss skrev 2014-06-08 19:55:47 följande:

jag skulle inte göra så. har man gäster så har man. mina gäster behöver inte städa eller diska efter sig.

cuz i´m a wild wild bitch.
    Inte ens om det är en kompis som leker med ditt barn i stort sett varje dag?
  • Phillippa

Ni som vill få kompisar att hjälpa till, hur går ni till väga? Och vad gör ni om de vägrar?

• Phillippa
    Vinterankan skrev 2014-06-08 20:20:57 följande:

Jag säger att de inte är välkomna tillbaka om de inte hjälper till och städar. Det är lite olika från barn till barn också. Om det är en kompis som jag kanske tycker är lite jobbig eller som jag av någon anledning inte tycker det är någon förlust för min dotter om den inte kommer tillbaka så är jag hårdare än om det är någon nyfunnen vän som jag vet att min dotter gillar väldigt mycket. De som hon leker ofta med är jag också hårda och då kan jag ju hänvisa till att de ju hjälper till hemma hos henne (är några grannfamiljer som pratat ihop oss lite om detta).
    Jag hade också velat säga att de inte är välkomna tillbaka om de inte städar men då måste jag ju kunna hålla det också!

Vi har framförallt ett grannbarn som är extremt ouppfostrad så honom är jag lite extra hård mot eftersom jag tycker att han måste lära sig hyfs någonstans. För grannsämjans skull vågar jag dock inte säga att han inte är välkommen tillbaka ...
  • Phillippa
    En blå giraff skrev 2014-06-08 20:39:54 följande:

Jag försöker få alla barn att delta i städning innan kompisen går hem. Det känns mest pedagogiskt. Sen kanske jag nöjer mig med att barnet plockar upp några enstaka leksaker om det är en "nej-sägare" vi har på besök.

Det är så jag brukar göra också. Jag förväntar mig så klart inte att det ska bli kliniskt rent när det är fyraåringar som städar men jag försöker få in rutinen i alla fall.
Svar på tråden lekkompisar och städning?