• Akua

Hund med artros, vad kan göras?

Min hund (blandning på border collie och golden) har diagnostiseras artros för ca 1 år sedan. Hon medicineras med Rheumocam som är smärtstillande och antiinflammatorisk men nu tycker jag hon verkar ha mer ont. Hon är 11 år. Har någon något tips på vad man mer kan göra för att hon ska ha mindre ont och kanske lite lättare att röra sig. Jag tar tacksamt emot tips och idéer så jag har lite på benen när jag ska prata med veterinären.

• Svar på tråden Hund med artros, vad kan göras?
  • Jemp

Glukosamin?

Ev höja dosen smärtstillande (naturligtvis enbart efter att ha pratat med veterinär!)

Vet inte om rehab kan hjälpa?

Sen är det ju tyvärr så att hunden är gammal och de blir sämre och sämre.

• Jemp

Var sitter artrosen? Jag vet fall där amputation varit ett alternativ när det gäller tålde, inte större saker.

• Akua
    Jemp skrev 2014-06-10 20:31:55 följande:
    Glukosamin? Ev höja dosen smärtstillande (naturligtvis enbart efter att ha pratat med veterinär!) Vet inte om rehab kan hjälpa? Sen är det ju tyvärr så att hunden är gammal och de blir sämre och sämre.

Ja hon käkar något specalfoder för artroshundar...det brukar vara glukoosamin i sådant i då va? Min hund bor hos mina föräldrar för tillfället så jag har inte superbra kolla på fodret.
  • Akua
    Korpen skrev 2014-06-10 20:34:17 följande:
    Kanske dags att låta hon få somna in?

Neee! Inte än! Nej men jag tror inte det är läge alls, hon är fortfarande en glad hund som vill hänga med på äventyr men jag ser ju att hon haltar i land och är väldigt stel ibland så det är det jag vill underlätta. Jag vet att hon är gammal och att det inte går att bota, men lindra mer än i dagsläget kanske.
    Jemp skrev 2014-06-10 20:33:50 följande:
    Var sitter artrosen? Jag vet fall där amputation varit ett alternativ när det gäller tålde, inte större saker.

Inte aktuellt med en sådan gammal hund tycker jag! Dessutom har hon i alla ben och i ryggen så.
  • Jargaltai

Våran gamla hund fick nyponpulver blandat i sin mat varje dag vilket lindrade en aning :)

• Akua

Tack för svar!! Någon mer med tips??? Någon annan smärtstillande som man kan få utskrivet??

• Jemp

Det finns Glukosamin i vissa foder men vad jag har hört (har inte haft artroshund själv) är det för låga halter och att rent tillskott därför är bättre. Nyponpulver sägs ha liknande effekt tror jag.

Alltså, alternativet ni har är ju om det går att höja dosen eller byta ut/lägga till smärtstillande. Det kan bara veterinär svara på. Haltar hon har hon ont och det ska hon inte behöva leva med.

• Akua

Någon som tagit bort sin hund på grund av artros?! När var gränsen nådd för er? ...om ni förstår hur jag menar.

• Stoet

Köp glukosamin på hästaffär, mycket billigare!

Håll hunden smal.

Låt den inte leva för länge. Om den har ont är det bara egoistiskt.

Svar på tråden Hund med artros, vad kan göras?