• Emmamaragetalinnea

FÄSTINGBETT - bör jag vara orolig?

Hittad en Fästing i knävecket igår och tog bort den på en gång, inget fanna kvar jada jada.

Nyss när jag badade upptäckte jag på benet en liten prick med en ring runt ( alltså inte där jag hittade fästingen igår)

Misstänker att det satts sig en fästing på benet under natten och att jag har kliat bort den eller liknande. Är nu orolig ifall jag kan blivit smittad av fästingen om nu så är fallet.

Vad tror ni??

Bild |
    V

• Svar på tråden FÄSTINGBETT - bör jag vara orolig?
  • Drottningen70

Japp, det där bör du absolut vara orolig för. Borrelia är inget att leka med bestående skador är rätt vanligt. Och känner folk som blivit rullstolsbundna av det. Typisk borreliaring. Stor vikt att få behandling fort. Gå till vc omedelbart i morgon.

• Emmamaragetalinnea
    Drottningen70 skrev 2014-06-10 22:18:38 följande:

Japp, det där bör du absolut vara orolig för. Borrelia är inget att leka med bestående skador är rätt vanligt. Och känner folk som blivit rullstolsbundna av det. Typisk borreliaring. Stor vikt att få behandling fort. Gå till vc omedelbart i morgon.

Känner ändå att om det suttit en fästing där så har den inte suttit mera än några timmar och det är isåfall mindre än 24 timmar sedan sen satte sig/föll av. Kan de komma ring så snabbt?
  • Drottningen70
    Emmamaragetalinnea skrev 2014-06-10 22:49:04 följande:
    Känner ändå att om det suttit en fästing där så har den inte suttit mera än några timmar och det är isåfall mindre än 24 timmar sedan sen satte sig/föll av. Kan de komma ring så snabbt?

Ja. Du behöver till doktorn.
  • Emmamaragetalinnea
    Drottningen70 skrev 2014-06-10 22:51:14 följande:

Ja. Du behöver till doktorn.
    Dååå får det bli så.. Usch :(
  • Drottningen70
    Emmamaragetalinnea skrev 2014-06-10 22:53:51 följande:
    Dååå får det bli så.. Usch :(

Ett blodprov och lite antibiotika är inte värre än att inte kunna gå eller att förlora kontrollen över avföring???? ju snabbare behandling ju mindre problrm.
  • Emmamaragetalinnea

Förlåt men, detta har kommit upp under dagen och vad jag har läst ( har läst rätt mycket) så är det ingen livsfara de första veckorna. Det är väl när man väntar jättelänge och det sätter sig på lederna och nerverna.

Jag har själv haft en kompis som hade det. Hans vart blått, sårigt och väldigt illa och han mår idag hur bra som helst.

• Manners Matters

En rodnad uppstår oftast efter fästingbett och behöver inte innebära borrelia. Borrelia-märket kommer, vanligtvis, efter någon/några veckor.

Jag skulle väntat med att kolla upp den där fläcken men ha koll på den. Rita med bläck runtom ifall du vill vara säker på om den ökar/minskar i omkrets.

• Emmamaragetalinnea
    Manners Matters skrev 2014-06-10 23:30:59 följande:

En rodnad uppstår oftast efter fästingbett och behöver inte innebära borrelia. Borrelia-märket kommer, vanligtvis, efter någon/några veckor.

Jag skulle väntat med att kolla upp den där fläcken men ha koll på den. Rita med bläck runtom ifall du vill vara säker på om den ökar/minskar i omkrets.

Precis som jag fattat! :) har ritat en ring runt det men tror ändå jag ringer VC imorgon för att stilla oron :)
  • Manners Matters
    Emmamaragetalinnea skrev 2014-06-10 23:33:30 följande:
    Precis som jag fattat! :) har ritat en ring runt det men tror ändå jag ringer VC imorgon för att stilla oron :)

• Aileen Allannah
    Drottningen70 skrev 2014-06-10 22:18:38 följande:
    Men lugn och fin. Alla utslag är inte borrelia. Klart man ska vara orolig, men man behöver inte kasta sig till vårdcentralen så snart man får en fläck som liknar en borreliaring. Dessutom ska de vara större än en femkrona, och det kommer oftast efter en till fyra veckor. Låt bli att skrämma upp folk är du snäll.
Svar på tråden FÄSTINGBETT - bör jag vara orolig?