• Emmamaragetalinnea

FÄSTINGBETT - bör jag vara orolig?

Hittad en Fästing i knävecket igår och tog bort den på en gång, inget fanna kvar jada jada.

Nyss när jag badade upptäckte jag på benet en liten prick med en ring runt ( alltså inte där jag hittade fästingen igår)

Misstänker att det satts sig en fästing på benet under natten och att jag har kliat bort den eller liknande. Är nu orolig ifall jag kan blivit smittad av fästingen om nu så är fallet.

Vad tror ni??

Bild |
    V

• Svar på tråden FÄSTINGBETT - bör jag vara orolig?
  • Alix

Det där är ett tidigt och klassiskt symtom på borrelios* och kallas på fackspråk för erythema migrans, "vandrande utslag". Du bör går till doktorn för att få en penicillinkur. Bäst att mota Olle i grind, det finns ingen som helst anledning att vänta. Jag har haft borrelios flera gånger de senaste åren. Ett sådant ringformigt utslag satt illa baktill på låret, så jag hann inte se det förrän det var stort som en apelsin. Då kändes det också varmt. Antagligen får man en ask med kåvepenin. Enda biverkningen jag fick var lite orolig mage och att urinen luktade konstigt.

*Envis som jag är skriver jag det korrekta namnet på sjukdomen som orsakas av bakterieartkomplexet Borrelia burgdorferi. I medierna, men även från Smittskyddsinstitutet ser man dock borrelia mest hela tiden. O tempora o mores.

• Alix
    Aileen Allannah skrev 2014-06-10 23:35:21 följande:
    Men lugn och fin. Alla utslag är inte borrelia. Klart man ska vara orolig, men man behöver inte kasta sig till vårdcentralen så snart man får en fläck som liknar en borreliaring. Dessutom ska de vara större än en femkrona, och det kommer oftast efter en till fyra veckor. Låt bli att skrämma upp folk är du snäll.
    Borrelios är obehandlad en potentiellt allvarlig sjukdom och det finns ingen anledning att tona ned riskerna med den. Läkaren kan avgöra, men bara om man går till hen och kollar upp saken.
  • Alix

PS. Och en sak till ska man ha klart för sig: Man kan mycket väl få borrelios även om utslaget skulle försvinna.

• Ambulansliv

Ett så litet utslag direkt efter att du blivit biten är ett tecken på liten liten lokal infektion.
    När/om det blir större än en femkrona är det ide att söka för det!
    Testa med ett litet asolspritsförband över natten. 
    Sen kan det mkt väl bli mkt större ganska snabbt, det behöver inte gå en vecka. Men håll koll och så du, ring 1177 så slipper du massa olika bud

• WinterDawn

Man behöver inte skrämma upp sig även om det är borrelia, så länge man går till doktorn i tid. Min dotter fick det, inga symtom utom den röda ringen som växte. Det tog nog en vecka innan vi fattade vad det var eftersom vi aldrig såg någon fästig på henne. Hon åt penicillin i 10 dagar 3 gånger om dagen, och sedan var det bra.

• Upptaget

Har blivit biten av en fästing EN gång, som dessutom lossnade innan jag fatta att där suttit en... Jag fick borrelia av det. Så kolla absolut upp det!! Där är en ring runt ju, det fick jag också, men mycket större förmodligen för att det tog flera veckor innan jag insåg att det va avett fästing bett.

• Emmamaragetalinnea

Oj, många åsikter. Väljer nog att ta det laungna. "Bettet" är inte större än en 50-öring, kanske något större :) :)

• Icewolf

Jag hade nog gått till vårdcentralen ovansett! Är sjukt rädd för fästingar! Som tur har jag aldrig fått några.

• Apopan

Jag har redan hunnit få tre i år som satt sig (plus 7st som jag upptäckt krypandes). Sådär har det inte sett ut efter dem eller någon annan jag fått för den delen. Har iofs upptäckt de tre senaste när de precis hade satt sig då de varit dumma nog att sätta sig mitt på armarna, men ändå. Jag skulle nog boka tid på VC, med andra ord. Och då är jag inte den som nojar över fästingar. 

• Aileen Allannah
    Alix skrev 2014-06-10 23:42:40 följande:
    Borrelios är obehandlad en potentiellt allvarlig sjukdom och det finns ingen anledning att tona ned riskerna med den. Läkaren kan avgöra, men bara om man går till hen och kollar upp saken.
    Självklart är det en allvarlig sjukdom om man inte blir behandlad, men om det knappt gått ett dygn är det rätt onödigt att börja hojta om att skynda sig till läkaren. Man kan lugnt stanna hemma ett par dagar och se hur det utvecklar sig, att springa till vårdcentralen så snart man får en fästing känns lite... Hönsigt.
Svar på tråden FÄSTINGBETT - bör jag vara orolig?