• Shila14

Barn som rör sig mycket i magen - kommer dessa tidigare eller senare? Berätta gärna om era upplevelser

Hej alla fina på familjeliv! Hoppas att ni alla har det underbart i sommarvädret :)
    Själv är jag helt ny här på forumet och bestämde mig för att bli medlem när jag läste vilka suveräna trådar som fanns att tillgå här på hemsidan.

Jag är gravid i v. 34 och har BF 28 Juli. Jag har en kanske lite udda frågeställning gällande barn som rör sig mycket i magen. Föds dessa barn vanligtvis tidigare eller senare? Finns det någon koppling kanske?

Hoppas på svar och önskar er en underbar dag! 

• Svar på tråden Barn som rör sig mycket i magen - kommer dessa tidigare eller senare? Berätta gärna om era upplevelser
  • 3skabli4

Min dotter föddes 5 dagar efter BF. Väldigt livlig i magen. Men om det skulle ha något sammanband tror jag inte. Nu väntar jag andra barnet, han är lika livlig.

• Jacqueline

Ettan "normal aktiv" 39+0

Tvåan "ganska vild" 37+6

Trean "jätte aktiv/vild" 38+1

• Shila14

Ja, du har säkert rätt. Finns nog inte direkta samband.
    Bara det att jag känner mig så tung nu och är så sugen på att få träffa den lille! Vill verkligen att lille bebisen kommer ut så fort den är helt färdigutvecklad, dock så får det gärna bli så tidigt som möjligt!
    Inte roligt med ständigt illamående och foglossning på köpet.

Hur känner ni andra gravida?

• PetraL

Min son var super lugn i magen föddes 39+2 
    Bebis i magen är en riktig vilde och har bf på söndag alltså är jag i vecka 39+3 :P 

• 3skabli4
    Shila14 skrev 2014-06-12 09:11:13 följande:

Ja, du har säkert rätt. Finns nog inte direkta samband.
    Bara det att jag känner mig så tung nu och är så sugen på att få träffa den lille! Vill verkligen att lille bebisen kommer ut så fort den är helt färdigutvecklad, dock så får det gärna bli så tidigt som möjligt!
    Inte roligt med ständigt illamående och foglossning på köpet.

Hur känner ni andra gravida?

Jag förstår dig. Jag är i v.28 och känner mig väldigt klar som gravid. Men men, det är bara att bita ihop.

Jag har mycket foglossningar. Har varit sjukskriven 50% sen v.20. Nu jobbar jag inte mer så det är skönt. Kan gå i några minuter och sen måste jag sitta ner, men sitta kan jag inte göra länge iheller. Ligga ner går bra, bara jag vänder mig ofta, annars får jag fruktansvärt ont :(
  • cosinus

Min etta var rätt vild i magen, kom 40+6
    Min tvåa var nog rätt normal (dock väldigt stillsam sista 2 veckorna) kom 40+1
    Min trea var väldigt stillsam hela tiden, kände knappt av honom. Kom v 39+4
    Min fyra var nog rätt normal, kom v 41+0

• kerstinsmide

Min lilla donna var tokvild i magen. Man såg fötter under revben och allt haha. Men hon kom bf + 5 via igångsättning hade jag inte haft havandeskapsförgiftning och blivit igångsatt hade hon ju komlit senare ändå. :P Men jag håller med om att man letar efter alla tecken man kan! Min slempropp lossnade i v 35 haha men inhen unge för det! ^^

• Stårschan

Min första var som en sprattelgubbe. BF+12
    Min andra var så lugn så jag var orolig att något var fel - BF+8

Däremot var det en mycket tydlig koppling mellan hur mycket de sprattlade i magen, och hur mycket de sov på dagarna. Ettan som knappt alls det första året (kändes det som) utan var pigg och vaken jämt. Tvåan däremot sov hela nätter från och med andra natten.

• Almagest

Jag tror inte att det finns någon koppling där. Däremot så tror jag, som Stårschan, att det kan kopplas till hur de är när de väl kommer ut. Livlig i magen = livlig!

• Flickan och kråkan

Min första var världens sömnigaste bebis i magen. Bestämde sig för att titta ut i v.37+2.
    Min andra var helvild i magen under hela graviditeten. Bestämde sig för att titta ut i v.37+6.
    Min tredje tillhörde det sömnigare släktet, om än mer aktiv än äldsta. Bestämde sig för att titta ut i v.40+1-

Den starkaste koppling jag har funnit (totalt ovetenskapligt ) är till deras "mentala personlighet". Både min äldsta och min yngsta upplever jag som rätt lugna och stabila....humörsmässigt. Min äldsta är 6,5 och kan inte vara mer fysiskt aktiv, men på andra sätt är han väldigt lugn och rationell. Har egentligen aldrig haft någon form av trotsperiod. Min yngsta är bara ett år, men jag upplever även honom som väldigt "cool". Mellansonen däremot är en känslomänniska ut i fingerspetsarna. Allt är högt och lågt och mycket känsloutbrott och mycket testande .

• ankanm

superaktiv i magen, 42+0 imorgon
    första barnet kom 40+0 arkiv men inte som denna

• Shila14

Tack för alla svar! Ni har nog rätt, finns inget direkt samband. Bara jag som på alla vis försöker hitta "tecken" som pekar på att barnet kanske kommer tidigare. Det sägs att förstföderskor ofta går över tid, hur är er erfarenhet av detta?

• Flickan och kråkan
    Shila14 skrev 2014-06-13 10:16:24 följande:
    Tack för alla svar! Ni har nog rätt, finns inget direkt samband. Bara jag som på alla vis försöker hitta "tecken" som pekar på att barnet kanske kommer tidigare. Det sägs att förstföderskor ofta går över tid, hur är er erfarenhet av detta?
    För mig har det varit tvärtom. De har stannat längre och längre. Trean trodde jag hade bosatt sig i magen för alltid .

Barn 1: v.37+2
    Barn 2: v.37+6
    Barn 3: v.40+1

Alla startade spontant och var helt okomplicerade.

Lycka till !
  • DreamerM

Fick mitt första barn för 14 dagar sen, mycket aktiv i magen, föddes på BF-8. Frågade faktiskt min BM om det var vanligt att bebisarna var så aktiva, jag hade ju inget att jämföra med, och hon svarade att det troligtvis hade att göra med att jag är/var väldigt aktiv själv.
    Däremot är han väldigt lugn nu, utanför magen =)

• PetraL
    PetraL skrev 2014-06-12 09:13:08 följande:

Min son var super lugn i magen föddes 39+2 
    Bebis i magen är en riktig vilde och har bf på söndag alltså är jag i vecka 39+3 :P 

Min bebis kom den 24/6 och är en liten flicka :)
    Hon föddes bf+9 :)
  • FemmeM
    Shila14 skrev 2014-06-13 10:16:24 följande:

Min första kom dagen innan BF. Dessvärre var han väldigt lugn imagen och min andra, som var fullständigt galen imagen, kom en vecka efter BF Drömmer
  • trolliz

Min son var en riktig vilde. På VUL kunde hon inte ens mäta honom så först på UL blev jag flyttad från 3 okt till 16 okt. 
     Men när beslöt sig ungen för att komma...? Jo, 28 okt!! Nästan en månad efter jag trodde från början. Han måste älskat min mage!
     Sparkade som en galning överallt, men speciellt på vänstra sidan så jag fick invändiga blåmärken haha. 
     Så i mitt fall, mycket rörelser, sen förlossning!

Svar på tråden Barn som rör sig mycket i magen - kommer dessa tidigare eller senare? Berätta gärna om era upplevelser