Inlägg från: Anonym (trött) |Visa alla inlägg
  • Anonym (trött)

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

Jag har en kollega med ett litet barn tror hon är 2 år gammal. Problemet är att hon vabbar hela tiden. Varje eller varannan vecka får man räkna med att hon är borta och det är ofta tor-fre. Mina andra kolleger och jag börjar bli trött för att vi måste göra vårat jobba och hennes också och det tär verkligen på oss och att jobba övertid. Vi har pratat om det med chefen som är också less men det finns inte så mycket att göra. Jag förstår att barn blir sjuka men jag tycker hon kunde jobba med något annat som inte är så känsligt när man är borta eller jobba där det är lätt att vikariera på. När hon kommer till jobbet klagar hon ofta på hur trött hon är och att det är jobbigt att vara småbarnsmamma och jobba heltid bla bla bla. Tror inte att hon jobbat en hel vecka på över ett år! Hon har ju man som skulle kunna vabba också. Jag börjar få ångest nu och blir trött då jag har så mycket extra att göra. Hur skulle ni hantera situationen?

• Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!
  • Anonym (trött)

Egentligen vill chefen bli av med henne då hon gör mer onytta än nytta och är borta så ofta att det drabbar alla. Vi är inte så många som jobbar så det blir dålig stämning när hon är där och låtsas som ingenting och är utvilad efter sina många ''vab'' dagar. Hennes frånvaro drabbar oss alla.

• Anonym (trött)
    Anonym (-) skrev 2014-06-12 13:08:07 följande:
    Man blir inte utvilad av att vabba.
    Jag tror knappast att hon stressar eller har det jobbigt all den tid hon är borta. Det vi jobbar med kan man inte lära sig på en dag därför kan man inte ha någon timanställd. Jag tycker det känns fel att man måste anställa någon som jobbar 75% vilket skulle behövas för all den tid hon är borta när hon var mammaledig och borde kunna jobba.
  • Anonym (trött)
    Anonym (-) skrev 2014-06-12 13:17:04 följande:
    Att det blir dålig stämning är ju orsakat av er, inte av henne.
    Som chef skall man stötta alla sina anställda och vara mån om stämningen, och i det ingår inte att vara öppet emot någon på arbetsplatsen, antyda att man vill bli av med personen och inte ta tag i problemet.
    Dålig chef, tråkigt agerande av er arbetskamrater.
    Så vi har alltså inte rätt att vara less på henne? Det är inte bara det att hon vabbar utan hon har en dryg attityd eftersom hon är småbarnsmamma har hon mer rättigheter än andra och en kollega såg henne en fredagskväll ute på bar och hon verkade inte alls trött eller stressad utan var där och glatt skrattade med några andra tjejer.
  • Anonym (trött)
    Anonym (-) skrev 2014-06-12 13:23:06 följande:
    TS, är barnen sjuka så är de. Hon har rätt att vara hemma med sjuka barn. Hon har också rätt att jobba där ni jobbar eftersom hon uppenbarligen är anställd där. Inom familjen har de också rätt att själva välja vem som skall vabba.
    Detta är saker du inte kan göra något åt.

Är problemet att det behövs extra arbetskraft?
    Det skall chefen lösa.

Är problemet att ni ser henne som en fuskare och någon som "har semester jämt"?
    Det ligger på er att ändra er inställning i så fall.

Det låter som om ingen annan på arbetsplatsen har barn.
    Kanske du själv aldrig tänkt skaffa barn, men om du gör det en dag är du nog glad om du har förstående stöttande kollegor när dina barn är sjuka.
    Mina andra  kollegor har barn i skol och tonårsåldern.
  • Anonym (trött)

Och ja jag tror att hon fuskar hon är en såndär dryg bortskämd typ som alltid klagar och tror att hon kan glida på räkmacka genom livet. Vi är väldigt nära med chefen och hon har rätt att klaga.

• Anonym (trött)

Varför det snackas skit är för att vi tror att hon fuskar som tidigare eftersom hon är småbarnsmamma trött och tror att hon kan få som hon vill för att hon har barn och att hon inte ''orkar'' välkommen till verkligheten!!! Man vill ju jobba med någon som är pålitlig och inte bara gör det hon känner för.

• Anonym (trött)

Vill inte outa mig själv men jobbet behöver utföras på arbetstid så man kan inte direkt jobba hemma. Verksamheten stängs under lov och under en månad i sommaren så vi har inga vikarier. Om någon är borta så täcker chefen eller man gör en överrenskommelse med en kollega. Eftersom hon är borta så ofta så drabbar det oss alla för att chefen hinner inte göra allt. Om det var fråga om en eller två dagar nu som då men så ofta blir det jobbigt. Vi är bara ca 15 anställda därför blir stämningen så dålig.

• Anonym (trött)
    Anonym (Bango) skrev 2014-06-12 18:26:30 följande:
    Jag tror inte heller barnen är sjuka precis varenda vecka, det är ju så att det är många som stannar hemma med barnen och vabbar för att de inte vill jobba. Utnyttjar det såklart, kom inte och säg något annat nu. Visst småbarn är mycket sjuka, men så är det så lätt att det blir en dålig vana för det är ju så skönare att vara hemma... 
    Det är just det som är så jobbigt. Jag tror att hon uttnyttjar systemet. Chefen frågade henne hur barnet mår och hon sa att hon har feber och förkylningar konstant. Det är så för vissa barn men det är hennes attityd man stör sig mest på. Man får aldrig ens ett tack för att man täckt för henne och så alla dessa klagomål om hur trött hon är med ett litet barn som att hon är den ända mamman i världen som är trött.
  • Anonym (trött)
    Mandel skrev 2014-06-12 20:05:25 följande:
    Jag hade en arbetskamrat som var hemma varje vecka för vab så till slut tröttnade jag och sa åt henne att för barnens skull ta barnen till läkare för det är inte normalt att vara magsjuka varje vecka. 
    Då blev barnen istället förkylda varje vecka...

Barnen blev även lämpligt sjuka när det var studiedagar/utvärderingsdagar på skola/förskola, runt jul, vid skollovens infallande osv. 
    Märkligt sammanträffande med att mamman inte hade semesterdagar kvar eftersom hon tog 5 veckor på sommaren...

Det är dock skillnad på en 2-åring som kanske skolats in på förskolan för första halvåret var ett rent h-vete med alla smittor vad jag minns.
  • Anonym (trött)

Surprise surprise sjukt barn igen. Jag pratade med chefen och föreslog att hon tar kontakt med advokat och hon blir tvungen att anställa någon ny. Så trött på den kvinnan!

Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!