• Anonym (trött)

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

Jag har en kollega med ett litet barn tror hon är 2 år gammal. Problemet är att hon vabbar hela tiden. Varje eller varannan vecka får man räkna med att hon är borta och det är ofta tor-fre. Mina andra kolleger och jag börjar bli trött för att vi måste göra vårat jobba och hennes också och det tär verkligen på oss och att jobba övertid. Vi har pratat om det med chefen som är också less men det finns inte så mycket att göra. Jag förstår att barn blir sjuka men jag tycker hon kunde jobba med något annat som inte är så känsligt när man är borta eller jobba där det är lätt att vikariera på. När hon kommer till jobbet klagar hon ofta på hur trött hon är och att det är jobbigt att vara småbarnsmamma och jobba heltid bla bla bla. Tror inte att hon jobbat en hel vecka på över ett år! Hon har ju man som skulle kunna vabba också. Jag börjar få ångest nu och blir trött då jag har så mycket extra att göra. Hur skulle ni hantera situationen?

• Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!
  • Anonym (Lena)

Jag förstår hur du känner, det känns så maktlöst på något vis. Hon har ju rätt att vabba, även om man kan tycker att hon borde känna ansvar för sin arbetsplats också, det är väl därför hennes man inte vabbar.

Som chef borde man ju kunna ändra hennes arbetsuppgifter, åtminstone de som är mer akuta, så att någon annan kan göra dom.

• Anonym (m)
    Anonym (trött) skrev 2014-06-12 12:45:45 följande:
    Jag har en kollega med ett litet barn tror hon är 2 år gammal. Problemet är att hon vabbar hela tiden. Varje eller varannan vecka får man räkna med att hon är borta och det är ofta tor-fre. Mina andra kolleger och jag börjar bli trött för att vi måste göra vårat jobba och hennes också och det tär verkligen på oss och att jobba övertid. Vi har pratat om det med chefen som är också less men det finns inte så mycket att göra. Jag förstår att barn blir sjuka men jag tycker hon kunde jobba med något annat som inte är så känsligt när man är borta eller jobba där det är lätt att vikariera på. När hon kommer till jobbet klagar hon ofta på hur trött hon är och att det är jobbigt att vara småbarnsmamma och jobba heltid bla bla bla. Tror inte att hon jobbat en hel vecka på över ett år! Hon har ju man som skulle kunna vabba också. Jag börjar få ångest nu och blir trött då jag har så mycket extra att göra. Hur skulle ni hantera situationen?
    Inte tänkt på att det kan vara så att mannen har ett arbete som gör det svårt för honom att vara hemma med sjukt barn?
  • Anonym (Lena)
    Anonym (m) skrev 2014-06-12 12:50:10 följande:
    Inte tänkt på att det kan vara så att mannen har ett arbete som gör det svårt för honom att vara hemma med sjukt barn?
    Fast det har ju mamman också.
  • Anonym (m)
    Anonym (Lena) skrev 2014-06-12 12:51:33 följande:
    Fast det har ju mamman också.
    Jo,fast det kan vara så att mannen har ännu svårare att kunna vara borta från jobbet.
  • Anonym (120)

Vad jag vet, så har man "bara" rätt att vabba 120 dagar /år.. om det inte är så att barnet har en sjukdom som kräver att man vabbar extra.

Dock, så kommer hon knappt över 100 dagar även om hon vabbar varje tors-fre. Även om det är lite kul att barnet alltid blir sjuk dessa dagar.

• Solidaritet
    Anonym (m) skrev 2014-06-12 12:53:39 följande:
    Jo,fast det kan vara så att mannen har ännu svårare att kunna vara borta från jobbet.
    Det är den naturligaste saken i världen, eller hur?

• Anonym (Pengar)

Eller att det är en ekonomisk fråga. Det kan slå väldigt hårt om man ofta ha sjuka barn.

I mitt fall hade vi en period på ca 1 år där våra barn i princip var sjuka varje vecka. En av dem eller båda. Jag tjänar 47 000 kr i månaden och min man 22 000 kr. Det var helt enkelt inte ekonomiskt görbart för oss att jag tog hälften av allt vabbande, hur gärna man än skulle velat att han kunde vara lojal mot arbetsplats och kollegor. Taket i sjukförsäkringen gjorde att vi var tvungna att vara oss själva närmast under den här perioden.

• Anonym (Lena)
    Anonym (m) skrev 2014-06-12 12:53:39 följande:
    Det tror jag inte på, alla har rätt att vara hemma med sjukt barn. Eftersom majoriteten av vabb tas av kvinnor, så skulle de flesta kvinnor ha jobb där inte spelar någon roll om hon är där eller inte. Det är nog snarare så, att män tycker att deras jobb är för viktigt att vara hemma från eller inte gillar att vara hemma med sjuka barn, medans kvinnor struntar i sina arbetskamrater, hon har ju rätt att vara hemma med sitt barn. Det är ju bara att läsa här på FL i trådarna om f-ledighet över julen, många mammor är egoister.
  • Anonym (m)
    Solidaritet skrev 2014-06-12 12:58:11 följande:
    Det är den naturligaste saken i världen, eller hur?

Nej,men kan vara en förklaring.

• Anonym (m)
    Anonym (Lena) skrev 2014-06-12 13:00:14 följande:
    Det tror jag inte på, alla har rätt att vara hemma med sjukt barn. Eftersom majoriteten av vabb tas av kvinnor, så skulle de flesta kvinnor ha jobb där inte spelar någon roll om hon är där eller inte. Det är nog snarare så, att män tycker att deras jobb är för viktigt att vara hemma från eller inte gillar att vara hemma med sjuka barn, medans kvinnor struntar i sina arbetskamrater, hon har ju rätt att vara hemma med sitt barn. Det är ju bara att läsa här på FL i trådarna om f-ledighet över julen, många mammor är egoister.
    Det är inte alls omöjligt att det är så!
    Min sambo har ett arbete som inte i princip tillåter att vara borta från jobbet något.

Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!