Inlägg från: Anonym (Pengar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pengar)

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

Eller att det är en ekonomisk fråga. Det kan slå väldigt hårt om man ofta ha sjuka barn.

I mitt fall hade vi en period på ca 1 år där våra barn i princip var sjuka varje vecka. En av dem eller båda. Jag tjänar 47 000 kr i månaden och min man 22 000 kr. Det var helt enkelt inte ekonomiskt görbart för oss att jag tog hälften av allt vabbande, hur gärna man än skulle velat att han kunde vara lojal mot arbetsplats och kollegor. Taket i sjukförsäkringen gjorde att vi var tvungna att vara oss själva närmast under den här perioden.

• Anonym (Pengar)
    Anonym (Opala) skrev 2014-06-12 21:03:01 följande:

Ni har nästan 70000 kr i månaden och ni har inte råd att vabba? WOW.
    Vi har råd att vabba mycket när min man gör det. Om jag vabbar 50% av min arbetstid under ett halvår (vilket var fallet en period) och får 80% av 26 000, eller vad taket är i sjukförsäkringen, istället för 70% av 47 000 så nej, då slår det för hårt. Sådana marginaler har vi inte i sparpengar, eller har lust att lägga på det heller när min man kan vabba istället. Det kan knappast vara särskilt svårt att vare sig räkna ut matematiskt eller förstå i allmänhet.
  • Anonym (Pengar)
    Anonym (Flexlösning?) skrev 2014-06-13 10:57:07 följande:
    Haha, ja visst är det konstigt att männen har så otroligt mycket viktigare jobb?

Detsamma gäller företagande. Jag läste någon undersökning (nu är det ett antal år sedan) om hur egenföretagande ser på detta med vabb och föräldraledighet. Männen som drev egna företag menade att de tyvärr inte kunde vara föräldraledighet eftersom de ju var egenföretagare, medan kvinnorna resonerade precis tvärtom: de kunde vara mer flexibla just för att de hade egna företag.

Det är ju bara att kolla på arbetsplatser där män och kvinnor har samma jobb: vem anser att de tyvärr har för viktiga jobb för att vara hemma? Skulle gissa på männen.

Sen finns det ju såklart de män som vil vara hemma men mamman tycker att hon äger föräldraledigheten.

Fast det handlar oftare om pengar än viktighet tror jag. Om man förlorar tusentals kronor på att den som tjänar mest är hemma så är valet nog inte så svårt för den enskilda familjen. Höjt tak i föräldraförsäkringen eller en strukturell förändring där fler än har lågavlönade yrken och tvärtom är enda vägen ur detta. Det handlar inte så mycket om jämställdhet tror jag.

Jag har skrivit tidigare i tråden och i vårt fall är det tvärtom. Jag tjänar 25 000 kr mer i månaden än min man. Det gör att det är oerhört svårmotiverat att jag ska vara hemma istället för honom för att vi ska vara lojala mot hans kollegor. Vi delade på föräldraledigheten (som varade i 22 månader) eftersom det var självklart att tid med barnen var viktigare än pengar, och vi kunde planera för det. För barnen finns dock inget värde i att vi delar lika på vabbtid och då styr vår plånbok mer.
Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!