Inlägg från: Anonym (Lena) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lena)

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

Jag förstår hur du känner, det känns så maktlöst på något vis. Hon har ju rätt att vabba, även om man kan tycker att hon borde känna ansvar för sin arbetsplats också, det är väl därför hennes man inte vabbar.

Som chef borde man ju kunna ändra hennes arbetsuppgifter, åtminstone de som är mer akuta, så att någon annan kan göra dom.

• Anonym (Lena)
    Anonym (m) skrev 2014-06-12 12:50:10 följande:
    Inte tänkt på att det kan vara så att mannen har ett arbete som gör det svårt för honom att vara hemma med sjukt barn?
    Fast det har ju mamman också.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (m) skrev 2014-06-12 12:53:39 följande:
    Jo,fast det kan vara så att mannen har ännu svårare att kunna vara borta från jobbet.
    Det tror jag inte på, alla har rätt att vara hemma med sjukt barn. Eftersom majoriteten av vabb tas av kvinnor, så skulle de flesta kvinnor ha jobb där inte spelar någon roll om hon är där eller inte. Det är nog snarare så, att män tycker att deras jobb är för viktigt att vara hemma från eller inte gillar att vara hemma med sjuka barn, medans kvinnor struntar i sina arbetskamrater, hon har ju rätt att vara hemma med sitt barn. Det är ju bara att läsa här på FL i trådarna om f-ledighet över julen, många mammor är egoister.
  • Anonym (Lena)
    yodi skrev 2014-06-12 13:14:48 följande:
    ja hysteriskt konstigt att man sätter sitt barn förre sina arbetskamrater.

jag bryr mig om mina arbetskamrater och oroar mig för hur min frånvaro påverkar deras arbetsdag men blir mina barn sjuka så går deras välmående förre jobbet.

Det som är konstigt är att deras män tydligen sätter jobbet före barnen. Jag fattar också att man måste ta hand om sina sjuka barn, men jag förstår inte att det är olika regler för män och kvinnor.
  • Anonym (Lena)
    Nenne666 skrev 2014-06-12 13:26:12 följande:

Det är precis samma regler för både män och kvinnor men hur varje enskild lägger upp sitt liv och sin ekonomi är upp till var och en.
    Och det är därför kvinnor har det rykte de har på arbetsmarknaden. Många mammor har svårt att se vad deras vabbande ställer till med.

Klart jag fattar att det är samma regler, men jag menade de sociala reglerna. Män blir aldrig anklagade för att sätta jobbet först, såsom kvinnor blir. Det är helt i sin ordning att mannen prioriterar sitt arbete, men inte kvinnan.
  • Anonym (Lena)
    totte72 skrev 2014-06-12 13:56:57 följande:
    Intressant läsning. Först ser jag inget som säger att inte mannen också VABbar även om alla här förutsätter motsatsen. att kollegan fuskar. till slut skrivs det i klartext.
    Varje eller varannan vecka får man räkna med att hon är borta och det är ofta tor-fre

Så skriver TS. Alltså skulle mannen också vabba skulle ju ungarna vara sjuka nästan jämt. Troligt, tror du?
  • Anonym (Lena)
    Nenne666 skrev 2014-06-12 15:28:32 följande:

Det är tyvärr inte ovanligt att mannen är den som tjänar mest.
    Ja, det förstår jag. De är ju på jobbet och jobbar. Arbetsgivaren vet att med en man så blir det en massa frånvaro. de är säkra kort.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (nnn) skrev 2014-06-12 15:42:57 följande:
    Tycker generellt att det är skillnad om man är ensamstående eller om man är gift/sambo.
    Som ensamstående har man inget val om barnet blir sjukt och man blir mer ekonomiskt lidande.
    Bor man däremot ihop så tycker jag helt enkelt att man bör dela på vabbandet så mycket det går. Inte rätt att bara den ena ska få ta det ansvaret!
    Varför är den enas jobb mer värdefullt än den andras? Det är väl det som kollegor kan störa sig på om barnet ofta är sjukt och man vet att de är 2 där hemma som kan dela på det.
    Håller med.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Lena) skrev 2014-06-12 15:43:49 följande:
    Ja, det förstår jag. De är ju på jobbet och jobbar. Arbetsgivaren vet att med en man så blir det en massa frånvaro. de är säkra kort.
    Inte en massa frånvaro, ska där stå naturligtvis.
  • Anonym (Lena)
    Solidaritet skrev 2014-06-12 16:23:44 följande:
    En sådan rättegång går inte riktigt till som i CSI. Det är inget mord som ska bevisas. Flört
    Hur går bevisningen till då, jag tror ju inte någon sitter på en intervju och säger rakt ut att de inte får jobbet, för att de snart ska skaffa barn.

Mer troligt, är ju att de inte blir kallade på intervju, och vem ska man då stämma?
  • Anonym (Lena)
    Solidaritet skrev 2014-06-12 16:37:29 följande:
    Det är det viktigt att företaget kan visa upp en transparent rekryteringsprocess baserad på kompetens och inte diskriminerat utifrån exempelvis kön. En arbetssökande som inte ens fick komma på intervju trots att hen uppfyllde kompetenskraven i den profil som fanns angiven i annonsen kan alltså dra företaget inför arbetsdomstolen.

Statliga myndigheter har betydligt striktare krav på sig att vara korrekta i urvalsprocessen, men privata företag får inte utöva diskriminering. Att välja bort en kvinna för att hon är kvinna och kan bli gravid eller vabba anses som diskriminering.

Det går säkerligen bra att googla för att hitta sådana domar på arbetsdomstolens hemsida om du är intresserad av att se hur det går till.
    Om man söker en kvalificerad tjänst, så finns där massor av sökande som är kvalificerade och som blir bortvalda, man kan inte intervjua alla. Det är inte olagligt att vilja anställa kvinnor som t ex är 40+ och som redan har barn.

Grejen är u at alla kan åberopa diskriminering, antingen pga etnicitet, ålder eller kön. Fakta är att bara en ska anställas.

Det är väldigt svårt att bevisa diskriminering.
  • Anonym (Lena)
    Solidaritet skrev 2014-06-12 16:57:35 följande:
    Du ska kunna visa på skäl till att du valt bort personer. Giltiga skäl. Det är därför det är viktigt med en öppen och valid urvalsprocess.
    Inte i första skedet. Finns inte en chans att man ska behöva sitta och motivera varför man lägger 200 ansökningar åt sidan, och bara går vidare med kanske 10 st.
Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!