Inlägg från: cloudberry79 |Visa alla inlägg
  • cloudberry79

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

Klart VAB drabbar kollegorna, men är barnen sjuka så är de! Om jag är borta från jobbet finns det ingen som gör mitt arbete, det drabbar både mina kollegor (som får ta hand om inkommande ärenden och lägga på hög åt mig), våra "kunder" och andra inom min organisation som är beroende av mig. Ändå tar jag vab om det är absolut nödvändigt, fast min man tar betydligt större del. Främst drabbar det ju barnen (som är sjuka), sen mig (som får både inkomstbortfall och dubbelt arbete utan lön därefter när jag kommer tillbaka) och sen mina kollegor och mina kunder. Främst är det här en ledningsfråga faktiskt, er chef måste faktiskt se till att ni inte blir så hårt drabbade av att personen är sjuk eller vabbar, tex genom att ha en timanställd (om det är ett relativt okvalificerat arbete eller om det finns kvalificerad personal som vill jobba timmar) eller genom att ha en tydlig plan för hur arbetet fördelas vid någons frånvaro där både personal och ev kunder blir nöjda ändå.

Just NO.
  • cloudberry79
    fröet2015 skrev 2014-06-15 07:56:19 följande:
    Så fattiga ska inte ha rätt att skaffa barn? Fräscht. 
    Ingen har rätt till barn, barn har rätt till föräldrar. Personligen anser jag också att barn har rätt till en dräglig livstillvaro, tex rätt till en passande bostad, skolgång, hjälp med skolarbete osv. Kan man inte ge ett barn en god uppväxt får man vänta tills man har rätt förutsättningar.
    Just NO.
  • cloudberry79
    fröet2015 skrev 2014-06-18 14:10:15 följande:
    Men det är inte alla som någonsin får "rätt" förutsättningar på grund av att vi lever i en cynisk tid. Har folk i min närhet som prioriterat utbildning, villa, bil, stabil ekonomi - allt ska vara klappat och klart och NU är det dags att "skaffa" barn. Men hoppsan, nu är vi så gamla och slitna så vi bara får missfall efter missfall. 

Man blir inte sjuk eller arbetslös av fri vilja, vi har ett ekonomiskt system som KRÄVER att (idag) 10% ska gå utan jobb. Få ihop den ekvationen att vi inte ska ta väl hand om dem som råkar drabbas av detta. Barn är för övrigt en otroligt viktig förutsättning för att samhället i framtiden ska funka, därför ska samhället givetvis satsa på barn och deras föräldrar.. Oavsett om de råkar vara fattiga eller rika. 
    Det där är BS. Att man väntar tills man är i snittåldern för första barnet är inget konstigt eller minskar chansen att få barn, däremot ökar det chansen att man kan ge barnet en vettig levnadsstandard. Man får spara, ha en buffert och se till att man har extra pengar så man klarar sig även om en i paret blir långtidssjukskriven, arbetslös eller om barnet blir sjukt.
    Just NO.
  • cloudberry79
    Anonym (-) skrev 2014-06-18 21:07:52 följande:
    Nu är det ju inte säkert att allt det där uppnås i snittåldern för att skaffa barn. Kan ju lika gärna hända när man är 39, 42 eller 57 år gammal...
    Då kanske man ska fundera över om man kan ge ett barn det hen behöver? Tak över huvudet, mat på bordet, hjälp med skolan och möjligheten att utöva någon fritidsaktivitet känns som minimum. 
    Just NO.
  • cloudberry79
    Lilje skrev 2014-06-20 15:30:59 följande:
    Allt det där har jag råd med, och mer till, som ensamståande. Vab varje vecka i ett halvår hade jag dock inte haft råd med. Tur nog är mina stora nog att ta hand om sig själva om dom är sjuka.
    När jag fick första barnet prematurt fick jag och maken vabba totalt 150 dagar så länge han låg på sjukhus. Eftersom vi är lite ansvarstagande hade vi båda SGI och jobb, samt en buffert. Så det gick ingen nöd på någon av oss ekonomiskt. Även sånt får man ha i beräkningen när man har ansvar för en annan människa än sig själv, att det kan hända situationer där man får leva på betydligt mindre inkomst och ändå ska klara försörjningen.
    Just NO.
Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!