• totte72

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

Anonym (trött) skrev 2014-06-12 13:27:37 följande:
    Och ja jag tror att hon fuskar hon är en såndär dryg bortskämd typ som alltid klagar och tror att hon kan glida på räkmacka genom livet. Vi är väldigt nära med chefen och hon har rätt att klaga.
    Intressant läsning. Först ser jag inget som säger att inte mannen också VABbar även om alla här förutsätter motsatsen. Har själv haft barn som varit sjukt större 2 veckor av 3 i ett halvår. Ja det blev gnäll motsvarande trådstarten bland kollegerna och min fru fick också frågan varför inte jag VABbade. Jag fick på samma sätt pikar om hur jag som man kunde ta all VAB från kollegorna på mitt jobb.Sanningen var att vi såg till att ta 50/50.

Sedan när TS inte får tillräckligt mycket stöd för sina åsikter lägger hon/han till nya nedvärderande åsikter för att det ska bli tydligt att kollegan fuskar. till slut skrivs det i klartext.

Känns lite för mig som detta är en "fredagstråd" tänkt att provosera mer än ett verkligt fall. 
  • totte72
    Anonym (Lena) skrev 2014-06-12 14:10:25 följande:
    Varje eller varannan vecka får man räkna med att hon är borta och det är ofta tor-fre

Så skriver TS. Alltså skulle mannen också vabba skulle ju ungarna vara sjuka nästan jämt. Troligt, tror du?

Ja visst. I de första dagisåren är det inte helt ovanligt med omfattande sjukdom. Vår dotter är inte den enda som under vintern av sitt första dagisår har betydligt fler sjukdagar än förskoledagar.
  • totte72
    Anonym (Flexlösning?) skrev 2014-06-13 10:57:07 följande:
    Haha, ja visst är det konstigt att männen har så otroligt mycket viktigare jobb?

Detsamma gäller företagande. Jag läste någon undersökning (nu är det ett antal år sedan) om hur egenföretagande ser på detta med vabb och föräldraledighet. Männen som drev egna företag menade att de tyvärr inte kunde vara föräldraledighet eftersom de ju var egenföretagare, medan kvinnorna resonerade precis tvärtom: de kunde vara mer flexibla just för att de hade egna företag.

Det är ju bara att kolla på arbetsplatser där män och kvinnor har samma jobb: vem anser att de tyvärr har för viktiga jobb för att vara hemma? Skulle gissa på männen.

Sen finns det ju såklart de män som vil vara hemma men mamman tycker att hon äger föräldraledigheten.

Är det verkligen alltid så. Jag känner ganska många egenföretagare. Bland dem är det bara några tjejer som hävdar att de inte kan VABba utan partnern måste ta allt.
    Killarna däremot kan för det mesta ta minst halva tiden och ofta mer än hälften. 
    Jag vet att det inte är representativt då killarna ofta har rena konsultjobb medan tjejerna oftare jobbar med djur eller människor direkt, men jag tror inte heller att det är så illa som skrivs här.
    Även på min arbetsplats med runt 1000 anställda (tjänstemän) visar kartläggning att VAB är tämligen jämt fördelat mellan könen. (Problemet är i stället uttaget av föräldraledighet som är kraftigt ojämnlikt.)
Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!