Inlägg från: Anonym (X) |Visa alla inlägg
  • Anonym (X)

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

Anonym (vabbare) skrev 2014-06-12 13:54:21 följande:
    Inte ditt jobb att ta extraarbete, utan chefens ansvar att i samråd med kollegan hantera situationen. 

Jag är i en situation där jag har många korttidssjukskrivningar och vab, är säkert uppe i 20-30 st på ett halvår... (och ja, min man och jag delar lika på vab, bara mina egna sjukskrivningar som kan göra att jag missar mer jobb än han). 

Som förälder säger jag så här: Min familj går först. Så jag gör hellre en halvdålig insats på jobbet, än jag gör en halvdålig insats som förälder. Och vår familjesituation är tyvärr lite för krävande för att jag ska orka göra en 100% insats både hemma och på jobbet, så då är det jobbet som blir lidande. Vilket min chef är helt införstådd med, som tur är. Därför har vi också gjort omprioriteringar i verksamheten och i mina arbetsuppgifter, för att det hela ska funka ändå, utan att kollegerna blir alltför belastade. 

Sen så kan man mycket väl vara trött, även om man varit hemma och vabbat, det är inte nån ledig tid direkt. Små barn kan sova ganska dåligt, vilket gör att man som förälder kan ha en ganska konstant sömnbrist. Jag vet inte om du har barn själv ts, men har du provat att stiga upp och vara vaken 15 minuter-1timme, 2-4 gånger per natt, varje natt i några år? Och sjuka barn sover ju sällan bättre än friska... 

Så jag skulle säga som såhär: Var inte arg på din kollega (även om jag i ärlighetens namn också blir mera irriterad på nån som vabbar 4 gånger per år men alltid tar vabben, än på nån som vabbar 10 gånger per år men delar jämt med sin partner...). Var arg på din chef, som inte tar tag i det hela och ser till att det funkar. 
    Du valde att skaffa barn, varför ska vi andra lida för att du är trött på jobbet för något som är självvalt? Ts är också trött på grund av att hon måste täcka upp för den vabbande kollegan, vilket hon inte valt själv. Fan vad jag blir trött på småbarnsföräldrar som tycker att allt kretsar kring dem och deras ungar.
Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!