Inlägg från: Nenne666 |Visa alla inlägg
  • Nenne666

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

Det finns säkert anledningar till att pappan inte vabbar och den anledningen har egentligen ingen med att göra. Tycker dock att dom flesta företag ligger på gränsen eller under i personalstyrka... Tycker chefen borde ha en backup och underlätta för övriga personal. Men detta påtalas inte... Dottern är sjuk och hon kommer inte ifrån sin situation. Begär en timanställd som kan komma in vid behov.

• Nenne666
    Anonym (trött) skrev 2014-06-12 13:04:17 följande:
    Egentligen vill chefen bli av med henne då hon gör mer onytta än nytta och är borta så ofta att det drabbar alla. Vi är inte så många som jobbar så det blir dålig stämning när hon är där och låtsas som ingenting och är utvilad efter sina många ''vab'' dagar. Hennes frånvaro drabbar oss alla.

Tycker att den där chefen verkar duktig på att bidra med en dålig stämning och att öppet sucka över en som vabbar istället för att agera chef och möta dom motgångar som faktiskt uppstår om någon tex blir sjuk. Din chefs ovilja att underlätta på arbetsplatsen är den absolut största orsaken.
  • Nenne666
    Anonym (trött) skrev 2014-06-12 13:13:09 följande:
    Jag tror knappast att hon stressar eller har det jobbigt all den tid hon är borta. Det vi jobbar med kan man inte lära sig på en dag därför kan man inte ha någon timanställd. Jag tycker det känns fel att man måste anställa någon som jobbar 75% vilket skulle behövas för all den tid hon är borta när hon var mammaledig och borde kunna jobba.

Men räknar du med vilken inre stress som en småbarnsförälder till ett sjukt barn brukar bära på när man heltidsarbetar?
  • Nenne666

Konstigt att man lägger så mycket krut på den vabbande personalen framför att vända sig med problemen där dom hör hemma. Nämligen hos chefen .

• Nenne666
    Anonym (-) skrev 2014-06-12 13:17:04 följande:
    Att det blir dålig stämning är ju orsakat av er, inte av henne.

Som chef skall man stötta alla sina anställda och vara mån om stämningen, och i det ingår inte att vara öppet emot någon på arbetsplatsen, antyda att man vill bli av med personen och inte ta tag i problemet.

Dålig chef, tråkigt agerande av er arbetskamrater.

• Nenne666
    Anonym (trött) skrev 2014-06-12 13:22:38 följande:
    Så vi har alltså inte rätt att vara less på henne? Det är inte bara det att hon vabbar utan hon har en dryg attityd eftersom hon är småbarnsmamma har hon mer rättigheter än andra och en kollega såg henne en fredagskväll ute på bar och hon verkade inte alls trött eller stressad utan var där och glatt skrattade med några andra tjejer.

Då va väl pappan hemma och tog över.
  • Nenne666
    Anonym (Lena) skrev 2014-06-12 13:22:43 följande:
    Det som är konstigt är att deras män tydligen sätter jobbet före barnen. Jag fattar också att man måste ta hand om sina sjuka barn, men jag förstår inte att det är olika regler för män och kvinnor.

Det är precis samma regler för både män och kvinnor men hur varje enskild lägger upp sitt liv och sin ekonomi är upp till var och en.
  • Nenne666
    Anonym (trött) skrev 2014-06-12 13:27:37 följande:
    Och ja jag tror att hon fuskar hon är en såndär dryg bortskämd typ som alltid klagar och tror att hon kan glida på räkmacka genom livet. Vi är väldigt nära med chefen och hon har rätt att klaga.

En bra chef sitter inte och klagar på någon av sina anställda till andra anställda.
  • Nenne666
    Anonym (Lena) skrev 2014-06-12 14:00:11 följande:
    Och det är därför kvinnor har det rykte de har på arbetsmarknaden. Många mammor har svårt att se vad deras vabbande ställer till med.

Klart jag fattar att det är samma regler, men jag menade de sociala reglerna. Män blir aldrig anklagade för att sätta jobbet först, såsom kvinnor blir. Det är helt i sin ordning att mannen prioriterar sitt arbete, men inte kvinnan.

Problemet här är ju inte vilket rykte kvinnan får på arbetsmarknaden. Problemet är att hon får skit av sin chef och kollegor (bakom ryggen) för att hon är hemma med sitt sjuka barn. Kvinnan som vabbar borde få göra det utan att få det onda ögat. Dom sociala reglerna bidrar vi alla till... Antingen går man i gamla fotspår eller så är man öppen inför allas olika situation och slutar att lägga egna värderingar i det.
  • Nenne666
    Dasha skrev 2014-06-12 14:17:02 följande:
    Tror att det är chefens fel. Chefen verkar föredra att skylla allt på en kvinna med ett sjukt barn. Klart att kollegorna blir sura av att behöva göra mer jobb för samma pengar. Väldigt konstigt är däremot att ni tar det för givet och skyller på henne, inte på chefen!

Det är chefens ansvar att ordna med en vikarie/deltidsanställd. Fast visst är det lättare och billigare att tvinga mamman avgå och anställa någon utan barn.

Tänk på att ALLA AV ER kunde vara på hennes plats istället!

Ja chefen gör väl så för att slippa ta sitt ansvar. Personalen på det här företaget verkar vara lättmanipulerade.
Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!