Inlägg från: Anonym (^^) |Visa alla inlägg
  • Anonym (^^)

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

Vad jobbar mamman med?
    Vad jobbar pappan med?

• Anonym (^^)
    Anonym (trött) skrev 2014-06-12 13:04:17 följande:
    Egentligen vill chefen bli av med henne då hon gör mer onytta än nytta och är borta så ofta att det drabbar alla. Vi är inte så många som jobbar så det blir dålig stämning när hon är där och låtsas som ingenting och är utvilad efter sina många ''vab'' dagar. Hennes frånvaro drabbar oss alla.
    Du skrev ju i ts att hon uttryckligen säger att hon är trött och tycker att det är jobbigt att vara småbarnsmamma. Hur får du ihop det?
  • Anonym (^^)
    Solidaritet skrev 2014-06-12 13:34:28 följande:
    Så du tycker inte om att bli ifrågasatt?
    Och 100-kronors frågan till dig solidaritet blir då: Är m en man eller en kvinna och förklara hur du kom fram till den slutsatsen!!!
  • Anonym (^^)
    Anonym (Pepp) skrev 2014-06-12 15:15:34 följande:
    Nej, om barnet ligger hemma med feber har man ju häcken full...
    Har du haft egna småbarn med feber/ andra sjukdomar?
  • Anonym (^^)
    Anonym (Pepp) skrev 2014-06-12 15:19:48 följande:
    Nej, men när jag var liten och var sjuk låg jag i sängen hela dagen och sov eller läste serietidningar och mamma pysslade med sitt.
    Det finns en tid då barnen är för små för att förstå att de ska ligga i sängen hela tiden och sova ovh läsa serietidningar!
  • Anonym (^^)
    Anonym (Jobbahemma?) skrev 2014-06-12 16:56:16 följande:
    Hej! Jag har endast läst detta inlägg så jag vet inte om det jag tänkt skriva, redan har skrivits. Jag undrar bara varför inte den vabbande mamman kan ta hem allt, eller iaf hälften av allt sitt eget jobb och pyssla med det då barnet sover (dagtid och/eller kvällstid)?

Kanske är det jobb som inte kan göras hemifrån. Beroende på sjukdom och ålder på barnet är det långtifrån säkert att ett sjukt barn sover.
  • Anonym (^^)
    Anonym (Bango) skrev 2014-06-12 18:26:30 följande:
    Jag tror inte heller barnen är sjuka precis varenda vecka, det är ju så att det är många som stannar hemma med barnen och vabbar för att de inte vill jobba. Utnyttjar det såklart, kom inte och säg något annat nu. Visst småbarn är mycket sjuka, men så är det så lätt att det blir en dålig vana för det är ju så skönare att vara hemma... 

Du har koll på att man inte får lön när man vabbar va? Jag tror inte många vuxna människor fuskvabbar när man får ett så stort inkomstbortfall som man får!
  • Anonym (^^)
    Indianica skrev 2014-06-12 18:37:56 följande:
    Det konstiga(?) är ju om det verkligen oftast är tor-fre som kollegan vabbar. Finns det alltså vissa speciella veckodagar som barnet blir sjukt? Ibland har jag via Facebook och annat lagt märke till att vissa småbarnsföräldrar tenderar att frekvent "ta en mysdag hemma med vila, för lillen verkar lite hängig". Jag kanske misstolkar det, men sådant beteende på särskilt veckosluten får mina tankar att vandra till teorier om en utarbetad förälder som helt enkelt tar helg lite tidigare och använder sitt barn som argument för det.....

Jag i min man har delat upp det så här: Måndag, tisdag, fredag vabbar jag om det är nåt av barnen som är sjuka. Onsdag och torsdag är det maken som vabbar OM det inte är nåt oerhört speciellt just den veckan som måste göras. Kanske kan det vara nåt sånt som gör att ts vabbar just dessa dagarna?
  • Anonym (^^)
    Anonym (Flexlösning?) skrev 2014-06-13 10:57:07 följande:
    Haha, ja visst är det konstigt att männen har så otroligt mycket viktigare jobb?

Detsamma gäller företagande. Jag läste någon undersökning (nu är det ett antal år sedan) om hur egenföretagande ser på detta med vabb och föräldraledighet. Männen som drev egna företag menade att de tyvärr inte kunde vara föräldraledighet eftersom de ju var egenföretagare, medan kvinnorna resonerade precis tvärtom: de kunde vara mer flexibla just för att de hade egna företag.

Det är ju bara att kolla på arbetsplatser där män och kvinnor har samma jobb: vem anser att de tyvärr har för viktiga jobb för att vara hemma? Skulle gissa på männen.

Sen finns det ju såklart de män som vil vara hemma men mamman tycker att hon äger föräldraledigheten.

Man måste även fundera på vad som menas med "viktigare jobb": Kanske är det så att man i familjen värderar det arbete som genererar mest pengar som det viktigaste jobbet. Ofta är det mannen.
    Om kvinnor och män ska kunna ta ut lika mycket föräldraledighet och VAB måste skillnaderna i lön mellan män och kvinnor minska, annars kommer det alltid vara den som tjänar minst som är hemma mest. 
  • Anonym (^^)
    Anonym (Ja ja ja ja) skrev 2014-06-13 11:07:14 följande:
    Ja och det görs ju inte genom att kvinnor tar mest föräldrarledighet och all VAB
    Nej, det måste göras ändringar av politiker så att alla har samma möjlighet till FL och VAB.
  • Anonym (^^)
    nevermind skrev 2014-06-14 10:52:00 följande:
    Ja, pengar är ju viktigast...

Nej, inte om man har i överflöd. Annars är pengar väldigt viktigt!
Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!