Inlägg från: Anonym (så) |Visa alla inlägg
  • Anonym (så)

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

Anonym (Pengar) skrev 2014-06-12 13:00:07 följande:
    Eller att det är en ekonomisk fråga. Det kan slå väldigt hårt om man ofta ha sjuka barn.

I mitt fall hade vi en period på ca 1 år där våra barn i princip var sjuka varje vecka. En av dem eller båda. Jag tjänar 47 000 kr i månaden och min man 22 000 kr. Det var helt enkelt inte ekonomiskt görbart för oss att jag tog hälften av allt vabbande, hur gärna man än skulle velat att han kunde vara lojal mot arbetsplats och kollegor. Taket i sjukförsäkringen gjorde att vi var tvungna att vara oss själva närmast under den här perioden.
  • Anonym (så)

Detta är ju en organisatorisk fråga. Man kan ju inte hålla mamman ansvarig för att hon vabbar ett sjukt barn (och däremd gör arbetet lidande) Den typen av argument leder ju till att man inte kan arbeta när man blivit förälder (mamma?). Angående att pappan skall vabba lika mycket, kan det vara en ekonomisk fråga. Oftast tjänar pappan med = familjen forlorar mer om han vabbar.

• Anonym (så)

När det kommer till barn, så anser samhället/politikerna i Sverige att de är en investering för samhället. För ca 10-15 år sedan var det lite panik i Sverige för att välutbildade kvinnor valde att inte skaffa barn, utan gick in för sin karriär ist. Inte så konstigt med tanke på vissa människors attityd till föräldraskap i kombination med arbete. Att föräldrar snyltar på samhället med alla rättigheter och bidrag. Dessa rättigheter och bidrag  hade inte funnits om inte "någon" hade räknat ut att det är till nytta för samhället. Det är ju inte så att detta finns för att våra politiker är snälla, utan för att det är mest lönsamt i längden.

• Anonym (så)
    Anonym (io) skrev 2014-06-13 20:30:05 följande:
    Nej, men det där är ju så olika! Vissa småbarn är sjuka konstant under sina första barn på dagis och vissa är det mer sällan. Men jag har jobbat i förskola och som regel är det alltid minst ett par barn borta pga sjukdom i en barngrupp...

Sedan kan det ju också vara så att pedagogerna har mer eller mindre stränga regler för när barnen får var på förskola. Och vissa föräldrar kanske också vabbar lite för lite med sina barn, alltså skickar sina sjuka barn till förskolan trots att de egentligen borde vara hemma.... 
Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!