Inlägg från: BellyButtOn |Visa alla inlägg
  • BellyButtOn

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

Den klassiska Fredagssjukan är tyvärr en kronisk åkomma. Man tröttnar lite under veckan och längtar efter lugn och ro. Man vill vara tillsammans och bara ha tid att vara. Det är riktigt sunt att vara sjuk på fredagen...

En lösning på problemet vore att korta ner arbetsveckan och låta människor ha mer tid att umgås med sina nära och kära. Jag tycker människor gör rätt i att känna efter om de nästan håller på att bli sjuka, för det är säkert precis vad de håller på att bli. Riktigt ÄNDA-IN-I-VÄGGEN-SJUKA av allt jäkla arbetande och alla andra krav som ställs på dem! Vi har skapat ett ohållbart samhälle om man ser till hur lite tid en vanlig familj spenderar med varandra. Lämna lilla barnet på förskolan klockan 7 och hämta 17.30. Ingen ovanlighet! Vid 19 sover det lilla knyttet.

Det är inte en hållbar strategi i ett modernt samhälle. Värnar varken om vuxna eller barn. Vi blir slut.

Fram för MER vabbande!

• BellyButtOn

Fast det borde kanske kallas VAFFANDE istället? Vård Av Familj.

"Jo, hej chefen. Jag blir hemma och VAFFAR lite. Min lilla dotter behöver lära känna mig lite. Vi tycker att en och en halv dödströtta timmar om kvällen är för lite i längden. Nädu, jag kommer nog inte tillbaka till jobbet på ett par veckor eller så. Vi behöver VAFFA länge. Bara gosa och öva på att ta på skor och snyta näsan och säga puss. Ja, du förstår. Fint!"

• BellyButtOn
    gaymarrige skrev 2014-06-12 22:31:33 följande:
    man kan väl välja att arbeta endast 75% då om man inte klarar av mer. Stackars människor som blir så trötta efter att jobbat i 9 timmar och just det 1 timme av dessa var det rast..
    Nja. Hur tänkte du nu?

Idén var just den att vi INTE skulle behöva förlora på att vara hemma mer. Med 75% tjänstetid så förlorar man liksom en betydlig del av lönen. Jag menar att vi arbetar för mycket och att det syns på allt vabbande som tas ut i tid och otid. Vabben är en nödlösning för många människor som inte orkar och jag menar att det är SUNT att inte orka.

Du menar att en 9 timmars arbetsdag är okej? Hur tänkte du där? Att livet går ut på att arbeta?

Vi är väldigt många människor som har värde i att vara tillsammans med de barn vi har äran av att vara föräldrar till. Arbete är överskattat, familjer är underskattade. Det är ett samhällsproblem som bör lösas genom att korta ner arbetstiderna generellt. Du löser inte detta genom att klanka ner på folk med nedlåtande kommentarer som ovan. 
  • BellyButtOn
    Arbetsvegan skrev 2014-06-12 22:42:59 följande:
    Det du säger är att det inte ska vara någon karens för sjukskrivningar.

Folk fuskar inte så mycket som en del vill tro utan tvärtom är det oftast de som spekulerar om grannars och kollegors fuskande som inte mår sådär helt bra.

www.metro.se/nyheter/tipsaren-tror-att-granne...!VKYnoj22r0HLA/
    Jag säger nog lite mer än så, tack.

Har du hört talas om satir?

Förresten. Jag läser inte Metro. Spekulationer och kapade nyhetsartiklar är inte min grej.
  • BellyButtOn
    Arbetsvegan skrev 2014-06-12 22:56:17 följande:
    Om du försöker få fram satir i skriven text så bör du först lära dig hur du gör det...

Jag förstår varför du inte vill läsa det jag länkade. smile5.gif
    Hur förstår du att jag inte läst det du länkade? 

I läsarens förståelse av en text ligger dess budskap. Du förstår inte min text, det är därmed ditt problem. Tack, jag är utbildad skribent och har "lärt" det mesta som man kan lära sig inom skrivande. Härligt att du är naiv nog att tro att man kan lära sig skriva satir, som om det funnes en handbok i satirskrivande... Ja, suck. 
  • BellyButtOn
    Arbetsvegan skrev 2014-06-12 23:09:56 följande:
    Nix, ironi och satir är bland det svåraste man kan få fram i skriven text. Det är ditt problem eftersom du inte behärskar det. Annars då, brukar du i största allmänhet kräva att andra ska läsa dina tankar? du resonerar ju så och lägger ansvaret på att du blir förstådd på andra.

Ja, det finns handböcker, du kanske skulle läsa lite sånt?
    Arbetsvegan skrev 2014-06-12 23:14:53 följande:
    Vad är din poäng mer än  att ditt liv endast består av arbete och att sova? Att poängtera att du absolut inte har annat som stjäl tid som tex transport?

För min del låter det som ett mycket torftigt liv men det förklarar å andra sidan den totala oförståelsen för andras situationer många visar i tråden... (påstår inte att du gör det)
    Jo men. Visst. Lycka till.

Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!