Inlägg från: gaymarrige |Visa alla inlägg
  • gaymarrige

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

På mitt jobb är det mellanchefen alltså min närmsta chef som vabbar typ jämt. Visst hon har tvillingar som e drygt 2 år och en 4 åring. Hennes man är aldrig hemma och hon bor dessutom långt från jobbet så hon kan inte börja när hon skall börja utan den som hon löser av skall jobba 1 tim 15 min längre för att hon skall lämna ungarna på dagis. oftast utan att personen ifråga får veta det eller ens får sig ett tack när hon kommer. Va bra att du kunde stanna kan hon säga då och då, som om man har något val . (Kan inte lämna min arbetsplats obevakad)
    Tyvärr har det blivit en av de andra som har tagit över managerrollen (fast utan betalningen så klart) eftersom man inte kan lita på att chefen är på plats.. 

• gaymarrige
    sabina02 skrev 2014-06-12 21:55:40 följande:
    Behöver man inte visa läkarintyg för att vabba i Sverige?! What
    det är väl samma regler som för vanlig sjukskrivning att man får vara hemma i 7 dagar innan läkarintyg är obligatoriskt..
  • gaymarrige
    Arbetsvegan skrev 2014-06-12 22:04:17 följande:
    Fast man vet att det inte blir så, inte ens när det är karensdag på sjuklön blir folk friskare.
    Det som händer är att fler barn skickas sjuka till dagis med mer smittspridning och fler sjuka som följd. De som kan involverar släkt och vänner som barnvakter men det blir svårare och svårare eftersom de flesta mor- och farföräldrar själva har ett arbete att gå till. Alternativt utnyttjar man semesterdagar istället, drar ner på semestern och återhämtningen vilket kan ge (och ger) fler stressjukdomar till följd.

Du vet att just det sistnämnda ökar med raketfart i Sverige just nu, varför tror du?
    Anonym (Bango) skrev 2014-06-12 22:07:44 följande:
    Jag är inte för det eller så, bara det att jag tror och vet att just med VAB, så stannar många hemma för mycket. De har lite ont i huvudet själva en morgon och trötta(som småbarnsföräldrar är), då stannar de hemma med barnet och säger att barnet är sjukt.  
    Det är ju lättare för en småbarnsföräldrer att ta till VAB istället för att sjukskriva sig själv eftersom det inte är någon karensdag för att vabba. sen att man utnyttjar det eftersom det inte är karensdag och inte känner efter en extragång om man verkligen inte kan gå till jobbet är en annan sak.

• gaymarrige
    BellyButtOn skrev 2014-06-12 22:24:09 följande:
    Den klassiska Fredagssjukan är tyvärr en kronisk åkomma. Man tröttnar lite under veckan och längtar efter lugn och ro. Man vill vara tillsammans och bara ha tid att vara. Det är riktigt sunt att vara sjuk på fredagen...

En lösning på problemet vore att korta ner arbetsveckan och låta människor ha mer tid att umgås med sina nära och kära. Jag tycker människor gör rätt i att känna efter om de nästan håller på att bli sjuka, för det är säkert precis vad de håller på att bli. Riktigt ÄNDA-IN-I-VÄGGEN-SJUKA av allt jäkla arbetande och alla andra krav som ställs på dem! Vi har skapat ett ohållbart samhälle om man ser till hur lite tid en vanlig familj spenderar med varandra. Lämna lilla barnet på förskolan klockan 7 och hämta 17.30. Ingen ovanlighet! Vid 19 sover det lilla knyttet.

Det är inte en hållbar strategi i ett modernt samhälle. Värnar varken om vuxna eller barn. Vi blir slut.

Fram för MER vabbande!
    man kan väl välja att arbeta endast 75% då om man inte klarar av mer. Stackars människor som blir så trötta efter att jobbat i 9 timmar och just det 1 timme av dessa var det rast..
  • gaymarrige
    BellyButtOn skrev 2014-06-12 22:35:08 följande:
    Fast det borde kanske kallas VAFFANDE istället? Vård Av Familj.

"Jo, hej chefen. Jag blir hemma och VAFFAR lite. Min lilla dotter behöver lära känna mig lite. Vi tycker att en och en halv dödströtta timmar om kvällen är för lite i längden. Nädu, jag kommer nog inte tillbaka till jobbet på ett par veckor eller så. Vi behöver VAFFA länge. Bara gosa och öva på att ta på skor och snyta näsan och säga puss. Ja, du förstår. Fint!"
  • gaymarrige
    BellyButtOn skrev 2014-06-12 22:45:13 följande:
    Nja. Hur tänkte du nu?

Idén var just den att vi INTE skulle behöva förlora på att vara hemma mer. Med 75% tjänstetid så förlorar man liksom en betydlig del av lönen. Jag menar att vi arbetar för mycket och att det syns på allt vabbande som tas ut i tid och otid. Vabben är en nödlösning för många människor som inte orkar och jag menar att det är SUNT att inte orka.

Du menar att en 9 timmars arbetsdag är okej? Hur tänkte du där? Att livet går ut på att arbeta?

Vi är väldigt många människor som har värde i att vara tillsammans med de barn vi har äran av att vara föräldrar till. Arbete är överskattat, familjer är underskattade. Det är ett samhällsproblem som bör lösas genom att korta ner arbetstiderna generellt. Du löser inte detta genom att klanka ner på folk med nedlåtande kommentarer som ovan. 
    9 timmars arbetsdagar väl inte så mycket. sen är det bara 5 av veckans 7 dagar. 40 timmar utav veckans 168 timmar. du har alltså 128 timmar på dig att gosa och gulla med den lilla
  • gaymarrige
    Anonym (-) skrev 2014-06-12 23:04:39 följande:
    Och när skall man sova? 10 timmar per natt ger 58 timmar kvar till gos per vecka.
    just det man ska ju sov 10 timmar... SUCK
  • gaymarrige
    Arbetsvegan skrev 2014-06-12 23:14:53 följande:
    Vad är din poäng mer än  att ditt liv endast består av arbete och att sova? Att poängtera att du absolut inte har annat som stjäl tid som tex transport?

För min del låter det som ett mycket torftigt liv men det förklarar å andra sidan den totala oförståelsen för andras situationer många visar i tråden... (påstår inte att du gör det)
    måste man sova 10 timmar per dygn är det ju något fel.. jag sover 5-6 timmar per dygn och mår utmärkt
  • gaymarrige

jag e bög jag e ingen norm det borde du väl veta  jag e sååå onormal och konstig man bara kan bli

• gaymarrige
    Anonym (Flexlösning?) skrev 2014-06-13 07:40:08 följande:
    Va? Men det spelar väl ingen roll att det inte är en karensdag för vabb, man får ju stort avdrag på lönen? Jag vet inte vad man förlorar mest på men så stor skillnad är det väl inte?

Sen är det ju lite lustigt med föreställningen om att man är hemma och vilar sig när man vabbar. Jag har mkt at göra på jobbet men om man jämför ansträngningen med att vara hemma med sjuka barn så är jobbet BERTYDLIGT lugnare. Men jag minns själv innan aga fick barn att jag var avundsjuk på vabbande föräldrar. Att de får stora löneavdrag och blev slutkörda av vabbande och jobba ikapp sen, det slog mig inte. Nu kan jag säga att jag ändrat uppfattning sedan jag själv fick barn...:D
    karensdag ingen ersättning alls Vabba avdrag på lönen ca 20%
  • gaymarrige
    Anonym (och?) skrev 2014-06-13 09:21:13 följande:
    Har du och de andra småbarn ts? Jag vet av erfarenhet när mina barn är sjuka eller blir sjuka så duger endast mamma.. Varför ska man bråka med barnen som är sjuka, ta striderna så att barnen mår ännu sämre och kanske är ledsna hela dagarna när mamma inte är hemma? Det gör det bara värre för alla inblandade.

Jag har 2 barn. Pojken på 4 år är ALDRIG sjuk, har varit sjuk 6 dagar på dessa 3 år han gått hos dagmamman. Dottern 1,5 år är oftare sjuk då hon nyligen börjat där hon med, har säkert med immunförsvaret att göra. Nya baciller osv. Här vabbar jag och ingen gnäller för jag vet hur mina barn är när de är sjuka.
    vem tog ut mest föräldraledighet??
  • gaymarrige
    En blå giraff skrev 2014-06-13 14:36:57 följande:

Troligen mamma i det här fallet va?
    jo just det jag tänkte.. hade pappan tagit ut mer dagar så kanske barnet känt sig lika trygg med pappa då det är sjukt.
Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!