Inlägg från: Anonym (Flexlösning?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Flexlösning?)

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

Anonym (trött) skrev 2014-06-12 12:45:45 följande:
    Jag har en kollega med ett litet barn tror hon är 2 år gammal. Problemet är att hon vabbar hela tiden. Varje eller varannan vecka får man räkna med att hon är borta och det är ofta tor-fre. Mina andra kolleger och jag börjar bli trött för att vi måste göra vårat jobba och hennes också och det tär verkligen på oss och att jobba övertid. Vi har pratat om det med chefen som är också less men det finns inte så mycket att göra. Jag förstår att barn blir sjuka men jag tycker hon kunde jobba med något annat som inte är så känsligt när man är borta eller jobba där det är lätt att vikariera på. När hon kommer till jobbet klagar hon ofta på hur trött hon är och att det är jobbigt att vara småbarnsmamma och jobba heltid bla bla bla. Tror inte att hon jobbat en hel vecka på över ett år! Hon har ju man som skulle kunna vabba också. Jag börjar få ångest nu och blir trött då jag har så mycket extra att göra. Hur skulle ni hantera situationen?
    Mitt ena barn har varit mycket sjukt i perioder. Nu har jag turen att ha ett "kontorsjobb" så vi har löst det så att vi jobbat i skift dessa perioder. En börjar jobba i ottan och går hem tidig em, det blir nästan heltid. Den andra jobbar från tidig em till sen kväll. Slitsamt i längden men om man har flextid kan man klara arbetstoppar på detta sätt. Nu vet jag inte vilket jobb ni har TS - kanske är det inte möjligt att jobba på udda tider. Som tur är har jag haft chefer som tillåtit dessa lösningar.

Om jag ska vara ärlig har systemet passat mig ganska bra eftersom hag uppskatta att sita själv på kontoret och jobba ostört. Dessutom får jag mer tid med barnen och slipper få vabb-avdrag. En dag har kunnat se ut så att jag varit med barnen fram till kanske två på em då mannen kommit hem och avlös. Sen är jag på kontoret strax före tre, tar möten och avstämningar med kollegor under ca nån timme eller två, och sen jobbar jag ostört hela kvällen fram till 22 och åker hem. Hemmet lugnt och barnen lagda. :)
  • Anonym (Flexlösning?)
    gaymarrige skrev 2014-06-12 22:14:20 följande:
    Det är ju lättare för en småbarnsföräldrer att ta till VAB istället för att sjukskriva sig själv eftersom det inte är någon karensdag för att vabba. sen att man utnyttjar det eftersom det inte är karensdag och inte känner efter en extragång om man verkligen inte kan gå till jobbet är en annan sak.

Va? Men det spelar väl ingen roll att det inte är en karensdag för vabb, man får ju stort avdrag på lönen? Jag vet inte vad man förlorar mest på men så stor skillnad är det väl inte?

Sen är det ju lite lustigt med föreställningen om att man är hemma och vilar sig när man vabbar. Jag har mkt at göra på jobbet men om man jämför ansträngningen med att vara hemma med sjuka barn så är jobbet BERTYDLIGT lugnare. Men jag minns själv innan aga fick barn att jag var avundsjuk på vabbande föräldrar. Att de får stora löneavdrag och blev slutkörda av vabbande och jobba ikapp sen, det slog mig inte. Nu kan jag säga att jag ändrat uppfattning sedan jag själv fick barn...:D
  • Anonym (Flexlösning?)
    Anonym (Ja ja ja ja) skrev 2014-06-13 10:51:04 följande:
    Visst är det konstigt att i alla dessa trådar så är det alltid männen som absolut inte kan vara hemma från jobbet aldrig någonsin för att deras jobb är så otroligt viktigt, och ändå hävdar folk på FL att feminism inte alls behövs för vi är ju så jämnställda redan

Konstigt att man inte kan se kopplingen alls faktiskt 
    Haha, ja visst är det konstigt att männen har så otroligt mycket viktigare jobb?

Detsamma gäller företagande. Jag läste någon undersökning (nu är det ett antal år sedan) om hur egenföretagande ser på detta med vabb och föräldraledighet. Männen som drev egna företag menade att de tyvärr inte kunde vara föräldraledighet eftersom de ju var egenföretagare, medan kvinnorna resonerade precis tvärtom: de kunde vara mer flexibla just för att de hade egna företag.

Det är ju bara att kolla på arbetsplatser där män och kvinnor har samma jobb: vem anser att de tyvärr har för viktiga jobb för att vara hemma? Skulle gissa på männen.

Sen finns det ju såklart de män som vil vara hemma men mamman tycker att hon äger föräldraledigheten.

• Anonym (Flexlösning?)
    totte72 skrev 2014-06-13 11:13:16 följande:
    Är det verkligen alltid så. Jag känner ganska många egenföretagare. Bland dem är det bara några tjejer som hävdar att de inte kan VABba utan partnern måste ta allt.
    Killarna däremot kan för det mesta ta minst halva tiden och ofta mer än hälften. 
    Jag vet att det inte är representativt då killarna ofta har rena konsultjobb medan tjejerna oftare jobbar med djur eller människor direkt, men jag tror inte heller att det är så illa som skrivs här.
    Även på min arbetsplats med runt 1000 anställda (tjänstemän) visar kartläggning att VAB är tämligen jämt fördelat mellan könen. (Problemet är i stället uttaget av föräldraledighet som är kraftigt ojämnlikt.)
    Klart att det inte ALLTID är så, men det var ett mönster man hittade i just den undersökningen. Att man ser mönster innebär ju inte att det finns undantag. Poängen är väl att det finns mycket attityder i dessa frågor men de är svårare att ringa in än de ekonomiska som alla icke-genusivrare kommer dragandes med stup i kvarten. Själv skule jag hellre snåla och ha en jämställd relation men det är ju jag det.
  • Anonym (Flexlösning?)
    Anonym (vabbelivabb) skrev 2014-06-13 13:31:50 följande:
    Vi är inte så många som jobbar så det blir dålig stämning när hon är där och låtsas som ingenting och är utvilad efter sina många ''vab'' dagar.

Utvilad? Jo tjena...du har ingen som helst aning om hur det är att vara hemma och vabba va? Att gå till arbetet är rena rama semestern för småbarnsföräldrar.
    Amen. Mina barn är ändå 8 och 5 år och jag känner fortfarande att jag kan längta tillbaka till jobbet under långa ledigheter. Bara det att få sita och äta lunch i fred en stund eller fokusera på ens ak i taget. Ja, det där lär man behöva uppleva själv för att förstå det.

Inte för inte som småbarnsföräldrar skämtar om att de kommer till jobbet och vilar upp sig. Det beror INTE på att de har händelsefattiga jobb. :D

Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!