Inlägg från: Anonym (vabbarn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vabbarn)

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

Åh herrejösses, ni som inte har barn o sitter o pratar och spekulerar här inne i hur ofta och mycket barnen kan vara sjuka, ja ni vet väldigt väldigt lite..

Vi har tre barn, vi har nån sjuk nästan varje vecka känns det som...Riktigt så illa är det kanske inte men jag har nog inte fått en hel lön sen oktober tror jag...det är alltid nånting varje månad...

Och visst kan min man vabba, men vi tappar 1000kr/dag netto när han vabbar... Ska man då vabba några dagar så blir det alldeles för mycket pengar...

Det går ju men kul är det inte...SÅ det blir oftast jag som vabbar de första dagarna, sen skeppar vi vidare till mormor/farmor när de börjar friskna till...

Den här veckan tex har vi en liten tjej som fick öroninflammation..i måndags...trots penicillin så är febern uppe i 38° nu på kvällen...öronvärken är borta iaf men viruset som var grundorsaken måste ju läka ut...det blir alltså 5:e dagen imorrn..inget onormalt i det men så ser det ut..Barn blir sjuka, ofta! Och det är inte konstigt om de insjuknar i slutet på veckan, då har ju bacillerna haft flera dagar på sig att gro i kroppen...

• Anonym (vabbarn)
    ulfsas skrev 2014-06-13 12:59:48 följande:
    Det är väl lite olika i alla familjer.
    När vi hade småbarn så skulle min förlust av inkomst rätt kraftigt överstiga fruns inkomst om jag vabbade så det skulle innebära att vi betalade pengar för att hon skulle jobba. Det känns ju inte rätt heller.

Lite tokigt när inte alla får ut 80% av inkomsten som det var tänkt fast man skattar för det.
    Precis...lite så är det här med..då blir det svårmotiverat att hålla maken hemma
  • Anonym (vabbarn)
    En blå giraff skrev 2014-06-13 14:31:57 följande:

Fast om man inte vill eller orkar med heltid så har alla med barn under 8 år rätt att arbeta 75 %. Det är så man får lösa sitt pussel, inte genom att sjukskriva sig eller barnet om man inte är sjuka! Jag är övertygad om att de allra flesta kan arbeta deltid om man prioriterar så. Man kan bo trångt och välja lägre standard i så fall.
    Visst kan man göra det...Men i många arbeten så innebär det i praktiken att du ska utföra 100% arbete på 75% av tid och lön...det går inte alltid att delegera bort vissa bitar av jobbet...Jag har själv ett sådant jobb..så jag skulle förlora på att gå ner i tid, även om det vore fantastiskt för livspusslet i övrigt om det gick..
Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!