Inlägg från: fröet2015 |Visa alla inlägg
  • fröet2015

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

Dasha skrev 2014-06-12 14:17:02 följande:
    Tror att det är chefens fel. Chefen verkar föredra att skylla allt på en kvinna med ett sjukt barn. Klart att kollegorna blir sura av att behöva göra mer jobb för samma pengar. Väldigt konstigt är däremot att ni tar det för givet och skyller på henne, inte på chefen!

Det är chefens ansvar att ordna med en vikarie/deltidsanställd. Fast visst är det lättare och billigare att tvinga mamman avgå och anställa någon utan barn.

Tänk på att ALLA AV ER kunde vara på hennes plats istället!
  • fröet2015
    Arbetsvegan skrev 2014-06-12 18:42:11 följande:
    Allvarligt är det inte hon som ska tacka er utan er chef. Det är chefen som låter er gå underbemannade och det är inte hennes ansvar att se till att det fungerar.
    Spotta upp er och rikta ilskan där den hör hemma och ställ krav på chefen!
  • fröet2015
    Usch, TS, du är en sån där hemsk kollega som baktalar en inte bara till gemensamma kollegor, utan också till CHEFEN. Det ni pratar är dessutom bara lösa spekulationer, och du har uppenbarligen ingen koll vad det innebär att vara hemma med ett sjukt barn. "Vila upp sig" pff! 
    Jag säger som flera andra vettiga personer har sagt: det är inte hennes ansvar att arbetsbördan på er blir för stor, det är chefens. Men med tanke på hur den chefen beter sig, förväntar jag mig inget..
  • fröet2015
    Tinnys skrev 2014-06-13 16:00:15 följande:
    Arbetsgivaren betalar inte vab och tjänar därför pengar när någon vabbar. Därför förlorar de inget på att ta in vikarie. Erat problem är inte kvinnan som vabbar utan chefen som hellre tjänar pengar än tar in vikarier som avlastar er. Rikta ilskan dit den ska va istället, mot chefen, men det vågar ni väl inte. Kvinnan har lagen på sin sida.
    Helt rätt.
  • fröet2015
    nevermind skrev 2014-06-14 15:12:34 följande:
    Man kanske kan prioritera lite, spara, inte skaffa fler barn än man har råd med?
    Skulle aldrig skaffa barn med någon som har så små marginaler och prioriterar pengar före barnen.
    Så fattiga ska inte ha rätt att skaffa barn? Fräscht. 
  • fröet2015
    cloudberry79 skrev 2014-06-18 13:39:29 följande:
    Ingen har rätt till barn, barn har rätt till föräldrar. Personligen anser jag också att barn har rätt till en dräglig livstillvaro, tex rätt till en passande bostad, skolgång, hjälp med skolarbete osv. Kan man inte ge ett barn en god uppväxt får man vänta tills man har rätt förutsättningar.
    Men det är inte alla som någonsin får "rätt" förutsättningar på grund av att vi lever i en cynisk tid. Har folk i min närhet som prioriterat utbildning, villa, bil, stabil ekonomi - allt ska vara klappat och klart och NU är det dags att "skaffa" barn. Men hoppsan, nu är vi så gamla och slitna så vi bara får missfall efter missfall. 

Man blir inte sjuk eller arbetslös av fri vilja, vi har ett ekonomiskt system som KRÄVER att (idag) 10% ska gå utan jobb. Få ihop den ekvationen att vi inte ska ta väl hand om dem som råkar drabbas av detta. Barn är för övrigt en otroligt viktig förutsättning för att samhället i framtiden ska funka, därför ska samhället givetvis satsa på barn och deras föräldrar.. Oavsett om de råkar vara fattiga eller rika. 
Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!