Inlägg från: Anonym (io) |Visa alla inlägg
  • Anonym (io)

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

Utgår från att du TS varken har eller har haft små barn. Barn under två år blir ofta sjuka, sedan avtar det med åren. Att i snitt vabba en- två dagar i veckan tror jag är rätt normalt bland småbarnsföräldrar. Det cirkulerar jämt sjukdomar på förskolorna och så små barn håller på att bygga upp sitt immunförsvar. Så ja- de är sjuka ofta. 
    Så är det för alla småbarnsföräldrar. Däremot kan man ju tycka att hon kanske skulle gå ned i tid till 75%, det har hon ju rätt till. Att jobba heltid med små barn låter rätt tufft kan jag tycka.

• Anonym (io)
    Kriya skrev 2014-06-13 19:37:08 följande:
    Tinnys skrev 2014-06-13 16:00:15 följande:
    Arbetsgivaren betalar inte vab och tjänar därför pengar när någon vabbar. Därför förlorar de inget på att ta in vikarie. Erat problem är inte kvinnan som vabbar utan chefen som hellre tjänar pengar än tar in vikarier som avlastar er. Rikta ilskan dit den ska va istället, mot chefen, men det vågar ni väl inte. Kvinnan har lagen på sin sida.

Alla företag har ju någon form av produktions-/driftsplanering och när folk är borta så både minskas och försenas verksamheten = ekonomisk skada i större mån än insparad lön för den som är borta. Vikarier är inte alltid lätta att hitta till alla typer av jobb och i synnerhet inte på mkt kort varsel, ett par dagar i taget. ... och visst finns det människor som utnyttjar vab-systemet - även om det är närmast omöjligt att bevisa.
    Så vad ska man göra då- bara anställa människor utan barn? 
  • Anonym (io)
    Freksta skrev 2014-06-13 19:48:38 följande:
    Kan inte chefen ringa och se om hon tar ut vabbpengar, samt ringa och se om barnen är på dagis när mamman säger hon vabbar?
    tror inte att det är det som menas i denna tråden utan att den här kvinnan är hemma med barn som egentligen inte är sjuka för att slippa gå till jobbet...
  • Anonym (io)
    Anonym (nnn) skrev 2014-06-13 20:18:10 följande:

Jag är en utav dem som har barn som knappt var sjuka som små. Min äldsta började hos dagmamma när hon var 1 år. Bytte till dagis när hon var 4år. Lilla började på dagis när hon var 1 år. Ingen utav dem var speciellt mycket sjuka. Dessutom så gick det heller inte på samma dagis. Så det hade ju inte med vilket dagis de var på, varför de inte var så sjuka!
    Nej, men det där är ju så olika! Vissa småbarn är sjuka konstant under sina första barn på dagis och vissa är det mer sällan. Men jag har jobbat i förskola och som regel är det alltid minst ett par barn borta pga sjukdom i en barngrupp...

Sedan kan det ju också vara så att pedagogerna har mer eller mindre stränga regler för när barnen får var på förskola. Och vissa föräldrar kanske också vabbar lite för lite med sina barn, alltså skickar sina sjuka barn till förskolan trots att de egentligen borde vara hemma.... 
  • Anonym (io)
    Freksta skrev 2014-06-13 20:49:34 följande:
    Vet det, men om de ringer till dagis för att se om barnen är på dagis när hon säger att hon vabbar har dom ju bevis på att hon fuskar. Hon kanske är en av dom som vabbar för att få en dag för sig själv.
    Fast lite skumt att ringa till dagiset är det ju.... Frågan är väl om man ens har rätt att göra det som arbetsgivare. Tror egentligen att de enda som i såna fall skulle ha befogenhet att göra det är ju i såna fall FK.
  • Anonym (io)
    Freksta skrev 2014-06-13 21:19:59 följande:
    Kan dagis runt om i landet ringa till föräldrars chefer för att se att deras arbetstider stämmer så borde ju arbetsgivaren få ringa för att se om föräldern tagit vabb men ändå lämnat barnet på dagis.
    Det tror jag inte att de får. Tror inte att dagis får lämna ut till en utomstående vilka barn som är närvarande på dagis eller inte. Möjligtvis att de får lämna såna uppgifter till en myndighet, men annars inte.

Menar du på allvar att det finns dagis som ringer och kollar föräldrarnas tider?? 
Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!