Inlägg från: Anonym (Q) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Q)

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

Anonym (Pengar) skrev 2014-06-12 13:00:07 följande:
    Eller att det är en ekonomisk fråga. Det kan slå väldigt hårt om man ofta ha sjuka barn.

I mitt fall hade vi en period på ca 1 år där våra barn i princip var sjuka varje vecka. En av dem eller båda. Jag tjänar 47 000 kr i månaden och min man 22 000 kr. Det var helt enkelt inte ekonomiskt görbart för oss att jag tog hälften av allt vabbande, hur gärna man än skulle velat att han kunde vara lojal mot arbetsplats och kollegor. Taket i sjukförsäkringen gjorde att vi var tvungna att vara oss själva närmast under den här perioden.
    Känner igen det. Kvinnolönen gör att den som tjänar minst tar VAB och då är man inte på jobbet och kan göra något som leder till höjd lön osv.
  • Anonym (Q)
    Myysan skrev 2014-06-13 20:53:25 följande:
    Lite märkligt att personen vabbar varje tors-fre.. Hade jag varit chef hade jag pratat med denna personen. Och jag har barn själv så jag förstår att barn kan vara sjuka men inte varje torsd-fred
    Undrar om det verkligen är varje torsdag och fredag. Försäkringskassan skulle väl ha synpunkter i så fall. TS får det att låta som 60 procent deltid som fylls ut med VAB-ersättning.
Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!