Inlägg från: Anonym (skämmisen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (skämmisen)

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

Jag har precis avslutat min fjärde, möjligen femte, hela arbetsvecka sedan november förra året.

FATTA hur inibomben PINSAMT det är. 

Vi har alltid delat på vabben, min man och jag, men sedan han bytte jobb och mer än dubblade sin lön är det ekonomiskt katastrof om han vabbar nu. (Förra månaden backade vi nästan 10.000 på hans vabbdagar: lön + reseersättning + traktamente.)

Efter senaste svängen magsjuka - givetvis fint över kristi flygare - undrade min chef om det var något fel på mina barn eftersom de alltid är sjuka.

Min chef vill säkert också bli av med mig, men jag kan också tycka att då mitt arbete är administrativt och jag under lugna perioder mycket väl skulle kunna sköta det hemifrån hade det kunnat vara ett fullt godtagbart alternativ till mitt vabbande. Dock är väl jag en krävande 80-talist om jag värderar sådant arbete som arbete, eftersom arbetar gör man bara på ett kontor mellan 08 och 17. 

• Anonym (skämmisen)
    Batmamba skrev 2014-06-13 22:27:15 följande:

Får jag ställa en fråga? Om ni tidigare klarade er när hans lön bara var hälften av vad han får nu - hur kan det då vara ekonomisk katastrof om han vabbar nu? Blir det så mycket vab att det halverar hans inkomst?
    Vi klarade oss - med nöd och näppe - då jag studerade och jobbade extra däröver. Nu har jag en tillsvidare på 50% och har inte hittat ngt extra vid sidan av som är fasta tider. Timvicka funkar inte bra som det är just nu. (Dessutom fick vi en extrautgift på redigt mkt när jag slutade plugga - csn.)

Så säg att jag har tappat omkring 11 000 varje månad, och han är upp mot 50-strecket. Iom det får han ut drygt vad han tjänade brutto förut, men vabbar han så försvinner det mer pengar nu än vad som påverkade oss då. Är du med på hur jag tänker?

Givetvis söker jag fler jobb - både deltid och heltid - men är superglad att jag trots allt fick en anställning princip direkt efter studierna, så den håller jag hårt i tills något annat dyker upp! :)
  • Anonym (skämmisen)
    nevermind skrev 2014-06-14 15:12:34 följande:
    Man kanske kan prioritera lite, spara, inte skaffa fler barn än man har råd med?

Skulle aldrig skaffa barn med någon som har så små marginaler och prioriterar pengar före barnen.
    I vårt fall har vi en buffert på i dagsläget ca 50 000 att ta av om ngt händer med vår villa. Det anser vi är viktigare. Barn har vi råd med, hus har vi råd med, men makens vabb har vi just nu inte råd med. Men vi pensionssparar också, amorterar 6000 på huset varje månad samt petar in mer på buffertkontot. Vidare sparar vi till barnen samt lägger slantar till semesterkonto, så ja, egentligen kanske det vore skitsamma. Men vi väljer att kunna göra så.

(Och ja, givetvis har vi råd att leva ÄVEN om maken vabbar, men det blir mycket, mycket tightare än vad det är nu. Vi ligger inte och nosar på fattigdomsgränsen, oavsett.)
Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!