Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!
Hej ts! Förstår på sätt och vis att du tycker att det är jobbigt att din kollega är borta mycket. Har själv vart i den sitsen och vet att det är slitsamt av egen erfarenhet. Att barnet blir sjukt ofta är ju tyvärr inget din kollega kan rå för. Små barn blir i regel sjuka ofta. Det du kan göra är att prata med din kollega om vabbandet. Du kan tex säga att det är väldigt kännbart när hon inte är där, att ni behöver henne där. Det hjälper ju inte att du/ni gnäller till chrfen och varandra. Kommunicera med henne, utan att gnälla. Bemöt henne med respekt. Ge konkreta förslag tex att hon kan dela på vabbandet (om hon inte redan gör det) med barnets andra förälder. Är hon ensamstående kan det ju såklart vara svårt. De kanske kan vabba varannan dag eller halva dagen var? MEN i slutändan är det ändå så att hon har rätt att vabba och förslagen kanske inte alls faller henne i smaken. Numera är det jag som "jämt" vabbar så jag vet hur det är att vara på "den sidan" med. Sonen är snart 3 och under 1,5 år har jag behövt vabba i princip var 3:e vecka. Och det är inte vidare kul med kollegor som suckar och gnäller över att jag måste vabba igen. Jag och min sambo delar på vabbandet. Vi tar varannan dag så långt det går. Har ALLTID så jävla dåligt samvete för att jag vabbar och vet hur kämpigt min kollegor får det utan mig. Men jag har inget val och min son går faktiskt först. Du skriver att hon borde arbeta med något där det inte är så känsligt att vara borta? Vilket yrke anser du är mindre känsligt att vara borta från? Jag tror att oavsett vad man arbetar med så är det kännbart att mågon har hög frånvaro och säkert kollegor som blir "less" på den extra belastningen det ger.