Inlägg från: DiplomatiskaJag |Visa alla inlägg
  • DiplomatiskaJag

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

Hej ts! Förstår på sätt och vis att du tycker att det är jobbigt att din kollega är borta mycket. Har själv vart i den sitsen och vet att det är slitsamt av egen erfarenhet. Att barnet blir sjukt ofta är ju tyvärr inget din kollega kan rå för. Små barn blir i regel sjuka ofta. Det du kan göra är att prata med din kollega om vabbandet. Du kan tex säga att det är väldigt kännbart när hon inte är där, att ni behöver henne där. Det hjälper ju inte att du/ni gnäller till chrfen och varandra. Kommunicera med henne, utan att gnälla. Bemöt henne med respekt. Ge konkreta förslag tex att hon kan dela på vabbandet (om hon inte redan gör det) med barnets andra förälder. Är hon ensamstående kan det ju såklart vara svårt. De kanske kan vabba varannan dag eller halva dagen var? MEN i slutändan är det ändå så att hon har rätt att vabba och förslagen kanske inte alls faller henne i smaken. Numera är det jag som "jämt" vabbar så jag vet hur det är att vara på "den sidan" med. Sonen är snart 3 och under 1,5 år har jag behövt vabba i princip var 3:e vecka. Och det är inte vidare kul med kollegor som suckar och gnäller över att jag måste vabba igen. Jag och min sambo delar på vabbandet. Vi tar varannan dag så långt det går. Har ALLTID så jävla dåligt samvete för att jag vabbar och vet hur kämpigt min kollegor får det utan mig. Men jag har inget val och min son går faktiskt först. Du skriver att hon borde arbeta med något där det inte är så känsligt att vara borta? Vilket yrke anser du är mindre känsligt att vara borta från? Jag tror att oavsett vad man arbetar med så är det kännbart att mågon har hög frånvaro och säkert kollegor som blir "less" på den extra belastningen det ger.

• DiplomatiskaJag

Blir barn sjuka mer söllan för föräldrarna går ner i arbetstid? Öhh nej, det blir de inte. Däremot kanske densom faktiskt fuskar med vab (ja jag tror de finns) orkar mer har och därför upphör att fuska. Men många använder ju ekonomin som argument för att bara ena föräldern vabbar. Om ts kollega går ner i tid finns en risk att problemet kvarstår, att hon vabbar ofta. Själv arbetar jag deltid för att sonen inte ska få så långa dagar på förskolan samt att jag vill vara med honom. Min sambo tjänar ca 10000 men än mig och då har jag inte dragit av mina 5 timmar så det är mer än så. Vi delar på vab trots att det blir sämre för plånboken. Vi anser att våra arbeten är lika viktiga och att det är vårt barn at gemenamt ta ansvar för.

• DiplomatiskaJag
    Freksta skrev 2014-06-13 20:49:34 följande:
    Vet det, men om de ringer till dagis för att se om barnen är på dagis när hon säger att hon vabbar har dom ju bevis på att hon fuskar. Hon kanske är en av dom som vabbar för att få en dag för sig själv.

Det råder sekretess så nej chefen kan inte få den uppgiften av förskolan. Försäkringskassan ger inte heller ut sån information. Däremot kan man ju "tipsa" försäkringskassan om man misstänker att någon fuskar. Försäkringskassan i sin tur kan kolla med förskolan om barnet vart där de dagar föräldern ansökt om ersättning för. Men jag tycker inte det är den änden chefen ska börja i. Chefen ska prata med sin anställde och erbjuda hjälp om hon inte mår bra. För det kanske ligger npt annat bakom vabbandet.
Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!