• realisten

Klickerträning?

Jag har aldrig kört med klicker träning men nu har jag köpt en klicker och bestämt mig för att testa det mycket för att förstärka önskade beteenden. Tänkte höra med er som är hemma på denna typ av träning vad som är viktigt att tänka på? Att alltid belöna efter klicket vet jag redan. Men finns det mer saker som är bra att veta?

Vad är fördelarna med att arbeta med klicker?

• Svar på tråden Klickerträning?
  • jamieblue

Jag började med klickerträning för två år sen när vi köpte vår hund och har egentligen aldrig prövat något annat inlärningssätt, så jag tycker det är det mest naturliga sättet att lära in saker på. 

Något som är viktigt att tänka på är att ha tålamod. Hunden måste i stor utsträckning själv komma på vad den ska göra och då måste man själv ha lite is i magen och inte försöka visa hur den ska göra. Här får man vara lite medveten om vilken typ av hund man har också, min hund går lätt upp i varv så jag kan bara träna korta pass med honom om det är något nytt som ska läras in. 

Det är viktigt med bra belöningar som hunden vill jobba för. Vissa hundar gillar mat, andra gillar leksaker. Dessutom kanske de föredrar vissa typer av mat eller leksaker. Det gäller att pröva sig fram, om du inte redan vet. 

Ett annat tips är att träna in enskilda moment för att sedan sätta ihop olika moment till en lång kedja. Att t.ex. kasta en boll som hunden ska hämta på kommando, komma in och lämna till dig och sätta sig vid din sida - det är flera olika moment som bör tränas in innan man gör hela övningen. Man kan t.ex. börja med att hunden ska sitta kvar vid din sida trots att du kastar iväg en boll. Då klickar du för att hunden sitter kvar. Ett annat moment är själva inlämningen. Osv osv osv. 

Det är jättesvårt att förklara så här men jag kan tipsa om kikopup på YouTube. Hon har en massa bra videor! 

www.canis.se/ är en sajt med olika kurser och artiklar som, slarvigt uttryckt, är inriktat på klickerträning. 

• hundpuss

Fördelen att använda klicker, min uppfattning, är att hunden blir per automatik spontan. 
    Man behöver egentligen inte prata för att kommunicera, hunden lär sig otroligt snabbt att om den gör rätt så följer klick+godis.
    Min hund kan göra alla trick han kan bara för att se vilket som leder till klicket. Man får väldigt mkt ut utav att använda klicker. Det svåraste är att lära sig klicka exakt i rätt tidpunkt.
    Tex om man vill lära hunden ligg. Jag gjorde misstaget att lära min hund ligg för ett par år sen genom att klicka med fel timing. Så i hand värld är ligg lika med rumpan i golvet och frambenen halvvägs ner, dvs magen nuddar inte golvet. Så kan det gå när man klickar i fel ögonblick. 
    Skulle vilja påstå att det är lättare att lära hunden klickerträning än människan då man lätt av misstag befäster fel beteende. 
    Lästips skulle jag säga är Skjut inte hunden av Karen Pryor, tar upp klickerträning rent generellt även på andra djur. Det är väldigt intressant!! Prova att googla klickerträning på höns. 
    Natasja Ravenklint har skrivit bra böcker i ämnet! 

Enklaste grunden i klicker skulle jag säga är kontaktövning.
    Ha klickern i ena handen, godis i andra. Sätt dig ner på huk framför hunden, sträck ut handen med godis snett bredvid dig. Hunden kommer förmodligen titta på dig hand, sitt still och säg inget, men när hunden tar ögonkontakt med dig, då klickar du. Sträck ut handen igen och gör om processen. Många hundar fattar galoppen extremt snabbt.
    Av detta får du i längden en hund som spontant söker ögonkontakt på egen hand, du behöver inte kalla , ropa, säga namnet osv, hunden söker din kontakt istället för tvärtom vilket lönar sig när man arbetar med hunden lös. 

Även Kontaktkontraktet av Eva Bodfält tycker jag är en läsvärd bok som behandlar ämnet. Vill du gå en kurs skulle jag rekomendera Hundens Utbildningsakademi, de är både duktiga och trevliga! 

• realisten

Mennom hunden under promenaden inte är så intresserad av godis fallerar hela iden då?

• jamieblue

Som jag skrev så måste du veta vilken typ av belöning som din hund tycker om och är beredd att jobba för. Man kan klickerträna även med leksak. Poängen är att klickern markerar att hunden har gjort rätt och för det får den en belöning. Belöningen behöver inte vara godis.

Eller så tycker hunden inte att du erbjuder tillräckligt gott godis! Det finns en massa saker man kan testa istället för torrt, färdigt hundgodis, tex kokt kött av något slag eller ugnsbakad leverfärs.

• jamieblue

Förresten så är det en bra idé att börja träna inomhus. Det är inget måste men fördelen är att du slipper konkurrera med en massa intressanta utomhusdofter och intryck.

• realisten
    jamieblue skrev 2014-06-16 09:28:22 följande:
    Som jag skrev så måste du veta vilken typ av belöning som din hund tycker om och är beredd att jobba för. Man kan klickerträna även med leksak. Poängen är att klickern markerar att hunden har gjort rätt och för det får den en belöning. Belöningen behöver inte vara godis.

Eller så tycker hunden inte att du erbjuder tillräckligt gott godis! Det finns en massa saker man kan testa istället för torrt, färdigt hundgodis, tex kokt kött av något slag eller ugnsbakad leverfärs.

Jo det är sant min hund gillar godis iof men tror inte jag har gjort helt rätt nu när jag klickade in honom..
  • realisten
    jamieblue skrev 2014-06-16 09:31:37 följande:
    Förresten så är det en bra idé att börja träna inomhus. Det är inget måste men fördelen är att du slipper konkurrera med en massa intressanta utomhusdofter och intryck.

Det var smart:)
  • hundpuss

Den grundläggande kontaktövningen jag nämnde är bra att börja med . Det ger en hund som automatiskt söker ögonkontakt. 
    Jag belönar inte med godis på promenader, däremot så får han ett "varsego" när han går fint, då får han gå o nosa o lukta fritt. Belöningen är alltså det han älskar mest, dofter.
    Han går fint, söker ögonkontakt och belöningen blir nosa i gräset. Win win.

• hundpuss

Tillägger, börja träna inne. Då får ni träna ostört utan störiga moment. Sen kan ni ta med det ni lärt er ut på era promenader.

• realisten
    hundpuss skrev 2014-06-17 19:01:18 följande:
    Den grundläggande kontaktövningen jag nämnde är bra att börja med . Det ger en hund som automatiskt söker ögonkontakt. 

Jag belönar inte med godis på promenader, däremot så får han ett "varsego" när han går fint, då får han gå o nosa o lukta fritt. Belöningen är alltså det han älskar mest, dofter.

Han går fint, söker ögonkontakt och belöningen blir nosa i gräset. Win win.

Så har jag också alltid kört faktiskt. Jag hittade en basik gratis internetkurs i klickerträning som jag kör nu och idag har jag lyckats klicka in hunden på rätt sätt och de och det märktes direkt att de gav resultat:)
Svar på tråden Klickerträning?