Fördelen att använda klicker, min uppfattning, är att hunden blir per automatik spontan.
Man behöver egentligen inte prata för att kommunicera, hunden lär sig otroligt snabbt att om den gör rätt så följer klick+godis.
Min hund kan göra alla trick han kan bara för att se vilket som leder till klicket. Man får väldigt mkt ut utav att använda klicker. Det svåraste är att lära sig klicka exakt i rätt tidpunkt.
Tex om man vill lära hunden ligg. Jag gjorde misstaget att lära min hund ligg för ett par år sen genom att klicka med fel timing. Så i hand värld är ligg lika med rumpan i golvet och frambenen halvvägs ner, dvs magen nuddar inte golvet. Så kan det gå när man klickar i fel ögonblick.
Skulle vilja påstå att det är lättare att lära hunden klickerträning än människan då man lätt av misstag befäster fel beteende.
Lästips skulle jag säga är Skjut inte hunden av Karen Pryor, tar upp klickerträning rent generellt även på andra djur. Det är väldigt intressant!! Prova att googla klickerträning på höns.
Natasja Ravenklint har skrivit bra böcker i ämnet!
Enklaste grunden i klicker skulle jag säga är kontaktövning.
Ha klickern i ena handen, godis i andra. Sätt dig ner på huk framför hunden, sträck ut handen med godis snett bredvid dig. Hunden kommer förmodligen titta på dig hand, sitt still och säg inget, men när hunden tar ögonkontakt med dig, då klickar du. Sträck ut handen igen och gör om processen. Många hundar fattar galoppen extremt snabbt.
Av detta får du i längden en hund som spontant söker ögonkontakt på egen hand, du behöver inte kalla , ropa, säga namnet osv, hunden söker din kontakt istället för tvärtom vilket lönar sig när man arbetar med hunden lös.
Även Kontaktkontraktet av Eva Bodfält tycker jag är en läsvärd bok som behandlar ämnet. Vill du gå en kurs skulle jag rekomendera Hundens Utbildningsakademi, de är både duktiga och trevliga!