Vi finns, vi som ångrar barn
Tack TS, det är modigt att erkänna något så tabu.
Jag har inga barn, och vill inte ha heller. Nåväl, jag har många år på mig att ändra mig än. Men de som säger sådant som "man kan ångra sig", "saker kan hända".... ja, alltså, jag skulle kunna bli överkörd av en bil, eller drunkna i sommar, men detta påpekar ju inte folk när jag planerar mitt fortsätta liv precis. :P
Jag gillar inte barn särskilt mycket. Att jobba med dem kan vara helt okej, men då får man ju betalt för besväret, och man är bara ansvarig just när man är lärare/kolloledare/etc. Man är inte förmyndare och uppfostrare.
Även om man vill ha barn, men inte längre är fertil, finns det ju alternativ. Man kan adoptera, eller vara en väldigt närvarande tant/farbror till andras barn, sitta barnvakt och umgås med barn. Och ångrar man att man inte skaffat barn, är det bara en själv det drabbar. Ångrar man ett barn som fötts, så drabbas ju även barnet.
Jag har en vän som inte känt sig älskad av sina föräldrar. Visst, de har gett henne ett bra (materiellt) liv, aldrig varit direkt elaka, gjort saker med henne. Men bara, inte brytt sig så mycket heller. Och hon har många psykiska problem, antagligen för att hon inte känner sig hemma i sin egen familj. Aldrig att jag skulle riskera att orsaka sådan skada på ett barn. Sen, det finns ju en risk att barnet är förståndshandikappat eller ovanligt krävande på något annat vis, och jag skulle aldrig stå ut.