Jonasson skrev 2014-06-14 14:49:29 följande:
Herregud säger jag! Får ju verkligen hoppas att du får perspektiv på saker och ting när du väl får barn. Du kommer tids nog kunna gå på restaurang och åka på vinresor igen även om det kommer se annorlunda ut på dina framtida restaurangbesök. Skrattar när jag tänker på restaurangbesök med min vilda 5-åring, ingen njutning direkt.
Själv tycker jag det är skönt att släppa på allt det där ego-tänket som man har haft hela tiden före barnet. Man förstår att livet inte bara är att jaga så mycket fördelar det går att hitta till sig själv. Man lär sig upptäcka världen på nytt, alla små detaljer genom sitt barn. Så mycket glädje även om mycket av ditt liv nuvarande liv kommer gå upp i rök. Vilket säkert bara är bra för ingen kan må bra av för långt, trendkänsligt liv i SOFO med omnejd. Finns annat än krogen, fula trendiga kläder, stoppa korv och baka surdeg.
Nu svarar jag inte för den som skrev det inlägg du svarar på, utan generellt. Jag tycker denna inställning att man är ego för man gör saker man gillar när det handlar om att göra det i samband med att skaffa barn, Om man tex inte alls vill ha barn utan göra det man vill, varför skulle man inte må bra av detta. Mitt intryck av fl är snarare att det är när man blir förälder som man tidvis kan ha det jobbigt.
Jag tycker det generellt verkar vara så att många skaffar barn för att följa en norm snarare för att de verkligen vill ha barn. För det som är tydligt på fl är att när väl barnet är född så är det mycket jobbigt, när syskonet födds 2 år senare, för att följa ännu en trend måste 2-åringen vara på dagis för det är jobbigt att ha båda barnen hemma under föräldraledigheten. Sedan anses det konstigt att man inte få ha barnen på dagis när man är ledig eller ska åka på semester. Givetvis finns det föräldrar som inte har denna attityd men som jag ser det verkar den vara vanlig,