• Scoops

Vi finns, vi som ångrar barn

Tack TS! 

Jag har inga barn och inga på g heller. Men jag VILL inte föda egna barn och det vill min omgivning inte förstå. Men en av mina anledningar är precis det du skriver om - jag är helt övertygad om att jag skulle ångra mig.

Känner också igen detdär med att mina föräldrar vill att jag ska skaffa barn. Mina syskon har redan så de är ju redan farmor/farfar och mormor/morfar, men det måste ju såklart vara JAG som ska ha barn för att de ska vara nöjda... *suck!*

• Scoops
    Anonym (Sara) skrev 2014-06-14 16:16:52 följande:
    Alltså det här är ju ett klockren exempel på de fördomsfulla uttalanden som jag syftar på i mitt inlägg ovan. :D 
    Du fick med nästan alla delar
    * Ego och helt självfokuserad innan man fick barn
    * Den otroliga glädjen efter man fått barn (som syftar på att man levde rätt meningslöst innan)
    * Att barnlöst liv handlar enbart om materiella och tillfälliga tillfredställelser (man ångrar sig sen när man blir gammal och ser vad man missat..)
    Håller med! Jag kan också svara "Jonasson" med att påpeka helt motsatsen til vad "Jonasson" påstår. 
    Jag vill inte ha barn, trots det så finns det INGEN som mött mig som skulle kalla mig ego. Jag har ett mycket meningsfullt liv som inte alls fokuserar på materiella och tillfälliga tillfredsställelser.

Jag tycker om barn och arbetar mycket med barn och unga som vuxit upp i beroendemiljöer, jag skulle förmodligen (baserat på andra föräldrars, pedagogers och läkares bedömningar) bli en fantastisk förälder. Men jag VILL inte föda barn. Ska den lilla detaljen göra mig till en dålig människa helt plötsligt?

Däremot kan jag inte säga så mycket om den "otroliga glädjen" över sitt födda barn, det tycker jag ska finnas och det tror jag att alla (även de som ibland ångrar att de skaffat barn) känner. 
  • Scoops
    Anonym (Ja) skrev 2014-06-14 16:49:31 följande:
    Du har ingen aning om hur barn som inte är välkomna av sin egen mamma lever idag som vuxna.
    Däremot är det några stycken som har svarat här i tråden och det har påverkat dem enormt. 

Helt övertygad om att barn som har en mamma/och/eller pappa som är oönskade känner av det till 100%.
    Det är verkligen inte lätt att som barn känna sig oälskad och växa upp till ett dåligt självförtroende som kan leda till stor misär.
    Buhu. Jävla snyfthistorier! Oavsett "dålig" barndom här i Sverige så finns här idag möjligheter att skapa sig en fin framtid, försörjningsmöjligheter, mat, kläder på kroppen, tak över huvudet och hälsosamma relationer med andra vuxna för att kompensera de tidigare dåliga relationerna till sina föräldrar. Så länge det ligger barn på gatan och dör eller blir ihjälslagna i andra länder så kommer jag att förakta folk som grinar och gnäller att deras mamma/pappa inte kramade på dem tillräckligt i detta förhålladevis trygga landet.

Och kom inte och säg nu att jag inte vet vad jag talar om, jag växte upp där!

PS: finns nog många bortgifta 13-åringar på andra håll i värden som ångrar sina barn mycket mer än vad folk gör här dessutom.
  • Scoops
    Anonym (Ja) skrev 2014-06-14 21:26:44 följande:
    Därför att det är det tråden går ut på. Jag förstår faktiskt inte varför du diskuterar så mycket. Du har klargjort att du visst älskar ditt barn. Det finns andra i tråden som helt enkelt direkt ångrar sitt barn och inte älskar det och det är det vi diskuterar så hej då.
    Du har ingen aning om vad andra känner. Att påstå att man gör det är inte bara dumt utan också respektlöst. Dessutom har jag sett båda sakerna diskuteras i tråden och tyvärr så får inte du ensam bestämma vad som ska diskuteras här.
  • Scoops
    Anonym (komplext) skrev 2014-06-14 22:09:34 följande:
    Måste säga att jag tycker att den här tråden är superintressant, har själv funderat mycket på vad folk egentligen tycker om att ha barn. Och själva frågan är jättekomplex, även om vissa försöker få den till en debatt om man ångrar och inte älskar sina barn mot att man tycker det är det bästa som finns. Tror de flesta befinner sig i en zon däremellan.

Jag var osäker på om jag ville ha barn, men min man ställde ultimatum, med honom och barn eller utan honom. Jag var väl egentligen kanske 60-40 för redan innan, men ville inte göra det "bara för att" utan att det skulle vara genomtänkt. Mina första månader som mamma var det bästa jag upplevt (bortsett från de tre första veckorna då det gjorde ont överallt). Jag tyckte det var FANTASTISKT! Jag älskar mitt barn, ångrar henne inte, men önskar ibland att jag kunde leva som förr. Ibland vill jag bara äga min egen tid, kunna göra nåt på egen hand, hinna med Har tyvärr inga naturliga barnvakter i närheten. Om jag bara fick något litet avbrott ibland skulle allt vara perfekt..

Ibland tänker jag på mitt liv jag hade, som jag älskade. Jag och mannen hade massa gemensamma intressen och aktiviteter för oss, som vi inte längre kan utöva. Vi levde ett underbart liv. Samtidigt vet jag att det inte längre skulle vara som förr, man tröttnar och vill gå vidare. De flesta vännerna har barn och kan inte heller umgås som förr. Det var dags att gå vidare. Precis som jag lämnade ungdomen bakom mig, och kan tänka tillbaka på den som ett rosa skimmer så lämnade jag parlivet i city när jag fick barn. Övergångar är svåra. Och småbarnsåren är tuffa.

Enligt undersökningar så sänks livskvaliteten under småbarnsåren jämfört med de som är (frivilligt) barnfria, men ökar succesivt för att när barnen flyttat ut överstiga de barnfrias. Så det är inte konstigt att man under småbarnsårens tuffa tid frågar sig själv: vad fan tänkte jag?

Jag väntade så länge jag vågade med tanke på den biologiska klockan, och är jätteglad att jag inte skaffade barn innan. Jag ångrar inte att jag gjorde det. Jag tror jag hade blivit olycklig utan pga att jag känt att jag missat något. Bara om jag vetat det jag vet nu hade jag kunnat leva ett bra liv som barnlös och vara nöjd med det.

Jag tror inte folk menar att de ångrar sitt barn, utan sitt föräldraskap, att de blev föräldrar. De önskar inte att deras barn försvann, för de skulle sakna det, men önskar kanske att de aldrig fått någon att sakna, att de fattat ett annat beslut. Det är två olika saker. De skulle hellre leva ett annat liv, men det betyder inte för den skull att de inte älskar och bryr sig om sitt barn när det väl finns, eller är en bra förälder för det. Jag tycker lika gärna att vissa som älskar sitt barn på ett sätt som gör att de kväver det, ska vara med det och lägga sig i allt jämt kan klassas som dåliga föräldrar. Att leva genom sina barn kan vara minst lika jobbigt för barnen som föräldrar som försöker ha ett liv utan dem.
    Jättefint skrivet! Särskilt det sista stycket {#emotions_dlg.flower}
  • Scoops
    Anonym (. 2) skrev 2014-06-14 22:32:20 följande:
    Har du nån källa på det? Läst lite olika saker, så vore intressant att veta mer. smile1.gif
    Jag har läst samma sak i Lyubomirskys bok "Lyckans verktyg" FÖRUTOM det sista om att lyckan i slutändan skulle överstiga de barnfrias. Det stämmer inte enligt min källa utan lyckan stiger till "normalnivå" igen eftersom tiden går efter småbarnsåren.
  • Scoops

Jag funderar lite nu och då på att sterilisera mig. Jag vet inte om jag kan tänka mig barn i framtiden men det jag är helt säker på är att jag verkligen inte vill föda ett barn. För att förtydliga så kan jag skriva att jag då gärna skulle adoptera. Problemet är att min fästman säger att om han vill ha barn så vill han bara ha egna.Han vet om mina tankar om sterilisering men har bett mig vänta tills jag fyller 35 (jag är 26 idag). Jag sa ja när han frågade men har nu förstått att jag - igenom att säga ja när han frågade - egentligen har varit tvetydig och kanske gett honom hopp om "egna" barn fast jag egentligen är säker på att jag INTE vill föda egna...

Jag känner mig som en bov. Jag känner mig säker men vissa gånger känns det ändå dumt att "bränna broarna" ändå.

Någon som kan relatera till det? Finns det någon här som steriliserat sig?

• Scoops
    Anonym (eh) skrev 2015-02-23 18:22:49 följande:
    Anonym (WHAT!?) skrev 2015-02-23 18:16:49 följande:

Jag har svårt att fatta hur du kan skriva något så ofattbart dumt och känslokallt. Jävla avskrap! 

Ja tack bara ge er på mig! Jävla idioter, jag försökte faktiskt hjälpa!

Och JA, hade det varit jag och någon sagt så till mig så hade det hjälpt! Då hade jag tänkt "åh nej, men gud va hemskt, det vill jag ju inte!!" och så hade kärleken till barnet omedelbart blomstrat. Ni förstod tydligen inte min logik, så slapp skiten nu tack. Hon har knappast läst kommentaren ens.

Jag upprepar att jag ville göra en god gärning, ni har bara missförstått om ni tror nåt annat. Kultur skillnad?
    Tror ingen förstod din logik där utom du själv, det var inte det minsta logiskt.
Svar på tråden Vi finns, vi som ångrar barn