• justtt

Vi finns, vi som ångrar barn

Jag förstår inte dem som säger att de blir "tvingade" av samhället att skaffa barn och att man är trött på att alla andra ställer frågor när du som kvinna ska skaffa barn. Om ni verkligen inte vill ha barn så skaffa dem inte då. Man kan ju alltid säga till andra om någon frågar gällande barnfrågan:

1) om man är singel, att man inte träffat rätt man som man vill ha barn med
    2) om man har pojkvän/man, att man inte kan få barn (10% av befolkningen kan ju trots allt inte få barn)

Jag kan nästan lova att ingen kommer ställa fler frågor efter det. Jag vill ha barn men har tyvärr inte träffat rätt karl och på det så är jag inte så frisk att jag säker på att jag kommer klara av att ta hand om ett barn (har tyvärr kronisk sjukdom)

• justtt
    Anonym (tack) skrev 2014-06-14 17:42:48 följande:

Men varför ska man behöva dra en lögn om infertilitet? Det bidrar ju bara till att kvinnor som inte vill ha barn anses störda.
    Därför att sanningen kommer leda till fler frågor och det är det jag förstått man vill slippa...
  • justtt
    Anonym (Munter) skrev 2014-06-14 18:05:10 följande:
    Att stå ut med tjat, frågor och ifrågasättanden i sissådär 20 år påverkar många rätt mycket. Att få matat hela tiden att "barn är meningen med livet", "du kommer ångra dig om du inte skaffar barn", "du kommer bli ensam utan någon som bryr sig om dig när du blir gammal" etc etc etc etc etc etc etc påverkar de flesta. Det spelar ingen roll vad man svarar, hur många gånger man svarar och hur man än vänder sig. Att man som kvinna SKA
    Hmm, jag vet inte i vilket samhälle du lever i. Jag har bara fått frågan ett par gånger i mitt liv och jag svarar precis som det är att jag inte träffat någon som jag vill ha barn med och ingen ställer några fler frågor till mig. Ingen diskuterar heller kring "att du kommer bli ensam utan barn" för min inställning att jag vill ha barn men har inte hittat bara någon rätt person att skaffa dem med.
  • justtt
    Anonym (Munter) skrev 2014-06-14 18:12:16 följande:

Halva inlägget försvann, försöker igen:

Att stå ut med tjat, frågor och ifrågasättanden i sissådär 20 år påverkar många rätt mycket. Att få matat hela tiden att "barn är meningen med livet", "du kommer ångra dig om du inte skaffar barn", "du kommer bli ensam utan någon som bryr sig om dig när du blir gammal" etc etc etc etc etc etc etc påverkar de flesta. Och tjatet innefattar inte bara barn utan sen kommer ju "barnbarnen" som är "livets efterrätt". Det spelar ingen roll vad man svarar, hur många gånger man svarar och hur man än vänder sig. Att man som kvinna SKA skaffa barn är något som alla tycker något om, släktingar, vänner, arbetskamrater och helt främmande människor. Jag är idag 45 och jag har utstått detta jävla tjat sedan jag var 23. Ständiga, oändliga kommentarer och ifrågasättanden. Hela tiden. Ideligen. Från alla håll.

Att palla att stå emot det trycket, det tjatet, våga stå för att man har en annan önskan, för att man "är egoistisk och bara tänker på sig själv", att man är "onormal" är inte lätt. För att inte tala om skräckscenariot att ångra sig när det är för sent. Dessutom är man ju ointelligent också om man inte vill bli mamma har det framkommit i tråden.

Att våga gå emot normen och framstå som "onormal" är inte en lätt sak. För de flesta.

Nu såg jag hela inlägget jag förstår att det är verkligen kan vara svårt att säga att man inte vill ha barn och det tjatats massa på en, mig har det inte hänt.  Ingen har tjatat på mig vad jag vet. Jag har bara fått den frågan ett par gånger.  Flera har skaffat barn för länge sen i min ålder, alla gamla klasskompisar m.m.  Sedan så tror jag att det kan vara skillnad på om man är tillsammans med någon eller inte. I mitt fall har ju varit singel ganska länge pga. mitt dåvarande som krossade mitt hjärta, det vet alla mina vänner om så ingen av de tjatar och inte heller de som inte känner till det..
Svar på tråden Vi finns, vi som ångrar barn