Inlägg från: Indianica |Visa alla inlägg
  • Indianica

Vi finns, vi som ångrar barn

Anonym (G) skrev 2014-06-14 14:38:27 följande:
    Precis som jag. Båda var lika mycket planerade, men 2:an är mer krävande. Jag tänker också ibland hur behagligt livet varit om dottern aldrig blivit född, jag älskar henne över allt annat, men hon blev inte den dottern jag ville ha.
    Jag skäms mycket för att jag känner så, skulle ju aldrig vilja vara utan henne.
    Blev inte den dotter du ville ha? Vilken "sorts" dotter ville du ha då?
  • Indianica

Jag kan ibland fantisera om hur det hade varit att inte ha barn....i vissa situationer är det krävande att ha barn, men jag hade aldrig velat vara utan dem. Att ha barn har varit en sjuhelvetes häftig resa ifrån start, en upplevelse som inte kan liknas vid något annat tycker jag....Tror det kommer bli tomt och konstigt när barnen är utflugna ur boet...är nyfiken, ni som ångrar era barn, längtar ni till den dag de flyttat hemifrån? Hur tror ni ert liv kommer kännas då?

• Indianica
    Anonym (Annie) skrev 2014-06-14 16:27:42 följande:
    Tycker TS är stark som vågar gå ut med något som är så tabu. 

En sak som vissa verkar ha missat är att bara för att man ångrar att man skaffade barn behöver inte betyda att man är en dålig förälder. Vem har sagt att barnet är oälskat, neglerat och misshandlat bara för att man insett att man inte tycker om mammarollen? 

Faktum är att alla behöver inte älska vara mamma, älska jobba 100%, vara hushållerska, taxi och hemmafru i ett. Skillnaden är väl att TS har nog med själinsikt att inse sina brister och kan jobba på dem till skillnad från vissa andra.
    Fast kärlek är ju något som visar sig på ett eller annat sätt, b.la genom omtanke. Är man verkligen bara mekaniskt omtänksam eftersom man anser att det ingår i en mammaroll?
  • Indianica
    Anonym (ledsen) skrev 2014-06-14 17:32:06 följande:
    Jag tror att jag ångrar mitt barn. Är under 20 och blev oplanerat gravid, men med ett stabilt förhållande och bra framtidsutsikter fanns inte ens en tanke på abort. Nu har det visat sig att det stabila förhållandet inte alls var stabilt då barnets omogna pappa inte kunde hantera motgångar i relationen. Han som var så barnkär visade sig vara en totalt värdelös farsa som inte ens vet vad ansvar innebär. Han har inte gjort ett skit, men ska lik förbannat "ha" barnet med allt vad vårdnad och umgänge (i framtiden) innebär. När han väl träffar barnet får hen hans uppmärksamhet i 5 min innan något annat blir viktigare. Blöja vet han inte ens vad det är. Men jag ska inte tro att jag får bestämma något om barnet själv, och om jag bara missar att svara på ett sms om barnet blir det hot om familjerätt och anmälningar, med sina föräldrars påtryckningar om att det minsann är hans barn lika mycket. Jo tjena, pappa blir man först när man förtjänat den titeln.

Hur som helst, nu står jag i skiten, trött och utsliten ensam med en bebis under året, hemmaboende hos knepiga föräldrar och känner mig totalt värdelös. Räknar med att barnets pappa kommer när den jobbiga tiden är över och ska ta ut sina rättigheter så att jag inte kan få vad jag jobbat för med barnet (dessutom har han en kass föräldrasyn så jag blir imponerad om han inte fördärvar barnet). Då har jag dessutom övergett mina möjligheter till en bra utbidlning och ekonomi medan hans liv glatt har rullat på. Nu råkar det vara så att jag ändå älskar mitt barn över allt annat och själv är den bästa föräldern jag någonsin träffat. Jag skulle aldrig ge bort barnet, men jag önskar att jag aldrig hade skaffat henom från första början. Har sumpat mina chanser till en kärnfamilj och utbildning (bra jobb), samtidigt som jag bara kommer att få träffa mitt barn i halva dess liv (vv) trots att jag anser att det är MITT barn, inte vårt. Jag var ändå den där intelligenta tjejen med bra betyg som väntade med sex till "rätt person", jag förtjänar inte det här eländet.
    Du låter faktiskt lite deprimerad. Jag fick inte heller barn under "optimala omständigheter" och först efter 12 år har jag det "man ska ha" som förälder, dvs en lång utbildning,jobb,  bra ekonomi och hus och allt som hör där till, så det finns absolut ingenting som säger att man sumpat sina chanser till ett bra liv för att man fått det trassligt i livet under en period med småbarn, utan man kan ju stegvis får det "bättre". Visst underlättar det säkert att ha "allt klart", utbildningsmässigt och ha en bra lön som förälder, men att totalt ge upp är inet att ge det ens barn förtjänar....
  • Indianica
    Anonym (Ja) skrev 2014-06-14 16:49:31 följande:
    Du har ingen aning om hur barn som inte är välkomna av sin egen mamma lever idag som vuxna.
    Däremot är det några stycken som har svarat här i tråden och det har påverkat dem enormt. 

Helt övertygad om att barn som har en mamma/och/eller pappa som är oönskade känner av det till 100%.
    Det är verkligen inte lätt att som barn känna sig oälskad och växa upp till ett dåligt självförtroende som kan leda till stor misär.
    Jag tror det helt beror på hur man blir omhändertagen. Jag hade föräldrar som SA att de älskade mig, men de visade det inte. Visst fick jag mat och sådant materiellt precis så jag överlevde, men omtanke, kramar, bekräftelse, uppmuntran och annat var det mycket ont om. förstår man som barn att man inte är älskad. Men om man nu blir väl omhändertagen och kramad och pussad och omhuldad, varför skulle man då misstänka att man inte är älskad?
  • Indianica
    Anonym (duärinteensam!) skrev 2014-06-14 19:39:43 följande:
    Och hon vet inte om det= att jag inte vill ha barn. Inte att jag inte älskar henne eller tycker om henne.
    Hur kommer det sig att du inte vill ha någon du älskar och tycker om????
  • Indianica
    Anonym (duärinteensam!) skrev 2014-06-14 20:06:44 följande:
    Hur är det med läsförståelsen? Jag har flera gånger skrivit att det är en stark fysisk känsla som inte riktigt kan förklaras med ord. Det verkar vara väldigt svårt att förklara för någon som inte känner så.
    Mamma fattar liksom precis vad jag menar när jag säger "en känsla".
    Jag har inte läst varenda ord i tråden, men för mig rimmar det väldigt illa att man inte vill leva tillsammans med den man älskar, kärlek till någon är för mig absolut inte synonymt med att man lika gärna kan vara utan den personen, tvärtom brukar man bli förkrossad om man inet får vara med den man älskar. Men det är klart att om du nu inte kan förklara det närmare än så här så är det ju bara så.
  • Indianica
    Anonym (osäker) skrev 2014-06-14 20:50:14 följande:
    OK, jag trodde i min naivitet att det här med barn inte är något man gör under "en kort period här i livet" utan ett rätt stort ansvar som kommer att påverka mitt liv i grunden. Men om ett barn bara är nåt man kan ta med en klackspark så visst...

Plus att du fortfarande tjatar med dina fördomar om att vara trendig hit och dit, herre gud, jag har pengar och bor i stan, jobbar som ett jävla djur på sjukhuset dagar och nätter och tycker det är trevligt att få maten tillagad, ta ett glas vin och slippa disk. 
    Det stora ansvaret har man ju under en förhållandevis kort period i livet, sedan blir ungarna flygfärdiga och skaffar egna familjer och man blir inte fysiskt bunden på samma sätt som tidigare....men som förälder blir man sårbar på ett helt annat sätt än vad andra människor blir tror jag, iaf om man älskar sina barn....bara tanken på att de i framtiden skulle skadas eller dö är outhärdlig....
  • Indianica
    AnooYoo skrev 2014-06-14 21:23:00 följande:
    Hur kan det vara så svårt att sätta sig in i att man kan ångra en situation men ändå göra det bästa av den? De som ångrar att de skaffa de barn kan ju älska barnen och ta hand om dem och samtidigt önska sig ett annat liv. jag tror inte att det är särskilt ovanligt. Har ni ingen fantasi/empati?
    Men "tänk-om-lekar" sysslar väl de flesta med ibland? Man gör sina olika val i livet och man kunde gjort annorlunda, vem vet om de valen kunde blivit bättre eller sämre? Om jag inte hade haft barnen kanske jag haft någonslags strålande karriär, vad vet jag ,mest troligt inte, jag är ju den person jag är...och just nu finns barnen i mitt liv och mer så pass stora att de är halvberoende av  mig och om några år ser det annorlunda ut, men inte tror jag livet är dramatiskt förändrat när jag är 40 och barnen utflugna...varför skulle det vara det?
  • Indianica
    Anonym (komplext) skrev 2014-06-15 00:19:35 följande:
    Exakt, mitt barn är rent instinktivt så viktigt för mig att jag offrar allt för henne, jag skulle sälja min egen kropp för att ge henne mat om det behövdes. Det finns inga smärtor eller umbäranden jag inte skulle bära för att skydda henne. Men det är just det som är så läskigt. Jag är inte längre nr 1 i mitt liv, jag kan inte längre vara nr 1 i mitt liv, och då menar jag inte pga yttre omständigheter utan pga inre. Jag är så känslomässigt bunden att jag inte har något val, inte vill välja annorlunda. Och det är skrämmande.
    Om jag aldrig fått barn hade jag levt lyckligt ovetandes om denna känsla, som är så stark att den är både underbar och förgörande. Man kan aldrig gå tillbaka, men man skulle ha kunnat gå en annan väg och haft ett alternativt liv, som kanske varit lättare och bättre på vissa sätt. 
    Om jag däremot skulle förlora mitt barn nu skulle det vara det värsta som kunde hända, och jag skulle aldrig kunna gå tillbaka till det livet jag levde innan. Det är förbannelsen, som även är en välsignelse.
    Som sagt, väldigt komplext och långt från svart eller vitt.
    Som sagt, det hade varit ett lättare liv, men är ett lättare liv per automatik ett bättre liv...det är svårt att svara på. Jag själv är en ganska hönsig mamma och många gånger har jag lidit och oroat halvt ihjäl mig över barnen och det är plågsamt och svårt, men den lycka jag sedan känt när barnen klarat av saker, när de vuxit och klarat sig helskinnade ur saker, är ju obeskrivlig. Att vara otroligt nära någon och närmast kommer man nog alltid sina barn, det innebär alltid ett högt pris i form av att vi lider med  de vi älskar och att vi gör uppoffringar för dem...
  • Indianica

Tror starkt på detta med att lyckonivåerna ökar ju äldre barnen blir. Själv hade jag iofs en lyckobubbla när barnen var bebisar, men sedan var det lite sämre ett tag...även om det gått upp och ned lite grann. Först när barnen börjat skolan tycker jag det känns mer stabilt, barnen blir äldre, frigör sig smått och man blir då friare själv också, man börjar se med nostalgiska ögon på småbarnsföräldrar och längta efter småbarnsåren lite smått Drömmer Som någon skrev, man får små vänner i barnen när de blir äldre, i yngre skolåldern är de flesta barn rätt självständiga och trevliga och bra människor helt enkelt och har man "lyckats" med sin fostran kvarstår det säkert i tonåren också.

Svar på tråden Vi finns, vi som ångrar barn