Inlägg från: Anonym (Aldrig nöjd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Aldrig nöjd)

Vi finns, vi som ångrar barn

Jag har en väninna som öppet säger att hon ångrar sitt andra barn, och hon menar det. Hemskt. Så jag vet att ni finns.

Hade du inte skaffat barn hade du på ålderns höst ångrat det tror jag, du hade idealiserat det och tillgjort dig en bild av att vara förälder. Svårt att göra dig nöjd.

• Anonym (Aldrig nöjd)
    sextiotalist skrev 2014-06-14 12:35:12 följande:
    Det var väl under 1800-talet man började sakta men säkert ändra synen på barn. Jag skrev att självklart så älskade de flesta föräldarna sina  barn. Men att barn föddes oönskade var betydligt vanligare då och även barnets roll i familjen var annorlunda Den bilden du har är nog mer den bilden som var under 1900-talet

Även då var det oerhörda traumor som utspelade sig när mödrar var tvungna att lämna bort sina nyfödda barn, en livslång sorg i hjärtat. Många tvingades till det som ogifta och unga av sina föräldrar, andra pga fattigdom. Men kom inte och säg att det var lättare eller något sådant att ta de valen och tvången.
  • Anonym (Aldrig nöjd)
    fluu skrev 2014-06-14 21:02:27 följande:
    Och hur vet du det om jag får fråga? Jag känner flera gamlingar som medvetet valt bort barn och är supernöjda. Barn är inte meningen med allas liv.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!

Eftersom ts ändå valde att skaffa barn, därför hade det grämt henne ifall hon inte hade gjort det, det hade kommit senare i livet!
  • Anonym (Aldrig nöjd)
    fluu skrev 2014-06-14 23:26:52 följande:
    Det vet du inte. Hon kanske hade varit jättenöjd och undrat hur hon tänkte när hon ens funderade på barn.

Inte du heller!
  • Anonym (Aldrig nöjd)
    Anonym (Sara) skrev 2014-06-15 00:52:37 följande:
    Jag skulle själv aldrig frivilligt välja ett liv utan barn. Mitt liv hade inte varit lättare utan barnen, snarare tvärt om. Det är inte så svårt längre att välja vad som går först, det är alltid någon annan som bestämmer åt mig :) Men jag har samtidigt inte svårt att förstå att det finns människor som vill leva ett liv annorlunda än mitt och känner annorlunda än mig när det kommer till barnen. Vi är alla olika och man kan inte sitt egna liv och upplevelser som ett slags facit för hur andra ska/bör leva och känna.  För vissa är barnen meningen med allt, för andra är de det inte utan blir istället ett hinder för att leva det liv man själv tycker är meningsfullt. Det verkar vara väldigt svårt för många att förstå och inte minst acceptera. 

Håller med. Hade jag inte fått barn hade mitt liv bara fyllts med sorg oändlig sorg. Ingenting hade blivit lättare, tvärtom.
  • Anonym (Aldrig nöjd)

Hur kan man INTE älska sitt barn totalt obegränsat. Förstår inte hur man kan ångra sitt eget lilla barn och önska att det inte hade fötts. Det är någon störning hos dessa individer det är jag övertygad om. Någon emotionell störning.

• Anonym (Aldrig nöjd)
    fluu skrev 2014-06-16 14:57:28 följande:
    I så fall kan ju jag lika gärna säga att du saknar empati och förmågan att tänka dig in i andra människors situationer och har svårt med det här att dina känslor inte gäller för andra. Förstå mig rätt, jag kan inte heller riktigt föreställa mig hur det är att känna som flera här i tråden beskrivit(där jag faktiskt inte ser någon anledning till oro bara för att de ångrar livet med barn), det gör inte att jag tror att de är sjuka, dåliga föräldrar eller att det inte går att känna så. Mina känslor gäller inte för andra, det behöver inte vara något fel i det och jag kan respektera det. Förresten så kan jag lite tänka mig in i situationen. Min mamma önskar att hon aldrig skaffat barn, däremot ångar hon inte mig i sig. Inte märkte jag heller av det som barn, inte känner jag mig mindre älskad eller värdefull eller sårad på grund av den vetskapen och min mamma är nog den mest "normala" person jag känner.

Din mamma ångrar att hon skaffat barn/dig i detta fall och dessutom sagt det till dig! Vilken bra mor! Vissa borde inte skaffa barn, likt din mor. Varför skaffade hon dig?
  • Anonym (Aldrig nöjd)
    AnooYoo skrev 2014-06-16 18:25:54 följande:
    Alla som inte älskar sina barn precis som du tycker att de ska göra lider inte av psykiska störningar. De är bara annorlunda än du. 

Hur tycker du att en mor ska älska sitt barn? Med ånger och önskningar om att hennes barn aldrig vore fött! Intelligent.
Svar på tråden Vi finns, vi som ångrar barn