Vi finns, vi som ångrar barn
Barn gör det lite svårare (men också roligare!), men föräldrar är å andra sidan extremt mycket mer effektiva med sin tid, vilket är en väldigt nyttig egenskap när man gör karriär.
Jag är fullständigt övertygad om att barn inte är något som passar alla. Det finns säkerligen de som ångrar sina barn och det finns folk som vet att de inte vill ha några. För min egen del velade jag innan jag tog beslutet och jag ångrar mig inte alls. När jag under perioder med lite egentid och sömn har saknat mitt gamla barnlösa liv, så tänker jag att det inte var det livet jag hade levt resten av livet, ens utan barn. Hade jag varit utan barn och närmat mig klimakteriet hade det nog funnit en del ångest över beslutet att vara barnlös och framtiden utan familj och barnbarn.
Och dessutom anser jag inte att disputera är att göra karriär, det är ju jättelätt att få och genomföra en doktorsutbildning. Däremot att meritera sig vidare akademiskt, dra hem mycket pengar, starta egen grupp och bli professor är svårt, många faller ifrån innan dess. Att göra det med småbarn är svårt, men inte omöjligt. Min man är där just nu, han jobbar varje kväll från dottern lagt sig till vi lägger oss. Samma för mig, jag håller på att meritera mig vidare i mitt yrke vilket kräver mycket jobb utöver kontorstid. Vi jobbar all tid vi kan, men det känns ändå inte tillräckligt. Att behöva lämna jobbet vid 16 för att hämta är inte direkt karriärsbyggande. På höga positioner är kraven stenhårda, du måste kunna jobba mycket, obekväma tider och alltid vara nåbar. Annars finns det alltid nån annan som är beredd att ta din plats.
Så, kontentan, det går att ha ett välbetalt, utvecklande, välmeriterat jobb när man har barn, men att göra karriär är jättesvårt, så länge den andra inte tar huvudansvaret.