• tobbe01

Vi finns, vi som ångrar barn

lykantrophona skrev 2014-06-15 14:55:42 följande:
    Visst är föräldrar mer självuppoffrande än många andra. Men är det så positivt? De är ju bara självuppoffrande för sina egna barn...En förlängning av dem själva. Jag vill hellre hjälpa andra arter eller hitta sätt att föra hela mänskligheten framåt. Jag håller alltså inte med om att barnlösa per automatik är självcentrerade (de kan ju leva för sin partner, sin släkt, sina vänner, kämpa mot orättvisor...) eller att föräldrar alltid är altruistiska. Föräldrarna formar ju sina barn efter sig själva, och det är väl ändå ett utslag av egoism att tro att ens egna gener är värda att föra vidare?
    Svåra frågor detta och det finns ett rätt svar/individ "typ"  Jag tycker inte det är konstigt att vissa väljer bort barn och det finns ju också de som inte kan få barn och finner sig så småningom väl tillrätta i det. I TS fall så är det värre(?) eftersom hon ångrar barnen och det måste vara tungt. Så meningslöst. 
  • tobbe01
    Anonym (tack) skrev 2014-06-15 15:30:17 följande:

Naturligtvis bör man stötta sina närmaste om relationen är god och stödet är ömsesidigt, men när man som Jeaninne tycker att det är fel att flytta utomlands för att uppfylla sina drömmar, då går det för långt. Barn måste få vara individer och få leva sitt eget liv. Och att skaffa barn för att de ska ta hand om en på ålderns höst är fortfarande egoistiskt eftersom det handlar om att tillfredsställa sina egna behov.
    I Sverige behöver man väl inte ha barn för att bli omhändertagen på ålderns höst? Jag känner en kvinna som arbetar inom hemtjänsten och hon har sagt flera gånger (under sekretess, inga namn, förstås) att det finns många gamla som har flera barn men barnen kommer aldrig på besök. De barn som besöker sina gamla föräldrar gör ju det för att de vill träffa dem och kanske sätta lite guldkant men det är inte nödvändigt och de som kinkar och gnäller om hur jobbigt det är med "gamla mamma som behöver hjälp" har inte fattat det här med Hemtjänsten??
Svar på tråden Vi finns, vi som ångrar barn