Anonym (ego) skrev 2014-06-15 19:58:00 följande:
jag tycker det är jävligt ego att ångra sina barn
herregud att hjälpa andra, ta hand om andra är väl meningen med livet i grund och botten
det är genom det du lär dig om dig själv
Tycker det är obehagligt att så många ångrar sina barn
det visar att det finns mer egoism i människor än vad jag trodde!!!
Tror faktiskt det måste finnas en diagnos bakom det,
det kan bara inte vara elakhet...
Meningen med livet är att ge livet mening.
Alla anser kanske inte att livet blir mer meningsfullt med ett barn.
Jag tycker det är sunt att avstå barn om man känner att det inte är något för en själv. Jag tycker även det är sunt att de som faktiskt känner att de ångrar sina barn, kan erkänna det för sig själva istället för att gå runt med en inombords bitterhet som lätt kan utvecklas till avsmak och till och med hat.
Min pappa ville nog aldrig ha barn egentligen. Det har jag förstått i efterhand, nu när jag blivit äldre. När jag var yngre så funderade jag bara på varför han var så kall. Jag hade nog mått bättre av att höra honom säga att han egentligen aldrig velat haft barn. Då hade jag förstått hans sätt att vara. Istället blev jag förvirrad och trodde att jag hade gjort något fel. Försökte alltid att vara honom till lags.
När jag var omkring 15-årsåldern så sa han att han tyckte att jag var riktigt trevlig att umgås med, då jag hade blivit äldre. Han sa även att han aldrig varit en lämplig småbarnspappa och att småbarnsåren var de värsta han visste.
Då nånstans föll polletten ner. Jag hade dock velat höra det tidigare. Det hade hjälpt mig en del i min barndom och uppväxt.
Till alla som tvekar: skaffa INTE barn förns ni är helt säkra på att det är vad ni vill.