sextiotalist skrev 2014-06-21 11:47:46 följande:
Problemet är att vi som upplever saker annorlunda får det nedkörda i skoskaftet och upplysta om att vår upplevelse är fel och den finns inte eller är oerhört sällsynt
Om Fluu har en positiv upplevelse, som har vuxit upp med en mamma som ångrade sig, är väl ändå hennes sanning mer verklig än alla som inte ens har den upplevelsen utan bara tycker en massa elaka saker. Det kan var många fler som har mammor som ångrar sig, men inte ens vet om det och har haft kärleksfulla uppväxter.
Ok, jag förstår vad du menar. Jag håller givetvis med om att man inte kan förneka att det finns lyckliga historier. Däremot så tror jag att flertalet individer som växer upp och som inte är önskade av sina föräldrar faktiskt känner av det - jag tror helt enkelt att den stora massan av de föräldrar som ångrar sig inte förmår att ge barnen tryggheten och tålamodet eftersom man samtidigt sitter där och önskar att barnet inte hade funnits. Det är ju stundtals svårt även för de som faktiskt ville ha sina barn att uppbåda det.
AstridH skrev 2014-06-21 11:48:14 följande:
Det är för övrigt alltid egoistiskt att skaffa barn. Alltid. Det är dock inget fel med att vara egoist.
Det där är nog individuellt? Jag håller alltså inte med dig om att det alltid är egoistiskt. De som jag diskuterat barnfrågan med har snarare givit uttryck för att "det fanns plats för en till i vår gemenskap, vi kände att vi ville dela med oss". Hur är det egoistiskt? Okej, man kan ju argumentera för att ingen har bett om att bli född.. men det blir lite långsökt?
Sedan är det givetvis skillnad på att vara egoist och egoistiskt handlade. En egoist är någon som är hängiven sina egna intressen och eget avancemang, ofta framför andras. Jag vet inte om det är så vackert.
Till syverne och sist kan vi - även om vi människor besitter rationellt tänkande - inte bortse från att det är en djupt inprintad biologisk drift att skaffa barn. Är det den du menar ger upphov till egoistiskt handlade, att man vill sprida sina gener? I så fall kan jag till viss del förstå dig. Jag är dock inte helt övertygad eftersom människan inte helt är en slav under sina drifter, så det resonemanget haltar något.