Inlägg från: Anonym (. 2) |Visa alla inlägg
  • Anonym (. 2)

Vi finns, vi som ångrar barn

Anonym (duärinteensam!) skrev 2014-06-14 20:06:44 följande:
    Hur är det med läsförståelsen? Jag har flera gånger skrivit att det är en stark fysisk känsla som inte riktigt kan förklaras med ord. Det verkar vara väldigt svårt att förklara för någon som inte känner så.
    Mamma fattar liksom precis vad jag menar när jag säger "en känsla".
    Det är konstigt, för samma känsla brukar användas när det gäller "barnlängtan", och då är det aldrig någon som ifrågasätter den...
  • Anonym (. 2)
    Jonasson skrev 2014-06-14 20:43:14 följande:
    Men du är ju inte självutplånad bara för att du inte kan sitta och häcka på fräcka trendiga restauranger titt som tätt eller inte kan åka på en vinresa. Tycker man att det är en alldeles för stor uppoffring under en kort period i livet så tycker i varje fall jag att man har taskigt perspektiv.
    och VARFÖR tror du att det är de enda alternativen till att skaffa barn? Jag blir så trött!
  • Anonym (. 2)
    Anonym (komplext) skrev 2014-06-14 22:09:34 följande:
    Enligt undersökningar så sänks livskvaliteten under småbarnsåren jämfört med de som är (frivilligt) barnfria, men ökar succesivt för att när barnen flyttat ut överstiga de barnfrias.
    Har du nån källa på det? Läst lite olika saker, så vore intressant att veta mer.
  • Anonym (. 2)
    Varg77 skrev 2014-06-15 21:01:40 följande:
    Som sagt, det finns individer som inte kan älska någon annan än sig själv. Som folk som är notoriskt otrogna även fast de påstår sig älska sin partner. Det är ju inte konstigt om de människorna sen ser barnen som några som bara förstör.. Har man en stabil tillvaro, en partner som man är kär i, en familj som stöttar en, goda vänner och arbetskamrater osv. så är nog risken väldigt LITEN att man ångrar sitt barn. Oftast har det nog med att göra med en viss problematik i bakgrunden. Jag tycker det börjar låta som att en del i tråden som inte vill ha barn riktigt njuuuuuter av folk som säger sig ångra sina, vilket ju visar på något slags förutfattat hat. Min son är det bästa som hänt mig, så är det bara.

Var du själv en sån som "inte kunde älska nån annan än sig själv" under tiden du inte ville ha barn?
  • Anonym (. 2)
    Jeaninne skrev 2014-06-20 09:26:23 följande:
    Visst, men skaffar du inte barn så kommer du ju GARANTERAT inte att ha några barn - och barnbarn - som bryr sig om dig på ålderns höst. Och vem ska då göra det..? Betald personal som byts ut hela tiden..? Som många gånger är bittra för att de inte kunde bli något annat, för att de tjänar för litet, för att de inte har något framtidshopp..?
    Menar du att man, om man inte ser några andra fördelar med barn och inte känner någon längtan, bör skaffa barn av skälet att risken minskar att man blir ensam när man blir gammal? Risken att man ångrar ett barn är ju för övrigt NOLL om man inte skaffar barn, och den ångern är väl ändå mer skadlig än att ångra att man INTE fick barn?.
  • Anonym (. 2)
    AnooYoo skrev 2014-06-20 10:48:57 följande:
    Precis.

Min farmor hade en kompis som var lite som hon. Anna-Lisa var en äventyrerska i sin ungdom och jag var ofta hos henne i hennes boudoir-hem (drack min första pyttelilla sherry som 15-åring) och lyssnade på hennes historier och tittade i fotoalbum. 

Om man är intressant som människa kan man dra till sig andra utan att skapa dem själv.
    Det där tyckte jag dock var lite ... osant, det finns gott om intressanta människor som ändå är ensamma. Men att skaffa barn av den anledningen tycker jag låter helt sinnessjukt.
  • Anonym (. 2)

Har tydligen skrivit i den här tråden tidigare, men vill bara säga TACK till ts. Du lyfter en fråga som är tabu att prata om, och som man knappt får andas om finns. Jag har inga barn och är starkt tveksam till att försöka få barn överhuvudtaget. Jag tror att om inte normen vore så oändligt stark skulle jag nog aldrig tänkt tanken på barn.

• Anonym (. 2)
    Anonym (Ånej!) skrev 2014-12-31 14:07:24 följande:
    Du, det aktiva livet innan barnen har inget med saken att göra. Jag tränade 5-6 ggr per vecka innan jag fick barn. Nu är det ett trevligt minne blott men jag ser det som en utmaning att ta mig tillbaka i den formen efter småbarnsåren. Nu är det tid för barnen istället. Ibland hinner jag träna lite iallafall och det är jag glad över. Jag har ställt in mig på att livet ska vara lugnare nu. Mindre resor, fester, träning mm.
    Ja men det är väl just det som var poängen i inlägget du svarade på? Om man är beredd att offra det livet i år framöver eller inte.
Svar på tråden Vi finns, vi som ångrar barn