Inlägg från: Anonym (undrande) |Visa alla inlägg
  • Anonym (undrande)

Vi finns, vi som ångrar barn

lykantrophona skrev 2014-06-14 16:35:53 följande:
    Precis, jag fattar inte varför folk tror att barnlösa super, festar och är ytliga. Är det så att vissa inte hade några djupare intressen när de var unga, och därför tror att alla som fortsätter leva utan barn lever som fjortisar?

Jag har inga barn. Jag har fullt upp med att studera på universitet, träffa släkt och vänner, vara ideellt engagerad, träffa intressanta människor och njuta av mitt sexliv... när jag får mer tid och ork, så vill jag engagera mig politiskt. Ja, gudars, jag är så ytlig och egoistisk som vill kämpa mot miljöförstöring och diskriminering, eller umgås med släkten!
    Det känns som om du hänger upp en stor del av ditt resonemang kring orden "ytlig" och "ego" när det egentligen är självcentrering det handlar om. Lever du utan barn har du ständigt huvudrollen i ditt liv och du lever livet efter dina premisser och dina intressen efter att ha blivit vuxen. Den delen behöver man i olika utsträckning ge upp eller släppa på när man skaffar barn. Du väljer att behålla den och i andras resonemang så är det självcentrerat. På sätt och vis stämmer det, eller? 
  • Anonym (undrande)

Lustigt att vissa i den här tråden - en del som inte ens har barn - försöker förneka att modersinstinkten finns och vill få det till att den är en konstruerad och subjektiv känsla. Mycket märklig spekulation.

• Anonym (undrande)
    Anonym (tack) skrev 2014-06-17 06:44:08 följande:
    Men de i tråden som ångrar att de skaffade barn för att de inte gillar livet som förälder tar ju ändå hand om sina barn så gott det går. Sedan kan man vara omhändertagande på andra sätt även om man inte känner att man passar som förälder.

Jo, fast då var det ju det där som sagts flera gånger redan i tråden: många har känt av att deras föräldrar (i detta fall, modern) inte ville ha dem och att det inneburit ett stort psykiskt lidande! Det går ju inte att bortse från. Mycket kan du fejka i ditt liv, men äkta kärlek är mycket tveksamt om du kan fabricera.

Sedan tycker jag att det är mycket märkligt med en här i tråden som säger att hon ångrar sina barn, men som samtidigt håller en mästrande ton om att inte skola in sina barn efter ett år (que?) (överkompensation?). Den där ofrivilliga självuppoffringen märks nog den också.

Och vad är anledningen till att man ångrar sina barn? En besvikelse över att man inte fick något annat i livet? Det är många som inte får sina drömmar infriade. Det är snarare normen att livet inte blir som man tänkt/drömt. Ofta blir det bra ändå. Sedan är det ju de som helt enkelt inte passar som föräldrar och som inte vill ha barn, utan att det grundar sig i något annat - okej, jag köper det.

Och hon som skrev något om en utebliven vinresa till Frankrike i sommar pga graviditet och en sorg över detta: Frankrike finns kvar. Det gör vinet också. Och en forskningskarriär om man så vill (jisses människa, var är dina problemlösningsförmågor?).
  • Anonym (undrande)
    Anonym (tack) skrev 2014-06-17 08:06:36 följande:
    Man kan älska sitt barn samtidigt som man vantrivs med livet som förälder på grund av de krav och förändringar det för med sig.

Jo, men här diskuterades väl främst de som ÅNGRAR sina barn. Stor skillnad mot att vantrivas som förälder och att önska att ens barn inte finns.
  • Anonym (undrande)

Till ett par andra: kan ni hålla er till ämnet snälla? Politik i Sverige (RUT/ROT) och förmåner eller utbildningssystem i USA har knappast med ämnet i tråden att göra?

• Anonym (undrande)
    fluu skrev 2014-06-17 13:51:09 följande:
    Och som någon skrev innan så är det också stor skillnad på att önska att man aldrig skaffat sitt barn och att önska att ungen ska dö.

Det är väl ingen som varit inne på önskningar om att barnet vore bättre dött! Det är skillnad på att önska att man aldrig skaffat barn (i sig) och att ångra det man fött! Det sistnämnda är hemskt!
  • Anonym (undrande)

Anonym (samma): så vad gör du för att lösa problemet? Har du sökt hjälp? Jag förstår att du har det tufft, men att ångra att man skaffade barn för att livet blivit motigt är inte en lösning.

• Anonym (undrande)
    sextiotalist skrev 2014-06-20 11:38:01 följande:

Till skillnad från dig så tror jag det inte alls är sällsynt, vi har själv haft kvinnor som varit ensamstående och barnlösa i vår släkt och ensamma var det sista det var. De hade ofta besök ända in det sista.

Vi har också haft sådana kvinnor i vår familj. Där var det tyvärr det motsatta, alltså åt det tragiska hållet. Särskilt en av dem tyckte man synd om. Släkten "behövde" liksom bjuda in henne för att hon var ensam. Hon var med på nåder också. Hade hon kommit med synpunkter, krav eller stött sig med någon hade hon inte längre varit lika välkommen, så.. nä det där är inget jag hade önskat själv. Behöver jag tillägga att kvinnan dog förhållandevis ensam också? Eftersom vi inte lever i den bästa av världar tror jag att det scenariot är så mycket vanligare än de som är ensamstående och som ofta får besök.

Fast det här stickspåret om "familj/avkommor vs ensam ålderdom" vet jag inte om jag tycker är så värt att diskutera. Det är som folk säger här att barn inte nödvändigtvis gör att man är mindre ensam på ålderns höst - men har man en familj har man i vart fall ett sammanhang/en samhörighet och det kan ingen ta ifrån dig.

Sedan tycker jag att vissa som uttalar sig här i tråden verkar vara de som mer är ute efter att försvara sina val att inte skaffa barn (snarare än de som ångrar att de skaffat barn). De klagar på att perspektiven är onyanserade, men jag uppfattar deras resonemang som lika onyanserat.

Nej, bara för att du är en intressant person är det inte givet att du har folk omkring dig på ålderns höst. För folk har för det mesta nog med sig och sitt, de som finns omkring en (oaktat om dessa är släkt med dig eller inte). Att folk väljer ensamhet framför samhörighet tror jag inte ett ögonblick på. Ensamhet är och förblir en av de största lidandena som en människa har att gå igenom. Att lära sig att trivas i sin ensamhet gör man därför gott i, oavsett om man skaffar barn eller ej.
  • Anonym (undrande)
    fluu skrev 2014-06-21 10:59:50 följande:
    Snälla sluta tala om vad som är normalt och inte utanför din lilla bubbla. Min mamma är som sagt högst normal. Ja, jag är ung. Mamma och jag har ett fint förhållande, speciellt nu när jag är vuxen skulle jag säga, varför skulle jag inte kunna få veta? Min mamma vet att jag fått den bästa av barndom av henne och att hon inte hade ett skit att skämmas för. Hade hon haft det hade hon för det första inte behövt berätta det  och för det andra säkert inte gjort det.
    Jag älskar och respekterar min mamma än mer sedan jag fick veta. Och som sagt, varför skulle jag ta illa upp av det? Hur känsliga är folk? Skulle alla fina barndomsår bara försvinna för att hon berättat det?
    Jag vet att du generellt sett har lågt förtroende för ungdomar, sluta med det. Det är helt onödigt.

Och allvarligt, tror du att min mamma hade berättat för mig om jag varit "instabil"? Alla dina anekdoter från ditt och bekantas liv är säkert relevanta just där, i sitt sammanhang. Men försök inte använda dem som  någon slags allmän sanning.
    Varför berättade din mamma då? Vad exakt ville hon uppnå med det, tror du? Berättade hon det för sin egen skull eller för din?

Jag är förresten nödgad att hålla med Jeaninne om att det faktiskt inte är helt okej (eller normalt) att reservationsfritt berätta för sina barn att man hellre hade haft ett barnfritt liv. För vilken skuld lägger du inte över på dina barn då, för alla uppoffringar som du gjort? "Mamma ville hellre lägga tiden på något annat än att ta hand om dig förstår du". Jag hade själv inte mått bra av att få höra sånt. Jag kan förstås ha fel, men jag tror att du är ett lyckligt undantag.

Så för att svara dig med samma ton och stil som du uppvisar här: Snälla, låt folk få diskutera fritt här utan den ständiga reservationen för att "det finns andra som upplever det annorlunda", för vi vet alla att undantag alltid finns. I vart fall kan du väl ta hänsyn till och respektera att var och en ger uttryck för sin egen uppfattning här: du för din och andra skribenter för sina.
  • Anonym (undrande)
    sextiotalist skrev 2014-06-21 11:47:46 följande:

Problemet är att vi som upplever saker annorlunda får det nedkörda i skoskaftet och upplysta om att vår upplevelse är fel och den finns inte eller är oerhört sällsynt

Om Fluu har en positiv upplevelse, som har vuxit upp med en mamma som ångrade sig, är väl ändå hennes sanning mer verklig än alla som inte ens har den upplevelsen utan bara tycker en massa elaka saker. Det kan var många fler som har mammor som ångrar sig, men inte ens vet om det och har haft kärleksfulla uppväxter.

Ok, jag förstår vad du menar. Jag håller givetvis med om att man inte kan förneka att det finns lyckliga historier. Däremot så tror jag att flertalet individer som växer upp och som inte är önskade av sina föräldrar faktiskt känner av det - jag tror helt enkelt att den stora massan av de föräldrar som ångrar sig inte förmår att ge barnen tryggheten och tålamodet eftersom man samtidigt sitter där och önskar att barnet inte hade funnits. Det är ju stundtals svårt även för de som faktiskt ville ha sina barn att uppbåda det.
    AstridH skrev 2014-06-21 11:48:14 följande:
    Det är för övrigt alltid egoistiskt att skaffa barn. Alltid. Det är dock inget fel med att vara egoist.
    Det där är nog individuellt? Jag håller alltså inte med dig om att det alltid är egoistiskt. De som jag diskuterat barnfrågan med har snarare givit uttryck för att "det fanns plats för en till i vår gemenskap, vi kände att vi ville dela med oss". Hur är det egoistiskt? Okej, man kan ju argumentera för att ingen har bett om att bli född.. men det blir lite långsökt?

Sedan är det givetvis skillnad på att vara egoist och egoistiskt handlade. En egoist är någon som är hängiven sina egna intressen och eget avancemang, ofta framför andras. Jag vet inte om det är så vackert.

Till syverne och sist kan vi - även om vi människor besitter rationellt tänkande - inte bortse från att det är en djupt inprintad biologisk drift att skaffa barn. Är det den du menar ger upphov till egoistiskt handlade, att man vill sprida sina gener? I så fall kan jag till viss del förstå dig. Jag är dock inte helt övertygad eftersom människan inte helt är en slav under sina drifter, så det resonemanget haltar något.
  • Anonym (undrande)
    Anonym (tack) skrev 2014-06-21 12:12:23 följande:
    Det sistnämnda är något som jag sett ofta, föräldrar som förverkligar sig själva via sina barn och förväntar sig att barnen ska uppfylla föräldrarnas personliga drömmar, och när de inte lyckas med det blir det gnissel i relationen. Där kan man verkligen tala om att skaffa barn av egoistiska skäl.
    Jag har också sett vidriga exempel på detta. Här håller jag med om att det är egoistiska skäl som ligger bakom.
  • Anonym (undrande)
    AstridH skrev 2014-06-21 18:10:42 följande:
    Som AnooYoo skriver här ovanför så skaffar man ju ändå inte barn för barnets skull, utan för sin egen. Man skapar ett liv, en individ, för att man vill ha en sådan. Om barnet är planerat, det vill säga.

Jag tycker att det är helt okej att vara en egoist.

Jag anser att människor är mer än sina biologiska drifter. Till skillnad från övriga djur är vi kapabla att resonera över vårt handlade och dess konsekvenser, därför kan vi välja att inte följa våra drifter och/eller impulser.
    Man kan också välja att skaffa barn för att ge dem en chans att få ett liv - så kan man också se det. Jag tycker att egoismperspektivet är för enkelspårigt, dvs. en förenkling (och vilka val i livet bottnar då inte i egoism om man anammar ett sådant enkelt perspektiv?). För jo, det är ett liv vi pratar om, inte en pryl. Det är lite mer komplext.

Vad gäller det med biologiska drifter så är det ju det jag är inne på i mitt tidigare inlägg, så där är vi ense.

För övrigt tycker jag inte att det är eftersträvansvärt att vara egoist. Jag värnar om familj/samhörighet och har generositet som värdegrund. 
  • Anonym (undrande)
    Anonym (Ångrar båda) skrev 2015-02-23 18:34:35 följande:

Jag har två barn, med två pappor. Ångrar båda faktiskt. Älskar dom, men är inte den mamman för dom som jag skulle önska. Är inte "mammamaterial". Älskar men ångrar.

En fråga (som är välmenat ställd): Du skriver att du inte upplever dig själv som "mammamaterial". Har du alltid känt så eller trodde du att det skulle kännas annorlunda efter andra barnet?
Svar på tråden Vi finns, vi som ångrar barn