• AstridH

Vi finns, vi som ångrar barn

Jeaninne skrev 2014-06-14 20:35:04 följande:
    Jomen det där har jag hört från många kvinnor, som satsat på karriären i stället för familjen. Rätt som det är är karriären slut - och det behöver inte ens bero på något större misstag ifrån kvinnans egen sida. Utan just bara att hon blev sjuk, eller inte orkade lika mycket längre - och andra unga karriärsugna killar o tjejer gick om henne. Och då sitter hon är ensam, bitter och barnlös... för INGET. För chefen och arbetskamraterna lär ju inte finnas kvar för henne livet ut...

Jag tycker att det är väldigt allvarligt att feministerna fortsätter att trumma ut det där budskapet till unga tjejer, att de måste göra karriär och uppnå någon viss position eller lönegrad innan de får skaffa barn. Vår fruktsamhet är ju färskvara, och det är det vi måste planera våra liv efter. (Observera nu att jag INTE har sagt, att det är positivt att skaffa barn redan i tonåren, utan en fast och stabil relation till barnets pappa, utan inkomst och utan bostad. Lagom är som alltid bäst.)
    Det är då aldrig någon feminist i min närhet som sagt att man måste göra karriär överhuvudtaget. Ej heller skaffa barn. Jag kanske hänger med ovanligt vettiga feminister jämfört med dig, men alla tycker att man ska fatta beslut utifrån hur man känner och vad man själv tror passar en/är bäst. Oavsett om det gäller barn, bil, djur, jobb osv.
  • AstridH
    Anonym (pojkmamma) skrev 2014-06-14 20:44:01 följande:
    Kanske en ihållande depression efter förlossningen? Sådant är också vanligt.
    Kärleken växer med tiden.
    Hoppas bara TS att ditt barn får aldrig veta att denne är ovälkommen.

Jag förstår människor som inte vill ha barn. Självklart måste inte alla ha barn. Men att sedan säga att man ångrar sig tycker jag är fel. Beslut fattades och att skylla på grupptryck är inte okej heller.

Adoptera barnet till någon som verkligen vill ha barn.

Jag ville inte riktigt heller, det är mycket jobbigt stundvis men jag älskar mitt barn. Jag ser honom som en del av mig och undrar ibland vad jag gjorde utan honom. Fler vill jag inte ha men honom ångrar jag aldrig någonsin. Han är glädjen i våra liv, en som får en att må bra när andra vänder ryggen. Han behöver mig och jag honom. Han är mitt ansvar och min kärlek.
    Det är få människor här i tråden (om ens någon?) som skrivit att de inte älskar sina barn. Man kan älska ett barn och ändå ångra att man skaffade det. Det kanske låter som en omöjlig kombination, men jag lovar dig att det är fullt möjligt.
  • AstridH
    Jeaninne skrev 2014-06-14 20:46:59 följande:
    Det där med att kvinnor ska välja karriär framför moderskap, eller i alla fall balansera dem så att barnen inte påverkar karriären och löneutvecklingen alltför mycket i negativ riktning, är ju en av feminismens hörnstenar. Det är ju därför de vill tvångsdela föräldrapenningen och vabdagarna, t.ex..
    Jag tror du blandar ihop karriär med att ha ett jobb. Alla människor vill inte göra karriär. Dessutom finns det olika inriktningar inom feminismen, däribland särartsfeminism. De särtartsfeminister som jag känner vill inte dela vare sig föräldrapenning eller vabdagar.

Däremot finns det nog en del feminister som tycker att man bör ha en viss inkomst eller ett sparande, för att inte stå på bar backe om ens partner lämnar en. Det kan ju innebära ett sparat arv för somliga. Dessutom är det väl inte ett dugg konstigt att förvänta sig att båda föräldrarna, om det finns två, tar ansvar för sitt barn och delar på föräldraledighet och vabdagar? Eller tror du inte att pappor vill umgås med sina barn?
  • AstridH
    Anonym (pojkmamma) skrev 2014-06-14 21:13:32 följande:
    Jag förstår inte riktigt. Hur kan man ångra att man skaffade det? Känns mera som att man skaffar en sak, köper något och sedan ångrar.
    Hur kan man ångra någon som kramar, pussar, skrattar och man ser sig själv i barnet? Känns som att man ångrar sig själv.
    Visst kan man tycka att man kanske borde inte ha blivit mamma/pappa men ordet "ångra" är för stort tycker jag.

Haka inte upp dig på ordet skaffa. Som någon förklarat tidigare i tråden, så ångrar man nog mer specifikt föräldraskapet. Man kan älska ett barn och samtidigt ångra det liv man lever med det, med ansvar och plikter. Man kan ångra det gigantiska åtagande man tog på sig när man valde att skapa en egen individ som behöver ens kärlek och stöd, att aldrig kunna vackla utan att kanske skada en människa för livet, och ändå älska den individen till tusen. Är det helt omöjligt att förstå?
  • AstridH
    Anonym (två barns mamma) skrev 2014-06-15 07:15:11 följande:

För mig var den tanken det första jag förstod när jag skulle skaffa barn. Det är ett stort ansvar, massa plikter, åtagande, offrande, dåligt med sömn, med tid, med ork, med tålamod. Jag förstod att det skulle bli jobbigt och även det SS jag ja till när jag valde behålla. Hur tänker då dom som ångrade sig? Trodde alla det skulle bli rosenskimrande rött? Förlossningdepression? Eller svårt med anknytning? Alla säger ju liksom hur jobbigt det är. Men den kärlek, lycka och glädje jag har över mitt barn är ju det som får mig kämpa igenom det jobbiga. Alla trötta nätter kan vara som bortblåst när barnet ler eller säger nåt. Hur känner en mamma som ångrar sitt barn? Behandlar hon barnet annorlunda? Orkar hon härda igenom jobbiga stunder om hon bara tänker att hon ångrar barnet? Gör hon då allt som en mamma som önskar sitt barn och älskar det och inte ångrar det?

För att alla runt omkring en sagt att barn är meningen med livet och att man kommer ångra sig bittert om man väljer bort det?

Hur varje förälder reagerar och behandlar sitt/sina barn är högst individuellt. Det finns säkerligen päron som inte ångrar sina barn och som ändå inte behandlar dem "gott nog" eller älskar dem "tillräckligt" enligt somliga. Alla är inte menade att vara föräldrar bara, så enkelt är det.

• AstridH
    Jeaninne skrev 2014-06-21 10:41:03 följande:
    Klart man kan ha vänner och älskare OCKSÅ. MEN de är inte SJÄLVKLARA, såsom en familj är. De kan alltid hitta någon som är yngre och roligare än vad man själv är... "I nöden prövas vännen", heter det ju, och under de riktigt svåra omständigheterna är det få vänner som känner sig manade att ställa upp... Särskilt inte om det drar ut under lång tid.

Jag som arbetar i vården vet ju, hur många vänner det är som hälsar på t.ex. en cancerpatient i början. Men när det drar ut på tiden, och sjukhusvistelserna blir tätare och tätare och längre och längre... och patienten allt tröttare och grinigare, magrare och mer förändrad och inte längre sig själv... så blir det ofta endast den närmaste familjen kvar till slutet.
    Men en familj är ju inte självklar. Alla har inte familjer som de trivs eller vill ha kontakt med. Och det är väl ändå ganska egoistiskt att SKAPA en individ för att eventuellt inte bli ensam på ålderns höst. Eller?
  • AstridH
    Jeaninne skrev 2014-06-21 11:39:12 följande:
    Jo, om det vore det ENDA skälet. Men det är det nog sällan eller aldrig.
    Men du pushar ju så hårt för just det skälet? Hur synd det är om dessa ensamma, barnlösa gamlingar. Alla människor vill inte ha barn, borde inte ha barn och tycker inte att barn är meningen med livet. Om en sådan människa skaffar barn för att inte bli ensam på ålderns höst, så är ju risken stor att den ångrar det barnet. Och när man ändå står där, med en unge som man älskar men ändå ångrar, så kommer människor som du och säger att det är något fel på en, att man är sjuk.

Det är för övrigt alltid egoistiskt att skaffa barn. Alltid. Det är dock inget fel med att vara egoist.
  • AstridH
    Anonym (undrande) skrev 2014-06-21 17:27:38 följande:
    Det där är nog individuellt? Jag håller alltså inte med dig om att det alltid är egoistiskt. De som jag diskuterat barnfrågan med har snarare givit uttryck för att "det fanns plats för en till i vår gemenskap, vi kände att vi ville dela med oss". Hur är det egoistiskt? Okej, man kan ju argumentera för att ingen har bett om att bli född.. men det blir lite långsökt?

Sedan är det givetvis skillnad på att vara egoist och egoistiskt handlade. En egoist är någon som är hängiven sina egna intressen och eget avancemang, ofta framför andras. Jag vet inte om det är så vackert.

Till syverne och sist kan vi - även om vi människor besitter rationellt tänkande - inte bortse från att det är en djupt inprintad biologisk drift att skaffa barn. Är det den du menar ger upphov till egoistiskt handlade, att man vill sprida sina gener? I så fall kan jag till viss del förstå dig. Jag är dock inte helt övertygad eftersom människan inte helt är en slav under sina drifter, så det resonemanget haltar något.
    Som AnooYoo skriver här ovanför så skaffar man ju ändå inte barn för barnets skull, utan för sin egen. Man skapar ett liv, en individ, för att man vill ha en sådan. Om barnet är planerat, det vill säga.

Jag tycker att det är helt okej att vara en egoist.

Jag anser att människor är mer än sina biologiska drifter. Till skillnad från övriga djur är vi kapabla att resonera över vårt handlade och dess konsekvenser, därför kan vi välja att inte följa våra drifter och/eller impulser.
  • AstridH
    Anonym (undrande) skrev 2014-06-21 20:23:00 följande:
    Man kan också välja att skaffa barn för att ge dem en chans att få ett liv - så kan man också se det. Jag tycker att egoismperspektivet är för enkelspårigt, dvs. en förenkling (och vilka val i livet bottnar då inte i egoism om man anammar ett sådant enkelt perspektiv?). För jo, det är ett liv vi pratar om, inte en pryl. Det är lite mer komplext.

Vad gäller det med biologiska drifter så är det ju det jag är inne på i mitt tidigare inlägg, så där är vi ense.

För övrigt tycker jag inte att det är eftersträvansvärt att vara egoist. Jag värnar om familj/samhörighet och har generositet som värdegrund. 
    Jag tycker väl snarare att det är konstigt att tro att man "ger" någon en chans till ett liv. Denna någon skulle inte finnas om man inte skapade den, således har den ingen åsikt i frågan förrän den har blivit till. Dessutom så verkar ju många människor tycka att självmord är förkastligt, vilket gör att man skapat ett liv som inte direkt har valet att avsluta det.

De flesta människor skaffar nog inte barn för att "ge dem en chans", utan för att man vill ha barn. Jag tror ingen barnahatande individ skulle klämma ut en unge för att ge den en chans. Människor som vill ha barn och familj kommer säkerligen säga allt möjligt för att få sitt barnaalstrande att verka nobelt, men faktum är att dessa människor vill ha barn och de har ingen aning om vad den individ de skapar kommer tycka om saken - ändå vill de ha den. Det är helt okej. Man är inte en sämre människa för att man gör någonting egoistiskt då och då för att själv må bättre och bygga det liv man vill leva.
  • AstridH
    Anonym (Inte ok) skrev 2014-11-13 16:25:17 följande:
    Det är stor skillnad på att välja att inte skaffa barn och att ångra de barn man skaffat. Det första kan jag förstå, det andra inte. Hur kan man se på sitt barn och tänka att man ångrar sig? Dessa människor borde rannsaka sig själva och fundera över orsaken till att de ångrar sina barn. Är det depression, bristande självkänsla, någon diagnos?
    Eller kanske bara att man aldrig riktigt ville ha barn, trots allt? Man ser sitt barn, man älskar det, man vill skydda det. Men man önskar att man inte hade någon man älskar och vill skydda, man ångrar livet som kom med barnet. Det är väl ändå inte så himla konstigt?

Jag tror det är väldigt viktigt att lufta detta ämne, eftersom myten om att man aldrig ångrar ett barn är väldigt levande. Att tala om att man ångrar sitt barn är tabubelagd och människor vill gärna få det till psykisk ohälsa, därför håller man tyst.
Svar på tråden Vi finns, vi som ångrar barn