Inlägg från: Jeaninne |Visa alla inlägg
  • Jeaninne

Vi finns, vi som ångrar barn

Anonym (undrande) skrev 2014-06-17 07:26:42 följande:

Och hon som skrev något om en utebliven vinresa till Frankrike i sommar pga graviditet och en sorg över detta: Frankrike finns kvar. Det gör vinet också. Och en forskningskarriär om man så vill (jisses människa, var är dina problemlösningsförmågor?).
    Ja, det inlägget var höjden! Spöke För övrigt tycker jag personligen, att vinprovarresor i Frankrike passar mycket bättre för medelålders människor. Med stora barn. Det är för det mesta den publiken som finns på sådana resor... Obestämd
  • Jeaninne
    Sansa Snark skrev 2014-06-17 11:47:57 följande:
    Fast anledningen till arbetslösheten är inte att så många småbarnsföräldrar jobbar, utan att ungdomar inte har den kompetens som krävs för att fylla de jobb som finns.
    Nä, det där stämmer inte. Finns massor av ungdomar med utbildning som också går arbetslösa - i vissa branscher. Samt att det finns massor av arbeten som inte kräver särskild utbildning, utan där man mycket väl skulle kunna lära upp en ung  och rask människa på plats.
  • Jeaninne
    AnooYoo skrev 2014-06-17 11:54:52 följande:

Jag är rätt säker på att ungdomar har något att leva för utöver 'barn och annat'. Jag lever till exempel för sakens egen skull. Jag har ett jobb, men det är för att kunna leva snarare än tvärtom.
    Jo, fast jag menade att en flerbarnsmamma har saker att göra ändå på dagarna, även om hon inte arbetar utanför hemmet. Så att det räcker och bli över. En ensamstående ung människa har inte det, utan det kan det lätt bli en destruktiv karusell av spela dataspel hela nätterna och sova hela dagarna. Eventuellt ta till alkohol och droger i tristessen. Komma längre och längre ifrån verkligheten. Det är inte alls någon bra början på vuxenlivet att vara obehövd!
  • Jeaninne
    AnooYoo skrev 2014-06-17 11:58:38 följande:

Varför kan inte småbarnsföräldrar bara ta ansvar för sina beslut och sina liv själva? Om de inte kan hantera 4 barn kanske de inte ska ha det.
    Problemet är ju att det behöver födas fler barn - tänk på hur befolkningspyramiden ser ut! Samt att invandrare från vissa kulturer skaffar väldigt många barn, och ska vi svenskor då fortsätta med att föda mindre än två barn var, så kommer vi som folk att konkurreras ut... och det kommer snart inte längre att finnas några blonda och blåögda människor med kristen religion och västerländska värderingar i Sverige.

Dessutom är det på det personliga planet väldigt sorgligt, om människor som egentligen älskar barn och VILL ha fler barn, inte ska kunna ha det för att de inte orkar med det praktiska. (Som är jobbigt för vem som helst under småbarnsåren.) Och det kanske bara är två-tre timmars hjälp i veckan som skulle utgöra skillnaden mellan att orka ett barn till och att INTE orka. Förr i tiden födde de flesta kvinnor många fler barn än vad vi gör idag, men då hade de oftast hjälp av en gammal mormor eller farmor, eller makens ogifta syster som blivit kvar på gården, eller en lillpiga...
  • Jeaninne
    AnooYoo skrev 2014-06-17 17:38:50 följande:
    Din värdering av vad "saker att göra" ska bestå av får stå för dig. Arbetslösa ungdomar kanske läser filosofi, diskuterar poesi och blir intellektuellt högtstående medlemmar av samhället. Deras datanördande kanske revolutionerar världen. Småbarnsföräldrar har valt att vara det och borde således byta blöjor och lösa sina "vardagspussel" med glädje.
    Fast DET säger inte den allmänna erfarenheten. Den allmänna erfarenheten säger, att det är väldigt destruktivt att leva i utanförskap och isolering som ung och ensamstående vuxen. Mycket mer skadligt än senare i livet, när man har familj och ett socialt sammanhang utanför arbetslivet, och när man i alla fall HAR bidragit till samhället med sin arbetskraft i ett antal år.
  • Jeaninne
    Anonym (BF) skrev 2014-06-17 17:40:31 följande:
    Ju fler barn du skaffar ju mindre är risken att du knarkar ner dig. :-P haha
    Är det vanligt att folk börjar knarka EFTER att de bildat familj, i din erfarenhet..? I min erfarenhet är det tvärtom: att man försöker SLUTA knarka när man fått barn. Men ibland hjälper inte det incitamentet, eftersom beroendet är så starkt.

Dessutom är det lättare att få hjälp av samhället att bli av med missbruket, när det finns barn med i bilden. Men nu är vi OT.
  • Jeaninne
    Anonym (BF) skrev 2014-06-17 17:54:54 följande:
    Det som är så roligt med dig är att du ser barn som någon slags universell lösning på alla problem man kan stöta på här i livet. 

Dessutom så vet jag av 3 personer i min omgivning som börjat knarka efter att dom har fått barn. 
    Fast då gissar jag att det handlar om ensamstående unga tjejer, som redan var på dekis innan barnen föddes, eller..? Tjejer som redan befann sig i familjehems/HVB-hems/ungdomshemskarusellen..? Och inte om hela familjer. Såvida du inte menar "sobriltanter" - DE kan ju mycket väl ha både gubbe och ungar. Men de brukar vara äldre, och barnen brukar vara stora innan det beroendet börjar.
  • Jeaninne
    Anonym (tack) skrev 2014-06-17 18:01:10 följande:

Jag vet flera som blivit alkoholister efter att deras barn fötts.
    Fast DET är en annan sak, eftersom alkohol är så lättillgängligt i vårat samhälle.
  • Jeaninne
    Anonym (BF) skrev 2014-06-17 18:02:58 följande:
    De består av en blandad kompott. En mamma var faktiskt en helt normal gift kvinna med 3 barn som lämnade man och barn för en knarkande egypt som nu mer går och letar fimpar utanför lokalbutiken med sönderstuckna armar. Men hon kanske bara behöver skaffa ett barn till smile5.gif
    Det finns naturligtvis folk till allt. Det JAG diskuterade var generella ungdomsproblem. Inte trebarnsmammor som kärar ner sig i egyptier och går bananas...
  • Jeaninne
    Anonym (samma) skrev 2014-06-18 09:25:16 följande:

Jag ångrar också imellanåt att jag skaffa barn, om jag med facit i hand hade vetat hur tufft det skulle bli.

Älskar barna mer än allt annat, men ibland tar det knäcken på mig, förra sommaren var jag så deprimerad, att jag bara ville dö.

Jag har 3 barn v.v., sista var oplanerad, var då problemen börja.

Visa sig då att våran mellersta har högfungerande autism samt lindrig utv.störning, och han tog syskonets ankomst väldigt hårt.

Känns som barna inte gör annat än att bråka och är allmänt olydiga.

Vad man än gör bråkar dom hela tiden.

Känns som man tappat kontrollen helt.

Inte blir det bättre av att pappan säger att dom är så lugna och snälla där.

Jag vågar knappt ens bjuda hem folk längre för de bråkar.

Men jag vet ju ändå jag måste våga ta hem folk, göra saker med barnen, men slutar alltid med att jag blir helt knäckt.

Men ska få stöd i hur jag ska agera, känner detta inte funkar längre.

Hjälper inte ens att andra säger åt på skarpen eller blir arga, inget biter.

Du skriver att du ska få stöd i din uppfostran av barnen, och det är väl jättebra! Antagligen har det gått snett för att du inte har orkat gränssätta barnen - och det ÄR inte så himla enkelt heller, beroende på vilket "råmaterial" man har att arbeta med. Att ångra barnen är, som ovanstående säger, dock ingen lösning. Du kommer att ha glädje av dem när de blir större! Tre barn är en SKATT ju - tänk i stället på så hemskt det skulle vara, om du inte kunnat få barn, och bara hade en ensam ålderdom att se fram emot!
Svar på tråden Vi finns, vi som ångrar barn