• fluu

Vi finns, vi som ångrar barn

Anonym (Oj?!!!) skrev 2014-06-21 09:38:11 följande:
    Asså jag förstår inte hur man kan sitta och säga stt man älskar ditt barn när man ÅNGRAR DET!! Skulle jag få veta att mina föräldrar ångrade mig vet jag inte vad jag hade gjort! Då hade världen gått under för mig! Hade nog blivit psykiskt sjuk alltså!

Jsg blir helt chockad på det ni skriver! Att det finns så många dom er är helt ofattbart att man ens tänker på att man har ångrat sina barn! Blir så ledsen asså! Att folk vill spola tillbaka tiden och ta bort sina barn!! :(
    Och vadå lyft blicken! :O det är väl ni som ska det som ångrar era barn! Helg jä*vla sjukt alltså! Att ens ha den tanken!

Ni skulle aldrig skaffa barn och det borde ni väl vetat om!
    Ångra inte! Det är ERT fel att barnen finns och är ångrade! :( usch då ledsen jag blir ....
    Nej, du förstår inte det. Ignorance is bliss som någon skrev. Jag kan inte heller själv HELT greppa känslan eftersom jag själv inte känner så, men att lägga orden i munnen på någon annan eller döma ut hen bara för att ser jag inte meningen med.

Vad tråkigt att du är så svag att ett förtroende raderar ur alla år som förflutit innan.... Vad exakt är det du blir ledsen för när skillnaden för i alla fall mig och "duärinteensam" och några till i tråden hade varit noll om vi inte fått veta? Och att önska att man inte skaffat sitt barn och önska livet ur hen är det en ENORM skillnad på.

Du kanske skulle lyfta blicken och se att allt kanske inte är vad det förefaller att vara, men att det kan vara okej ändå. Den enda som led något av att min mamma ångrade sitt val var ju hon själv och som sagt var det ingen som visste om det. Inte pappa, inte jag, inte någon. Inte innan jag var vuxen och i ett förtroligt samtal fick veta det.

Och varför skriver du "ni"? Jag skriver i egenskap av barnet, inte föräldern som ångrar. Men ditt resonemang känns inte lika starkt då så det är inte så konstigt kanske...
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Jeaninne skrev 2014-06-21 10:01:29 följande:
    Nej, det är inte normalt att berätta något sådant för sitt barn. En normal människa skulle aldrig låta det komma över sina läppar. Du är ju UNG också, vad jag har förstått! Ännu värre än om en förälder skulle säga det som gammal, till sitt medelålders "barn" - som förhoppningsvis kan hantera den upplysningen...

Usch, jag kommer ihåg en kompis jag hade när jag var ung, som hittade sin mammas dagbok från tiden då hon (min kompis) blev till. Hon kunde inte låta bli att läsa - och fick läsa om sin mammas förtvivlan när hon upptäckte att hon var med barn. Mamman hade gått från den ena läkaren till den andra för att försöka få abort (detta var på 1960-talet när det krävdes grava medicinska eller psykosociala skäl för att få abort), men inte fått det beviljat. Då försökte hon själv, flera gånger med olika metoder... men det gick inte.

Detta skakade om min kompis i grunden. Hon var redan lite instabil, och att då få höra att hela hennes existens var ett misstag, fick henne över gränsen till självskadebeteende...
    Snälla sluta tala om vad som är normalt och inte utanför din lilla bubbla. Min mamma är som sagt högst normal. Ja, jag är ung. Mamma och jag har ett fint förhållande, speciellt nu när jag är vuxen skulle jag säga, varför skulle jag inte kunna få veta? Min mamma vet att jag fått den bästa av barndom av henne och att hon inte hade ett skit att skämmas för. Hade hon haft det hade hon för det första inte behövt berätta det  och för det andra säkert inte gjort det.
    Jag älskar och respekterar min mamma än mer sedan jag fick veta. Och som sagt, varför skulle jag ta illa upp av det? Hur känsliga är folk? Skulle alla fina barndomsår bara försvinna för att hon berättat det?
    Jag vet att du generellt sett har lågt förtroende för ungdomar, sluta med det. Det är helt onödigt.

Och allvarligt, tror du att min mamma hade berättat för mig om jag varit "instabil"? Alla dina anekdoter från ditt och bekantas liv är säkert relevanta just där, i sitt sammanhang. Men försök inte använda dem som  någon slags allmän sanning.
  • fluu
    Jeaninne skrev 2014-06-21 10:41:03 följande:
    Klart man kan ha vänner och älskare OCKSÅ. MEN de är inte SJÄLVKLARA, såsom en familj är. De kan alltid hitta någon som är yngre och roligare än vad man själv är... "I nöden prövas vännen", heter det ju, och under de riktigt svåra omständigheterna är det få vänner som känner sig manade att ställa upp... Särskilt inte om det drar ut under lång tid.

Jag som arbetar i vården vet ju, hur många vänner det är som hälsar på t.ex. en cancerpatient i början. Men när det drar ut på tiden, och sjukhusvistelserna blir tätare och tätare och längre och längre... och patienten allt tröttare och grinigare, magrare och mer förändrad och inte längre sig själv... så blir det ofta endast den närmaste familjen kvar till slutet.
    Vi har pratat om det i en annan tråd och som sagt, bara för att det är så för dig så är det inte så för andra... Lär dig det så blir allt mycket lättare.
  • fluu
    AstridH skrev 2014-06-21 11:01:27 följande:
    Men en familj är ju inte självklar. Alla har inte familjer som de trivs eller vill ha kontakt med. Och det är väl ändå ganska egoistiskt att SKAPA en individ för att eventuellt inte bli ensam på ålderns höst. Eller?
    Håller med! Visst skaffar man alltid barn av egoistiska skäl, men den anledningen som du nämner är extra egoistisk.

Och nej, familj är inte det minsta självklar. Jag avskyr min pappa till exempel. Jag umgås med honom för att min dotter älskar honom och för att min katt bor hos pappa medan det finns vänner(dvs min riktiga och självvalda familj) som jag skulle dö för. Blod har inget med det att göra.
  • fluu
    Anonym (undrande) skrev 2014-06-21 11:36:12 följande:
    Varför berättade din mamma då? Vad exakt ville hon uppnå med det, tror du? Berättade hon det för sin egen skull eller för din?

Jag är förresten nödgad att hålla med Jeaninne om att det faktiskt inte är helt okej (eller normalt) att reservationsfritt berätta för sina barn att man hellre hade haft ett barnfritt liv. För vilken skuld lägger du inte över på dina barn då, för alla uppoffringar som du gjort? "Mamma ville hellre lägga tiden på något annat än att ta hand om dig förstår du". Jag hade själv inte mått bra av att få höra sånt. Jag kan förstås ha fel, men jag tror att du är ett lyckligt undantag.

Så för att svara dig med samma ton och stil som du uppvisar här: Snälla, låt folk få diskutera fritt här utan den ständiga reservationen för att "det finns andra som upplever det annorlunda", för vi vet alla att undantag alltid finns. I vart fall kan du väl ta hänsyn till och respektera att var och en ger uttryck för sin egen uppfattning här: du för din och andra skribenter för sina.
    Därför att vi är nära. Vi kan prata om allt och när jag själv var på g att bli förälder var det mycket frågor om livet och föräldraskap. En av anledningarna till att hon berättade var för att tala om att tja, alla hinder kan överkommas om man jobbar hårt med dem. Utifall jag skulle känna samma sak för mitt barn, vilket inte hände sen.

Varför skulle det inte vara normalt? När hon visste att jag inte skulle ta illa upp, när hon visste att jag vet hur älskar jag alltid varit och är. Hon har liksom aldrig önskat att JAG skulle dö eller försvinna utan att hon valt ett annat slags liv. I det finns det ingenting att bli upprörd över. Och jag förstår att du mår bättre av att jag skulle vara "ett lyckligt undantag", men det finns fler exempel bara här i tråden...

Varför jag inte talar om några uppoffringar för mitt barn? Tja, för att hon är 2,5 år och jag faktiskt inte än kan se några vidare uppoffringar. För min mamma var det så och jag var som sagt VUXEN när hon talade om det...

Känner du till Jeannine vet du vad jag talar om...
  • fluu
    sextiotalist skrev 2014-06-21 11:47:46 följande:

Problemet är att vi som upplever saker annorlunda får det nedkörda i skoskaftet och upplysta om att vår upplevelse är fel och den finns inte eller är oerhört sällsynt

Om Fluu har en positiv upplevelse, som har vuxit upp med en mamma som ångrade sig, är väl ändå hennes sanning mer verklig än alla som inte ens har den upplevelsen utan bara tycker en massa elaka saker. Det kan var många fler som har mammor som ångrar sig, men inte ens vet om det och har haft kärleksfulla uppväxter.

Det finns ju de som, som inte ens verkar ha mer erfarenhet än vad man sett på ett äldreboende och hänvisar till en roman, hur kvinnor som väljer bort barn har det.

Vi som har träffat dessa kvinnor i verkligheten har ju inte aning om hur det ser ut, men en, som inte ens verkar ha någon sådan kvinna i sin omgivning (eller råkar ha en otrevlig sådan) vet självklart hur det med 100% blir

Sedan finns det alltid dåliga föräldrar, föräldrar som lever genom sina barn, kväver dom, föräldrar som förverkligar sig via sina barn, föräldrar som inte kan låta sina barn leva som vuxna.

• fluu
    AstridH skrev 2014-06-21 11:48:14 följande:
    Men du pushar ju så hårt för just det skälet? Hur synd det är om dessa ensamma, barnlösa gamlingar. Alla människor vill inte ha barn, borde inte ha barn och tycker inte att barn är meningen med livet. Om en sådan människa skaffar barn för att inte bli ensam på ålderns höst, så är ju risken stor att den ångrar det barnet. Och när man ändå står där, med en unge som man älskar men ändå ångrar, så kommer människor som du och säger att det är något fel på en, att man är sjuk.

Det är för övrigt alltid egoistiskt att skaffa barn. Alltid. Det är dock inget fel med att vara egoist.
    Dubbeltumme upp!
  • fluu
    Zuzanne skrev 2014-06-25 01:32:44 följande:
    Jag var ungefär som du. Ville ta bort fostret och hatade att vara gravid. Hatade att gå upp i vikt, hatade bristningarna osv. Men så föddes hon, min juvel. Det bästa som har hänt mig. Vi har alltid tagit med vår dotter på restaurang, från ca 2 månaders ålder. Nu älskar jag mina bristningar, jag brukar säga att min dotter gjorde sin mamma ännu vackrare, hennes gåva till mig. Ett vittne om att hon kommer ifrån mig, att jag skapade henne.

Nu till er som ångrar sina barn. Det gör ont och man vet som barn hur föräldern känner. Adoptera hellre bort barnet, så barnet kan bli älskat.
    Igen, det är ingen(tror jag) i tråden som sagt att de inte älskar sitt barn...
  • fluu
    Iam skrev 2014-06-25 07:44:56 följande:

Med tanke på hur du och många andra i denna tråden dömer ut folk och tillskriver dom negativa egenskaper baserat på era egna fördomar så är det inte alls konstigt om era nära och kära håller tyst i er närvaro. Det hade jag också gjort.
  • fluu
    Jeaninne skrev 2014-06-25 06:19:21 följande:
    Ja, man läser mycket märkligt på familjeliv, som inte förekommer i ens släkt- och vänkrets... Fast å andra sidan: vad VET man..? Man kanske har människor nära sig som tänker och känner likadant - bara att de håller tyst, och är skickliga skådespelare..?
    Vad jag läser om dina erfarenheter i din omgivning tycker jag snarare att den verkar märklig och har haft en tragisk inverkan på dig....
  • fluu
    sextiotalist skrev 2014-06-25 07:54:01 följande:
    Trend att inte vilja amma? dagens mammor ammar mycket mer nu än vad de gjorde under 60-talet och 70-talet, kejsarsnitten ökar något, men inte alls så vanligt som man kan få intrycket av.
    Skillnaden då mot nu, är att man pratar om det "öppet", på forum som detta t.ex.
    För 40 år sedan så satt den blivande eller nyblivna mamman rätt ensam med "förbjudna" tankar, men jag är väldigt säker på att de tankarna som finns idag fanns även då, även i ungefär samma utsträckning
  • fluu
    Iam skrev 2014-06-25 16:26:07 följande:

Damned if you do, damned if you don't.

Det dessa människor säger är:
    "Du måste vara, tycka och agera som jag. Gör du inte det förstår jag mig inte på dig... och eftersom jag inte har självinsikt nog att förstå att det är mitt problem lastar jag över skulden på dig"
  • fluu
    Anonym (koko) skrev 2014-10-27 22:28:19 följande:
    Hon ångrar att hon skaffade barn, inte dig? Fast du är ju barnet hon ångrar. Otroligt märkligt och känslokallt att berätta det för dig.
    Here we go again. Min mamma ångrar livet med barn, hon ångrar däremot inte att jag finns till. Nej, inte det minsta känslokallt. Vi är så pass nära att vi pratar om allt och hon känner ju mig och hade inte berättat om hon inte vetat att jag kunnat hantera det. Jag är glad att hon berättade det, det gav mig mycket i mitt eget föräldraskap.
    Dessutom så hade hon ju inte berättat om hon under barndomen fått mig att känna att hon ångrar livet med barn. Men hon vet att hon var och är en fantastisk mamma och att jag på intet sätt kunnat känna hur hon känt.
  • fluu
    Anonym (Oj?!!!) skrev 2014-11-11 16:59:37 följande:
    Fy för människor som skaffar barn och sen ångrar sig! Snacka om misslyckade!
    Jag ser det faktiskt tvärtom. Eftersom att vara en bra förälder och att ångra barn inte hör ihop nödvändigtvis så är den som ångrar sitt barn, men ändå lyckas vara en bra förälder och inte låter barnet märka detta en högst lyckad och stark person.
  • fluu
    Anonym (eh) skrev 2015-02-22 19:35:42 följande:
    Kanske dör ungen vid födseln, så du blir nöjd?
  • fluu
    Anonym (eh) skrev 2015-02-22 20:53:42 följande:
    Det var inte jag som skrev att jag inte ville ha barnet.
    Tror att om hon ställs inför att mista det kanske inser att hon ändå blivit fäst vid det, min kommentar var ironisk, svårt att fatta??
    Men du tror att situationen blir bättre för att du trycker ner kvinnan?
  • fluu
    Anonym (eh) skrev 2015-02-23 17:28:14 följande:
    Kanske behöver bli skrämd för att börja tänka?
    Tror du på det själv? Göra den svage svagare. Du hjälper ingen genom att trycka ner kvinnan, hon har det jobbigt nog som det är.
  • fluu
    Anonym (eh) skrev 2015-02-23 18:22:49 följande:
    Ja tack bara ge er på mig! Jävla idioter, jag försökte faktiskt hjälpa!
    Och JA, hade det varit jag och någon sagt så till mig så hade det hjälpt! Då hade jag tänkt "åh nej, men gud va hemskt, det vill jag ju inte!!" och så hade kärleken till barnet omedelbart blomstrat. Ni förstod tydligen inte min logik, så slapp skiten nu tack. Hon har knappast läst kommentaren ens.
    Jag upprepar att jag ville göra en god gärning, ni har bara missförstått om ni tror nåt annat. Kultur skillnad?
    Men på allvar, tror du verkligen att det hjälper? Om du nu verkligen är ute efter att hjälpa...
  • fluu
    Anonym (sorgligt 2) skrev 2015-02-28 17:10:46 följande:
    Ja, det är förstås bra att inte alla barnlösa människor har sorg utan att det ibland är självvalt.
    Barnfritt är i min mening alltid självvalt, man är ju fri från något. Barnlös är man däremot om man saknar något, då det alltså inte är självvalt.
Svar på tråden Vi finns, vi som ångrar barn