sextiotalist skrev 2014-06-21 11:14:35 följande:
Men snälla du, har du så stor erfarenhet av detta? Du hänvisar till en roman och säger att den talar om hur det är för alla
OK, jag har en motsatt erfarenhet
Min systers man har en barnlös släkting (i sig gift), henne är den första de hälsar på varje gång de kommer till den staden där hon bor (och inte den enda, utan hon är en självklar person för många andra i släkten), hon är 80+ idag
Jag pratade om detta med en annan väninna, som jag vet har ogifta kvinnor i sin släkt, hon säger samma sak. Hon har nästan en närmare relation till en av dessa än hon har med sina föräldrar. De har gjort massor av kul under hennes uppväxt tillsammans och kommit väldigt nära varandra.
Min mammas faster var en kvinna som var väldigt omtyckt och hade många vänner omkring sig ända tills hon dog.
Du lever i din verklighet och det är inte helt omöjligt att ni ser dessa barnlösa kvinnor och män på det sättet.
Jag har däremot vuxit upp med en annan syn och där dessa barnlösa äldre har varit omgivna av vänner, syskon, syskonbarn.
Om vi ska ta en annan romanfigur som säger motsatsen, då säger jag väl bara miss Marple i Agatha Christies böcker, hon är ju precis lika uppdiktad som kvinnan i din roman och här är det en kvinna med många vänner i alla generationer
Fast jag tycker att din släkt låter speciell på många sätt, när du berättar om den. Som det där att alla kvinnor var så väldigt högutbildade, i en tid när det inte var vanligt att kvinnor i NÅGON samhällsklass hade höga utbildningar.
Ja, Miss Marple... i och för sig har hon en stark och nära kontakt med sitt syskobarn, som är en högt uppsatt polisbarn, och mycket av det hon får uppleva går genom honom... Har man inga syskon, så är denna möjlighet stängd.
Annars älskar jag miss Marple! Jag brukar faktiskt tillämpa hennes teknik. När hon får höra om något fall, så jämför hon ju alltid med saker som hon sett hemma i sin lilla by: S:t Mary Mead (hette den va?). Hennes tes är att det bara finns ett visst antal TYPER av människor, och hon känner alltid igen typerna... och då jämför hon med vad den typen av människa gjort hemma i byn, och då VET hon... Stämmer bra i min erfarenhet!