• Anonym (Vill veta)

Belastningsregistret!!

Hej! Har fått erbjudande om ett nytt jobb. Chefen säger att HR-avdelningen kommer att ta ett utdrag ur belastningsregistret på mig. Jag undrar bara om de verkligen kan göra det? Någon som vet? Arbetsgivaren är ingen myndighet och tjänsten har inget att göra med barn eller rättsväsende på något sätt. Visst måste väl jag begära ut det själv och ge till dem?

• Svar på tråden Belastningsregistret!!
  • Anonym (Ja)

Ja dom kan kolla utan att du vill de

• Anonym (du begär ut)

Ja du begär ut det. Sedan brukar man få lämna in det oöppnat så man inte ska ha kunnat fiffla med det.

• Stokke

Japp !
    Många arbetsgivare kollar det och kollar om du har bet anmärkningar.

• Anonym (Vill veta)

Lite olika svar här ???? kollar man på polisens hemsida så är det endast t ex socialtjänst och andra statliga myndigheter som själva kan kolla.... Vet inte vad jag ska tro. Får väl ringa å kolla ????

• ursula

Jag anställer ingen utan ett utdrag ur belastningsregistret, Vill inte den arbetssökande visa upp ett sådant går jobbet till någon annan

• Anonym (du begär ut)

Nej det är bara du som själv som kan begära ut det.

• Anonym (Jadå)

Alla arbetsgivare har rätt att kräva ett utdrag. Såg en jobbannons där dom kommer begära ett vid anställning och det var ett administrativt arbete.

• Anonym (Vill veta)

Ja kräva vet jag att de kan göra, min fråga var om de kan ordna det själva eller om jag måste göra det.

• Anonym (Jadå)
    Anonym (Vill veta) skrev 2014-06-14 21:09:18 följande:
    Ja kräva vet jag att de kan göra, min fråga var om de kan ordna det själva eller om jag måste göra det.

Det beror helt på arbetsgivarens rutiner. Är det en rutin har dom redan ansökningspappren på plats och sköter det själva genom att faxa iväg det direkt eller också får du själv ordna det. Fråga din arbetsgivare vilket dom föredrar.
  • Anonym (1234)

Men nej det går inte att beställa utdrag ur belastningsregistret på andra människor!
    Vad sjutton pratar ni om?

Svar på tråden Belastningsregistret!!